Пролетта е време за участие в изложения във винения свят и месеците март, април и май преминават под този знак. Участието или посещението на поне един панаир вече отдавна се е превърнало в традиция, но сериозните изложения са пример за това как от тези бизнес активности може да се извлече полза, а участието далеч не е само въпрос на престиж. Ключовата дума в случая е преход към технологичните иновациии в категорията панаирни активности и по-ясно и прецизно сегментиране на услугите.
В по-широк аспект тенденцията е винените панаири да следват обратно пропорционална зависимост между броя и размера. Въпреки че стават повече на брой на чисто географски принцип, трендът е да се компактизират и профилират в зависимост от това дали са за любители или професионалисти, а оттам нататък следва и още по-прецизно сегментиране в зависимост от професионалната насоченост.
Световните центрове
Така голямата европейска четворка – ProWein, Vinitaly, Лондонският панаир на виното и Vinexpo, се оказват представителен пример за еволюцията на винените изложения. Любопитно е, че въпреки второто място като световен винен пазар и сравнително голямото разнообразие от изложения Съединените щати нямат местен конкурент с подобен мащаб. Отивайки на изток, Продекспо е изложението за тези производители, които се конкурират на руския пазар, но то обединява хранителната и питейната промишленост, а и като организация е доста традиционно. Въпреки сравнително скорошния старт виненото изложение в Шанхай и Винекспо в Хонконг се оформят като референтни за най-големия азиатски пазар - Китай.
От изложенията на родна почва Винария не може да бъде подмината най-малкото заради натрупаните години и заявката за бъдещ живот въпреки не особено активния интерес и променливия успех през годините. Въпреки това бяха направени опити да бъдат привнесени някои от напредничавите характеристики на големите международни изложения през последните две-три години.
Нашествието на технологиите
Откъм технологии приложенията за смартфон, видеокастовете и туитовете извеждат винените панаири в дигиталната ера въпреки привидно сензорно ориентирания характер на индустрията. Изложението в Лондон и ProWein предлагат приложения за iPhone и Android, които имат интегрирана карта и следят селектираните като най-интересни събития. Подбраните видеокастове предлагат материали, които могат да помогнат в решението какво събитие да бъде посетено или пък са образователни видеа за предварителна подготовка преди предстояща дискусия. Едно доста иновативно решение е да се включи Twitter като канал за комуникация на семинар – такъв например беше изборът на мастър класа на вината от Южна Рона по време на London International Wine Fair.
Форматът на новото поколение винени панаири също е променен и сега все по-активно се комуникират и предлагат фокусирани услуги. Пасивното присъствие с щанд, на който се отбиват съществуващи и потенциални бизнес партньори, остава в миналото. Сегментирането продължава, като щандове и зони се обособяват по различни принципи – например на вина медалисти, вина, търсещи агент, биовина или бутикови производители. Ориентирането по тези критерии е много по-лесно.
Много ползи
Едно от предимствата на винените панарии е, че предлагат есенцията на винения свят откъм страни, региони и ценови нива. Това предимство обаче в същото време е и доста сериозен недостатък, защото заради мащаба на изложението рискуваме да не попаднем на производител с параметрите, които търсим. Например, ако се интересуваме от Алто Адидже като регион и търсим производител, готов да работи за собствена марка, ако не притежаваме предварителна информация, рискуваме да изгубим много време, контактувайки на всеки щанд. Едно от предимствата на съвременния нетуъркинг обаче е, че можем да работим с консултант, който на място да ни ориентира според параметрите, които търсим. А нетуъркингът и професионалните мрежи също са тема от ново поколение.
Една много приятна и полезна допълнителна услуга на винените панаири са тематичните семинари. От тази услуга с добавена стойност се възползват широк кръг професионалисти. Уъркшоповете могат да бъдат фокусирани върху представянето на пазарни данни, класове за напреднали с дегустация на вина икони, тематични дегустации на региони или страни, както и семинари за професионалния канал.
Не на последно място, винените изложения са местата, на които професионалистите се ориентират в новите тенденции. Така например на последното голямо изложение от европейския панаирен сезон в Лондон мнението на професионалистите се обедини около тезата, че се наблюдава известно затишие в страните от Новия свят, които бяха на гребена на вълната през последните 20 години. Интересът към вината от Австралия, Нова Зеландия, Чили, Аржентина доведе до естествено сегментиране в самите тях като ценови категории и стил. В резултат на това печелившата карта, която ги издигна - сравнително постоянното качество и изгодните цени, се превърна в самостоятелен пазарен фактор. Консуматорът, свикнал да открива нови и вълнуващи вина, вече опозна сортовете сира, малбек и совиньон блан в прочит на Австралия, Аржентина и Чили и е настроен да продължи да експериментира с нещо ново. Разрастването на пазарния им дял, от друга страна, натрупа допълнително напрежение от натиска да се запазват ценовите равнища. Или резултатът е, че липсва мотив за консуматорите да останат лоялни към дадена страна, но да преминат към по-високи ценови диапазони. Което от своя страна отваря път за непознатите стари или нови играчи.
Нови играчи
Около щандовете, представящи производителите от Лангедок, Рона, Навара, Сицилия и Северна Италия, се наблюдава засилен поток от посетители. През последните две години правят впечатление и усилията на страни като Турция, Ливан, Словения и Хърватия да промотират вината си. Не е важно дали те ще бъдат наречени Страните от още по-новия свят, но има няколко фактора, които могат да спомогнат за "изгряването" на тези играчи. Липсата на лоялност към даден бранд е един от тях. Също така, налагането на някои от тези страни като туристически дестинации, популяризирането на етническата кухня и наличието на образовано местно население играят в тяхна полза.
Въпреки зрелостта на формата "винено изложение" панаирите ще продължат да съществуват, но моделирани според тенденциите във винената индустрия. Какво можем да очакваме в бъдеще? Все по-голям фокус и изместване на интереса на изток заради зрелостта на европейските пазари, сдружаване на производители с общи интереси, нарастване на значението на социалните и професионалните мрежи в сегментирането и доставянето на информация. Всички тези сценарии са възможни. Но едно е сигурно – колкото и да навлизат дигиталните технологии в панаирния бизнес, човешкият фактор никога няма да изгуби важността си във винената индустрия, защото виното може да бъде оценено изцяло само по добрия стар начин с чаша в ръка.