Бизнес: Капитал • Кариери • Бизнес • Регал • Одит
IT: Digitalk
На английски: Kapital Insights
В най-бирения месец на годината Sofia Ring Mall и списание "Бакхус" ви канят на бирен фестивал RingABeer - 7 и 8 октомври, след 12:00 часа в западния атриум на ет. 1.
Обещаваме един чуден уикенд, с много бира, храна, музика, приятели, нови бирени знания и още:
✤ Премиера на бири, които не са отваряни до момента в България
✤ Всички гости на фестивала ще могат да опитат над 30 вида бира: български крафт пивоварни и селекция от вносни марки - Hills, Диво Пиво, Jagerhof, 100 Beers, Kanaal, House of beer, MD Brewers, и още...
✤ Ще се научим как да правим бира в домашни условия - workshop и демонстрация със Здравко Беджев - ходеща жива библиотека на бирата, с познания за началото и дългата история на производството на бира по света, който ще приготвя през целия уикенд бира на място.
✤ Какво е общото между бирата и уискито - ще разберете на щанда на партньорите ни от Jameson Caskmates.
✤ В зоната на фестивала ще откриете и подходяща храна, с която да се подкрепите преди да продължите с бирените дегустация - апетитните бургери от караваната на Nomad burgers и 100% натуралните чипсове Alfredo’s.
✤ И двата дни ще минат под звуците на фънки и соулфул сетове, за които ще се погрижи гост dj на място.
! Може да стигнете до фестивала и като използвате Линия 1 на метрото до станция "Бизнес Парк София" и от там през 30 минути има безплатен автобус до мястото на събитието.
! Фестивалът е само за пълнолетни. Разплащането на щандовете ще става само с фестивална валута (1 лев = 1 бакхус), която всеки може да обмени на място.
Благодарим на партньорите на събитието:
• Sofia Ring Mall
• Jameson Caskmates
Следете ни за още новини и във Фейсбук и Инстаграм.
Този материал е част от пролетния брой на списание "Баккус", който ще може да поръчате онлайн от 13 април с доставка до избран от вас адрес или да го откриете в търговската мрежа заедно с Капитал, както и самостоятелно в Elephant Bookstore, La Cave du Moulin, SeeWines, So Ferments |
Ирландският стаут Guinness е известен с две неща: че е най-консумираното ирландско пиво в света и че се налива по специфичен, леко труден начин. Преди дни брандът обяви, че тъкмо навреме за Коледа пристига новият им продукт - домашна система за наливане на стаута, с която всяка пинта, независимо къде се намирате или дали някога досега сте наливали Guinness, да бъде еднакво добра. По пижама в домашния би бар, така да се каже.
Лимитраната серия излиза на пазара на 6 декември,
а употребата на домашния кран е лесна: кен, на вид не много различен от обикновените такива в супермаркета, се вкарва в системата, а за чашата има специална поставка, която я държи под 45-градусов ъгъл. Системата дава индикация кога да спрете да наливате и кога да продължите, за да се получи кремавата пяна по перфектния начин. Особеното на Guinness е именно това - наливането става на два етапа и под специален ъгъл, който се променя в зависимост от етапа на наливане.
Отнело е на компанията 2 години, за да създаде технологията Guinness Microdraught, която тестово влезе по-рано тази година в редица британски барове, ресторанти и пъбове. Неслучайно от бранда казват, че това е най-голямото им нововъведение в последните десетилетия - преди повече от 30 години е изобретен т.нар. widget: пластмасово празно топче във всеки кен, което помага пяната в чашата ви да е с правилната текстура.
Всеки поръчан Guinness комплект идва с 4 кена и 2 халби.
Марк Гало е първо дизайнер, после пивовар. Той е част от ново поколение производители в Бавария, които правят крафт бири - може би за българския потребител ще прозвучи изненадващо, но Германия е много по-консервативна в консумацията си и този тип бира държи минимален процент. Марк се зарибява, или по-скоро за-бир-ява, покрай работата си с бирарии, които го наели, за да им помага с визията на етикетите им. Прави собствена продукция вече 6 години, бирите му имат награди от някои от най-влиятелните конкурси (включително WBA - World Beer Awards), а от тази пролет марката може да бъде намерена и в България от Bierbox.bg, които бяха и сред изложителите на Бакхус Fish Fest.
Марк, кое ви привлече към производството на бира?
Аз се занимавах с дизайн преди това и покрай етикетите на храни, които правех, се поинтересувах и от бирите. Не знаех нищо за крафт вариантите, но нещата се задвижиха, срещнах млади пивовари, след като пробвах различни бутилки няколко пъти, си казах, защо да не пробвам и аз. Пивоварите ми помогнаха, аз създадох концепцията. Започнах като номад-пивовар (терминът на английски, който се е пренесъл като международен термин, е gypsy brewer - т.е. производител без собствена пивоварна и оборудване, който ползва това на по-големи компании, но крайният му продукт е дело на негова рецепта, а не на пивоварната, в която произвежда - бел. авт.). При първото им представяне пред публика моите бири се приеха много добре, това ми даде някаква увереност да продължавам.
Как изглежда реалността ви днес, няколко години по-нататък по пътя на крафт производството?
Едва ли е изненадващо, че все още си правя дизайна аз. Сега вече имаме собствено оборудване и пивоварна, правим по около 1000-1500 хектолитра на годината (над 250 хиляди бири, ако приемем условно, че една бира е 400 мл, тъй като кеновете са 440 мл, а бутилките са 330 мл - бел. авт.). Развивам и философията на марката ни.
Каква е тя и с какво се отличава от подхода на колегите ви крафт пивовари в региона?
Ако трябва да съм честен, няма някаква драстична разлика между нашия подход и този на други крафт колеги. Ние си приличаме по убеждения, че качеството и вкусът са водещи. Да, някои са по-екстравагантни или с по-дързък вкус, някои са по-полирани. Ние сме някъде по средата. Винаги съм харесвал идеята за абсолютен баланс в бирата, това е общото между моите ценности и мейнстрийм бирите - макар че тази дума не се ползва с добра слава сред крафт пивоварите, затова нека кажем "бири, по-лесно разбираеми за масовия потребител". Имаме постоянно портфолио от 10 бири, които спадат към тази стилистика, сред тях има различни профили.
По-близките до масовия вкус на германеца се продават в бутилки, а по-специфичните - в кенове, така че има и визуално разделение между сериите, което веднага ви ориентира като потребител.
Ако човек тепърва започва да пие крафт бири и се отделя от така познатия ни масов лагер, с какво бихте го насърчили да почне?
Бих го почнал с Franz Josef, защото напомня на стария свят, на позната традиция, но с нова интерпретация. А и това е най-награждаваната ни бира.
А коя е вашата любима?
Наистина нямам. Съчетавам ги, всички ги харесвам. В момента по-често съм забелязал, че пия Costa Rican Road Trip и West Cost Road Trip, и двете са в стил American IPA.
Всяка есен светът гледа към Германия покрай Октоберфест. Там обаче виждаме съвсем различни бири от тези, които вие и сходни малки пивоварни правят. Какво е отношението ви към феста и имат ли място крафт бирите там?
За мен е важно качеството на един продукт. Всъщност ние сме в лек конфликт с баварската традиция, защото нейните закони пречат на успеха ни, те не подкрепят занаятчийския подход. Всекидневна борба се води на нашите ширини между наследството ни и модерността.
Като цяло, крафт пивоварите не мислим за Октоберфест - той няма общо с бирата по принцип. Там може да се напиеш и това е. Големите производители гледат на нас като на заплаха, но техните цифри нямат нищо общо с нашите: крафт пазарът е около 1% в Германия. При нас би отнело няколко поколения, преди да се променят значително навиците. Не е въпрос на финанси заради това, че занаятчийската е по-скъпа от другата бира. Проблемът е, че тук просто сме свикнали на един и същи вкус, тя се пие едва ли не като лимонада. По-възрастните потребители трудно възприемат идеята тази напитка да има толкова изявен вкус, тъй като масовата е толкова полирана и ненатрапчива. Затова и тук няма толкова голямо разнообразие.
И в този ред на мисли: какво има крафт бирата, което другата няма?
Вкус, характер и разнообразие. Занаятчийският подход отваря вратата към един цял нов свят. Това е като да сравним обикновения бял хляб с пълнозърнест, който сме намазали с великолепно сирене отгоре. За ето такова богатство говорим, когато говорим за крафт бирата.
За да отвориш занаятчийска пивоварна във винената Перущица, наистина трябва да си малко ... Добре, де, вие изберете думата. За мен Борислав Минков, съсобственик на пивоварна Hills, е нестандартен човек. И затова успява. Най-напред като софтуерен инженер, работил повече от десетилетие в Германия. После като създател на стартиращата IT компания Novarto в Пловдив. И най-сетне като инвеститор и "двигател" в успешната крафт пивоварна Hills в Перущица. Кое житейско събитие направи от софтуерния инженер пивовар? Борислав Минков е убеден, че за всичко е "виновен" един изпуснат самолет на Мюнхенското летище. "С моя колега Александър Страшилов в Мюнхен изтървахме самолета ни за България. Причината - насладихме се твърде добре на хубава бира. И хем се ядосахме, че изпуснахме самолета, хем решихме и ние
да направим нещо толкова хубаво, заради което хората да изпускат самолети.
С него станахме основатели и съсобственици на фирмата за информационни технологии и на пивоварната в Перущица", разказва пловдивският пивовар.
Волфганг Траутнер е моят късмет - така определя срещата си с германския пивовар Борислав Минков. Той е човекът, научил перущенци да правят занаятчийска бира в германски стил. Баварският майстор има професионалната съдба да помага на стартиращи пивоварни. Точно той бил липсващото звено за началото на Hills. Пари съдружниците имали, идеята била избистрена, липсвал "само" можещият човек. Волфганг Траутнер помогнал за израстването на тримата технолози, разработил бирените рецепти, дегустирал и коригирал първите бирени варки. Всъщност Волфганг Траутнер е само част от германската закваска. Баварски са също малцовете, хмелът и машините. Маята е белгийска, а водата - родопска.
У нас няма закон за пивото. Няма също единно мнение за това що е крафт или, на български казано, занаятчийска бира. Впрочем така е и по света, уверява Борислав Минков. Неговата пивоварна спазва баварския закон, приет на 23 април 1516 г. Член първи казва: бира се прави от вода, малц, хмел и мая. Не е уточнен малцът, но пък е ясно, че царевицата и оризът са изключени.
И ако германците са създали първия закон по темата, то американците създават крафт движението. Правилата са, че за да се нарича една бира крафт, е важен размерът на пивоварната. Тя трябва да е микро (според американските понятия за това какво е малко!) и да има производство не повече от 100 000 хектолитра на година. Впрочем, става дума за неписан закон. Това са по-скоро правила, приети от Асоциацията на производителите на крафт бира в САЩ.
В България занаятчийските пивоварни имат едва 4-процентен пазарен дял. На пръв поглед - толкова малък, че традиционните големи бирени компании биха могли да не ги забележат. Само че не е така. "Няма мениджър, който да не следи конкуренцията и особено темповете, с които тя се развива. Да, ние няма да влезем в супермаркетите, защото нямаме изискваните от тях количества. А и не очаквайте от крафт пивоварите пластмасови бутилки от 2 литра. Не можем и не очакваме скоро да достигнем бирените пропорции в Германия, особено в Бавария, където относителният пазарен дял винаги е бил голям. Видяхме с очите си, че във всяко село там има по две пивоварни, а пазарният дял на занаятчийското производство е точно в обратна пропорция спрямо този на индустриалното. Предполагам, че и в Чехия е така. Вярвам обаче, че
в България крафт бирите могат да вземат 10% от пазара",
прогнозира Борислав Минков. За ориентир: през 2020 г. Hills e произвела 920 хектолитра.
От пивоварната в Перущица излизат няколко типа бира с перспектива асортиментът да стане по-богат: оригинален германски пилзнер, вайс (weiss, т.е. "бяла" или пшенична бира), самър бланш (Summer Blanche, т.е. дори по-ефирна бяла пшенична бира), пушена бира раух (rauch или "богат" от немски). Петата бира е стил бок - високоалкохолен лагер с най-интензивен малцов вкус.
И ако горните категории са познати на запалените ценители на хмеловото изкуство, то на петата година от създаването си пивоварите от Hills вече имат опит и самочувствие, за да експериментират с... "винена" бира. Борислав Минков се шегува, че във винарски регион около Пловдив това все някога е трябвало да се случи. Новата марка "Мома" е съчетание между бира и хубав гроздов сок.
"Патентовахме я, защото не сме виждали друга такава бира по света.
Начинът, по който тук протича ферментацията, е иновативният ни принос в биреното производство. Ефектът е, че задържа много от ароматите, включително на гроздето", описва собственикът на новия патент.
Настина в технологията на приготвяне на пиво в перущенската пивоварна са зачеркнати някои процеси. И пивоварите се гордеят с това. Няма екстракти, няма "химия", няма пастьоризация, няма стабилизация на бирата. Филтрацията е естествена и става в самия съд. Бирата живее в него 35 дни. Когато е готова, технолозите отделят малца. Той е около 300 килограма във всеки един от седемте 4-кубикови съда.
Но не го изхвърлят. А го дават за храна на животните в съседна кравеферма. Във ферментационния съд се отделят и около 200 килограма утайки в конусовидното дъно. От тях пък се прави бирен сапун. Но не го произвеждаме сами, а за нас го правят от Baba's Soapery, обяснява Борислав Минков. Така следват и световната тенденция: малките пивоварни да създават допълнителни продукти, а не само бира. Следващата хрумка е чашите за бира да си ги направят на място от остатъчния малц. Е, теленцата, които сега го изяждат с удоволствие, ще са разочаровани, но да изпиеш една крафт бира и после да изядеш халбата си е изживяване. Освен всичко друго това си е и немалък екологичен принос.
Досега Борислав Минков и Александър Страшилов са инвестирали в бирения си проект 1 милион евро. Но не смятат да приключат дотук. Следващата инвестиционна стъпка ще бъде разширението на пивоварната с 5 нови ферментационни съда. Двамата съмишленици искат да направят още и къща за гости, да поразширят ресторанта и парка. Този път те ще опитат да получат финансиране по национална програма за подпомагане на леката индустрия. Проектът им е одобрен, но още не са подписали договор. "Заложили сме срок на възвращаемост 10 години минимум, но не спираме да инвестираме. Идеята ни е не само да правим бира, но и да създадем по-различна социална среда. Имам лична мярка за успех на бирения ни проект. И тя е да видя смяната на изражението на човек, който опитва бирата ни. Времето между първата и втората глътка е най-сигурният измерител за това доколко успяваме", заключава Борислав Минков.
Hills Micro Brewery са и сред изложителите на петото издание StrEAT Fest на 5-6 юни на Женския пазар. Следете най-актуалните новини ТУК или вземете своя билет ТУК.