Новата година за вино ентусиастите е изтъкана едновременно както от съвсем предвидими в контекста на пандемията условия, така и от не толкова очаквани тенденции. Още в края на миналата година лично се убедихме в някои от тях по време на DiVino Taste 2021.
Обобщаваме тук няколко посоки, в които забелязваме, че вървят потреблението и продажбите на вино.
Едно безалкохолно, моля |
Докладът Bacardi Cocktail Trends за 2022 г. установява, че 58% от потребителите по света пият повече безалкохолни коктейли и такива с ниско съдържание на алкохол, отколкото преди година. Трябва да се отбележи обаче, че традиционно обликът на този тип вино вино не е бил добър, но в последно време това се променя - известни производители се намесват в картинката, използвайки висококачествено грозде и усъвършенствани методи за деалкохолизиране.
-
снимка:
Смятаме обаче, че България е далеч от тази тенденция, що се отнася до производството: публиката, която решава да си даде почивка (за уикенд, месец или като дългосрочен избор), не е същата като хората у нас, които работят в избите. Едва ли можем да очакваме обезалкохолен мавруд - говорим по-скоро за внос или поне за работа с международни сортове като совиньон блан или ризлинг, например.
Същото вино, но с нова цена |
Интересно е обаче дали това ще разклати леко съзнанието на масовия български потребител, който обикновено дава до 10-ина лв. за бутилка вино, и дали веднъж надскочил психологическата граница от 10 лв. по принуда, няма да пробва да даде още 2 лв. отгоре за по-качествено вино, така избирайки такова за 14 лв. вместо старото, което вече е с цена 12 лв.?
-
снимка:
В розовата долина |
Апропо, потреблението на розе не се ограничава само в тихините вина: нараства и търсенето на розови пенливи вина. А като имаме предвид, че розе шампанското най-често е по-скъпо от бялото, то това говори немалко и за покупателната способност на клиента.
Шшш...шампанско! |
Макар и в по-малки количества, шампанско ще има, но все пак експертите припомнят, че има и други отлични пенливи вина като италианската франчакорта, португалското еспуманте и испанската кава.
-
снимка:
Еко & био |
Оранжево небето, оранжеви вината |
Тенденцията само по себе си не е нова, още за 2018 г. класацията на DiVino за най-добри български вина беше оглавена от оранжево, но ще обясним какви са промените. Тогава отличената бутилка бе от гевюрцтраминер, след това у нас на пазара започнаха да се появяват все повече: керацудата на Libera, бленд от совиньон блан и керацуда на Villa Melnik, шардонето на Боровица, няколко различни варианта на Далаков.
Отделяме секунда да поясним: оранжевото вино се прави така, както и розето, само че в общия случай първото е с бели сортове, мацерирани в бялата си ципа, докато второто е от червени сортове, накисвани в червената си ципа (но за по-кратко, защото иначе ще стане просто червено вино).
-
снимка:
На последното издание на форума DiVino.Taste преди няколко месеца видяхме и нов вариант от Царев Брод, който логично ни накара да преосмилим къде поставяме границата между розе и оранжево вино: пино гри, мацерирано по-продължително в ципите. Ако гроздето е със сиви ципи, какъвто е случаят на сорта пино гри, то как го наричаме това - розе или оранжево?
Настойвано вино |
Новата любима играчка на миксолозите у нас, а и на любопитните потребители, доскоро беше наричана с обобщаващото понятие пелин, макар че то невинаги е коректно, тъй като за целта сред билките, в които е киснато виното, трябва да присъства конкретно растението пелин. Така или иначе, по-правилният термин за момента е настойвано вино: предимно бяло, но понякога и червено, което е прекарало време в съвкупност от билки. 22 by Burdi и Драгошинов са у нас актуалните производители, на които гласуваме безрезервно доверие в тази сфера, и е важно да се отличат по име, защото иначе на пазара не липсват предложения, които могат да бъдат намерени на най-ниските рафтове в супермаркетите и които са създали назаслужено лош имидж на една цяла стилистика във винения свят.
Другото, което си струва да се каже, е, че този тип напитки имат място както като аперитив, така и в коктейли, а и като десерт, защото съществуват тъкмо на пресечната точка на горчивина, сладост, алкохол и аромат. Ако харесвате вермут, вероятно ще харесате и българската му интерпретация.
С изключение на последните две категории останалите са световни тенденции, на които откликва и българският потребител. Поледните две обаче отчитаме като етап от развитието конкретно на българския пазар. Що се отнася до оранжевото, там на световния пазар отдавна са се утвърдили Грузия и Северна Италия, а настойваните гроздови напитки са поети от големи марки като Campari и Martini, които са се превърнали в синоним на този тип питие така, както ксерокс е копирна машина. Остава една дъглосрочна, надяваме се, тенденция: да се покачва любопитството и готовността на нашия потребител да пробва нови вкусове и да дава малко повече пари за по-качествен продукт.
16, 27, 17 Януари 2022, 16:27
Онзи ден опитах не-розето на Иво Върбанов и наистина се впечатлих. На мирис и аромат наистина е като червено. На вкус обаче е леко и липсва плътността, тялото и танините на червеното. От друга страна не е "измито" като повечето розета. Интересно. Беше реколта 2017 и добре изстудено.
@)----,--'--