Да гледаш втория сезон на MasterChef България e като да се окажеш свидетел на катастрофа – осъзнаваш, колко е страшно, но не можеш да отвърнеш поглед. И така, епизод след епизод ставаш съучастник в нелепо произшествие, било защото участниците са симпатични, (привързваш се към някого от тях) или защото се надяваш, че ще стане по-добре. Но след около двадесет епизода надеждата захвърля с драматичен жест приборите, казва сухо "благодаря" и решава да се самоубие с ядене на необезкостена риба скорпион.
Ето пет причини защо сценаристите на предаването трябва спешно да преминат през собствен стрес-тест.
1. Плейтването на грилована цукина
Вероятно да се казва "аранжиране на чиниите" вместо "плейтване" ще се стори някому твърде дълго или непрофесионално - все пак целта е хоби-готвачите (и зрителите) да научат термини от професионалната кухня и да започнат да жонглират с тях правилно, докато глазират, деглазират, дялкат домати конкасе и ваят моркови-жулиени. Доброто намерение, обаче, се оказва паве по пътя към ада, където плоската камбала се превръща в "халибут", тиквичката в "цукина", а непрестанното "плейтване" кара зрителя да иска да изтръгне дънната платка на компютъра си.
2. Чинията
Предаването се базира на оригиналния формат, създаден от Франк Родам и се "адаптира", затова не е трудно човек да се досети, че английската дума "dish" прозира под всяка спомената от шефовете "чиния". Dish подло води двойнствен живот и носи няколко значения, само за да подхлъзне българските сценаристи. Даден участник може да донесе чинията си отпред, но всъщност ястията биват оценявяни и опитвани. Въпреки това тук целият свят е чиния, както би казал Шекспир. Не бих обличала униформата на нацистки офицер по граматичните въпроси, ако това не водеше и към точка трета...
Защото, освен че "чинията" се повтаря като рефрен на песен на Бионсе, тя винаги трябва да е впечатляваща или съвършена. Ако за всяка "впечатляваща чиния" и "съвършенство" човек изпива по шот, в края на предаването ще се окаже с приятно замъглено съзнание, чудесно настроение и разкошна алкохолна усмивка. Ето така:
https://www.youtube.com/watch?v=75o14eywsPQ
Играта с шотовете може да се играе и при хилядократното "ще дам всичко от себе си", стотиците "моля се само..." (може би до склада трябва да се загради малък параклис, в който всеки отчаян хоби-готвач да отправя кулинарни молитви) и всяко второ "невероятно усещане".
4. Игрите на глада
В оригиналния формат стратегията е от огромно значение. Когато някой участник спечели кутията и получи право да затруднява конкурентите си, то той (или тя) играят така, сякаш настолното им четиво е "Изкуството на войната" на Сун-Дзъ. Силните и слабите страни на другите се анализират, подбира се най-уязвимото място сред уменията на врага и ударът е насочен перфидно право в сърцето. Още помня епизод от четвърти сезон на оригинала, когато мразената от всички Криси (която от своя страна ненавиждаше всички останали) накара италианеца Лука да гони из склада добре угоена, войнствено-наперена пуйка. От висотата на балкона Криси с наслада потриваше ръце за липсващия в Италия ден на Благодарността – и съответно предвкусваше първата среща на Лука с точно това месо, което иначе всеки американец би сготвил възхитително дори със затворени очи. При това сценаристите се бяха постарали заплахите, вметките и обясненията на стратегията на Криси да бъдат разнообразени и добре "овкусени". Изказванията й не се изчерпваха с "той/тя е силен играч" и "аз мисля, че той/тя трябва да си ходи" (тези фрази също могат да се използват за обръщане на шот, но все пак внимавайте – ако и тях включите в списъка, количеството изпит алкохол ще стане опасно за черния дроб).
За съжаление в българския вариант на предаването не се получава истинска война, тъй като диалозите се плъзгат по повърхността на заучени формули и затова липсва напрежение. Липсва игра. След всеки епизод се разстила послевкус на грубо изпълнена схема, лишена от сол, пипер и съдържание - сякаш ученик преписва от съседа си, но не разбира дори дума от преписаното.
5. Безполезен урок
Успехът на MasterChef по света се дължи не на последно място и на възможността всеки любител пред екрана да обогати по увлекателен начин знанията си за разнообразните професионални техники на готвене – или пък да се запознае с нови и непознати. Съвсем между другото човек научава, например, какво са Agnolotti, по какво се различват от тортелините и кога се ядат. Гордън Рамзи и колегите му не само играят ролята на "лошо ченге", когато оценяват нечия "чиния", но винаги успяват да вмъкнат няколко думи за начина на приготвяне. Разбира се, и българският формат се опитва да предаде знание, но дори този опит се случва схематично и звучи като рецитиране на наизустен сбит преразказ, в който липсват поне двама от тримата главни герои. Също така липсват и креативни идеи за използване на местни продукти (една единствена "тематична вечер" не променя особено този факт).
Минутите минават в редуване на зле произнесени имена на техники и продукти, "плейтване" и разнасяне на чинии, сухо "благодаря" (за любителите на професионалната лексика може и "мерси"), а когато часовникът в студиото спре, участниците изглеждат единствено успели в подражанието, но не и в умението, а зрителят е прекарал 60 минути в кух рефрен на песен и малко сълзи в едър план.
За следващия епизод ще приготвя достатъчно алкохол и ще опитам да съживя надеждата, че за в бъдеще това предаване може да се овкуси и напълни със същинско съревнование – и приятно балансирано развлечение.
14, 51, 23 Юни 2016, 14:51
В същност проблемът на предаването беше изключително егоцентричното жури (в по-малка степен Токев). Ангелов е изключително me, myself and I. Всичко, което прави, казва, коментира е „вижте ме колко съм велик“.
@)----,--'--
-1
07, 43, 15 Май 2016, 07:43
Страшно затъпяващо.
Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
-1
06, 00, 07 Май 2016, 06:00
Тримата готвачи-жури са ужасно отблъскващи. Този, татуираният като гущер, е просто гнусен.
-1 +2
02, 11, 07 Май 2016, 02:11
Наистина е тъжно, че искате интриги и злобно съревнование в кулинарно шоу. В България все се опитват да докарат подобни отношения между участниците, по подобие на несъвсем, в случая, подходящия за подражание Запад. Обаче, българският манталитет е друг и такива отношения не са ни присъщия или поне не са на показ и открито, случават се тайничко, в душицата. ;)
-2 +2
00, 57, 06 Май 2016, 00:57
Е на фона на другите "риалитита" направо си е цвете !
-2 +5
23, 04, 05 Май 2016, 23:04
Авторката може да оттегли цялата си точка 2, защото точната дума не е даже "ястие", а "блюдо". :)
-1 +8
12, 20, 05 Май 2016, 12:20
Препратките, които правите, са само към американския Masterchef. В австралийския Masterchef например (който аз бих нарекла "оригиналния"), играчите далеч не са такива скандалджии (като Криси, която цитирате) и стратези, но въпреки това гледането на предаването е удоволствие, може да се научи много за храната и готвенето и винаги те вдъхновява. Като цяло много слаб анализ, по-добър има в коментарите под статията.
-1 +6
09, 28, 27 Април 2016, 09:28
Някой няма ли да обясни на "сценаристите" на Мастършеф, че това наистина е Мастършеф, кулинарно предаване, а не Вип брадър, Биг брадър, фермата и т.н. Ако искаме да гледаме интриги, скандали и обиди, ще си пуснем едно от тези. Моля не превръщайте кулинарно предаване в подобие на едно от тези горните... Храната е на последно място в Мастършеф. Като се показват ястията, се показват за 1 секунда, но физиономиите на играчите, злобните погледи, които ги карат да си хвърлят един на друг не се изпускат. И в 90% от времето се дава тая селянка Цветелина, с нейните злобни кометарчета и [...]
Read the full comment обиди... Айде спрете се малко....
-1 +11
15, 58, 26 Април 2016, 15:58
Този шефа на шефовете веднъж направи на живо в бТВ сладолед в торба за боклук. Няма ли кой да му обясни, че тези пликове се обработват предварително с химически препарати против гризачи и излиза после, че сервира отрова. Какво падение и за двете страни.
Wornoxmaniak
-6 +5
15, 12, 26 Април 2016, 15:12
Мнооооого тъпо написана статия! Аз бих изброила не 5, а 10 и то реални причини, защо МастърГаф се закопава, а не да се заяждам с граматиката и лексиката на сценаристи, и участници. Че сценаристите не са стока е ясно - някакви дриШли, завършили българска филология, понеже не ги приели никъде другаде... и наистина почват "ама кажи сега, че мразиш, Пенка!", "ама, аз не я мразя", "нищо, ти го кажи сега пред камера. ако не го кажеш, ще те държим два часа, докато го кажеш"... Та, да се върнем на темата:
1. По регламент това състезание е за НЕПРОФЕСИОНАЛИСТИ! [...]
Read the full comment Ама, няма аз само сервитьор, помощник в кухня, собственик, мениджър... Изкарваш ли си хляба във или покрай ресторант, нямаш място вътре! Защото е едно да си готвиш на спокойствие у дома, когато и колкото искаш, друго е заплатата ти да зависи от това дали ще нахраните навреме и вкусно клиентелата. Дори изкаралите професионални курсове не се допускат.
2. Всеки, навършил 18 години, има право да се пробва. Какво правят сега - допускат за шоуто разни 16-17 годишни, които и като фурии да готвят, няма как да ги допуснат. Разплакват децата и им намират кусури. Само за шоуто...
3. Дискриминират се по-възрастните кандидати и играчи. Понеже това е предаване със спонсори, с продуктово позициониране, се гони определен зрителски сегмент, който да се идентифицира с участниците. Тези, над 40+ нямат шанс, просто, защото са по-възрастни.
4. ОЧЕВАДНО се преференцират и тикат напред разни уреждачи и парашутисти - на кой тати му незнам си къв си, на кой мъжа му... А трети просто се държат, защото "изглеждат добре пред камера".
5. Бюджетът! Естествено бг форматът няма да има финансирането на австралийския си събрат, примерно, където участниците пътуваха до Лас Вегас, из плажовете и къде ли не, но въпреки това, дори и с малко пари, може да се разчупи клишето и да не се снима само в студиото. Предполагам, че тази година най-много да ги изкарат да готвят в Хепи и да има отборно там, кой ще нахрани по-добре клиентелата. Минала беше в Метро - пак генерален спонсор.
6. Прекалено се акцентира на "Сърмите на кръстопът", а не на кулинарната част в предаването. Ясно е, че се гони рейтинг, но все пак това предаване си има определена публика и тя е "Интересуващите се от кулинария и готвене!".
7. Предаването се заснима през зимата, вместо лято-есен, когато допълнително ще има много повече опции за предлагане на пресни и локални продукти.
8. Оценяването не е реално на показани знания, техники, креативност, а че всеки трябва да мине през всички роли - да е на стрес тест, на елиминации, да се яви на мастърклас, да печели кутия....
9. Участниците не опитват нови техники. В Австралийското бяха поканили Хестън Блументал и той накара двете финалистки да надуват с една машина захарни, позлатени балони.
10. Колкото и да се стараят монтажисти, сценаристи, оператори и режисьори да изтикат напред някой участник, некадърността в "чинията" си личи, особено за профсите от бранша!
-6 +17
13, 13, 26 Април 2016, 13:13
Дяволски слаб е този сезон. Именно напътствията от 'вождовете' са кръгла 0. Но който го радва - да си го гледа
-5 +11
Най-четени статии // за Октомври
Реклама »
Към мобилната версия на сайта
©2001-2024 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване . Политика за бисквитките . Декларация за поверителност .
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно.
Сайтът е разработка на Economedia. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
Бизнес: Капитал • Кариери • Бизнес • Регал • Одит
Новини: Дневник • Европа
IT: Digitalk
Развлечение: Бакхус • LIGHT
На английски: Kapital Insights