Този материал е част от летния брой на списание "Бакхус", който може да поръчате ТУК с доставка до избран от вас адрес или да го откриете заедно с Капитал (ако сте абонат), както и самостоятелно в Elephant Bookstore, веригите Inmedio и Relay, CASAVINO, La Cave du Moulin, SeeWines, So Ferments, ресторант Talents, Мини бар Гурко, Wine & Co., Imperial Gastrohub, Buenas Deli. |
До такава степен повтаряме фразите "от фермата до масата" или "от лозето до чашата", че се превърнаха в клишета, още преди обществото ни напълно да е възприело и вникнало в посланието на идеята. Но една българска компания има малко по-различен подход: те гледат на съчетанието човек - природа през призмата на помощта, която новите технологии могат да окажат на лозето, а оттам - и на хората.
Най-кратко казано, BeVine е дигитална платформа на абонаментен принцип, която с помощта на данни от сателити и IoT сензори анализира огромен набор от данни, свързани с благосъстоянието на лозята, и дава препоръки на агрономи и технолози.
Всичко от климатични промени до вероятност за появяване на болести по лозата. Решението оптимизира разходи, време и спестява огромни главоболия на избите, като същевременно
увеличава шанса им за успешна и качествена реколта.
Като много други иновации, и BeVine се ражда по време на криза: 2019 г. се оказала тежка за семейното лозе на един от съоснователите на компанията, Благой Анастасов. Това тласка него и съдружника му Николай Сапунджиев към създаване на умно приложение, на което да могат да разчитат в такива случаи.
"Мисията на BeVine е да подпомага избите през целия производствен процес, още от засаждането на лозите и чак до времето за гроздобер. "Ако се заслушаме, можем да чуем какво ни говорят растенията и да разберем техните потребности, нашата платформа прави точно това.
под формата на различни данни, които черпим от метеостанции на терен. Данните се преобразуват чрез алгоритми в различни графики и известия, служейки на агрономи или енолози като "тълковен речник" и помощник за взимане на навременни решения. Всичко това става, като се следи фенологичното развитие на всеки сорт, предвижда се развитието на най-икономически значимите болести в лозята и се подпомага планирането на третиранията на отделните масиви", обобщават мисията си основателите.
Важен фактор освен функциите, разбира се, е и цената: на фона на международни компании, които обхващат само част от производството - лозарска или винарска, BeVine се стремят да се развиват и в двете направления, при това цената е в пъти по-ниска от тази на чуждестранни компании. "Конкурираме се на международните пазари, затова от скоро вече успешно си кооперираме с партньори от Италия , Гърция и Румъния", завършват Николай и Благой.
Повече може да научите на www.bevine.wine