Бизнес: Капитал • Кариери • Бизнес • Регал • Одит
IT: Digitalk
На английски: Kapital Insights
Има обаче няколко действия, които докрай остават обгърнати в една загадъчност и превръщат дегустацията на вино в ритуал само за просветени. Към тях се отнасят и най-често задаваните въпроси. Всъщност всичко е много просто и ще се опитаме да ви го докажем.
Първото и най-важно нещо, което трябва да уточним за дегустацията на вино, е следното: това е преди всичко субективен процес. Разбира се, винаги е по-добре, когато имате познания в дадена област. Така е и с виното. Колкото сте по-образован, толкова по-добре. Само че не винаги това е гаранция, че ще ви улесни да се ориентирате в лавинообразното предлагане. Най-добрият начин е да опитвате, да дегустирате. Колкото повече опитвате, толкова повече се образовате и толкова повече удоволствие изпитвате от виното. Изключително важно е да слушате вътрешния си глас, който безпогрешно ви казва "харесва ми, не ми харесва". Овладеете ли този първи урок, вече имате най-стабилната основа, за да се превърнете в бъдещ дегустатор. Иначе има много трикове, отнасящи се до винената дегустация, които ще ви помогнат да добиете по-задълбочени познания и да разберете тази извънредно интересна и сложна биохимична материя.
В най-общи линии виното представлява ферментирал гроздов сок. В този сок има дрожди, има и смачкано грозде, което включва месестата част, семките на плода, а понякога ципата и чепката. Всички тези съставки допринасят за характеристиките на дадено вино. Дъбовите бъчви, в които вината често отлежават, допринасят за допълнителните вкусове като ванилия, подправки, препечено, опушено и т.н. Най-важните съставки на виното ни подсказват къде е отгледано то и как е направено. Тези съставки определят също така вкуса и усещането в устата.
Мери Гейнър е първата ирландка, която успешно е издържала изпитите на Лондонския институт по виното, а освен това е и сертифициран винен маркетолог по престижната система Wine MBA. Години наред е била асистент-лектор в различни университети. През 2001 г. е избрана измежду 700 интервюирани от целия свят заедно с още десет души за Wine MBA - много сериозни курсове, които се провеждат в бизнес университета в Бордо по мениджмънт във винарството. Нарича себе си "посланик на виното" вместо търговец или консултант. Наистина рядко ще видите толкова позитивно настроен човек, готов да опита, да почувства и да разбере всякакъв вид вино. Биографията й (както и изпитите за дипломата Wine MBA) продължава с множество допълнителни изяви и специализирани курсове по маркетинг на виното из целия свят - в университета в Токио, в "Дейвис", Калифорния, в "Понтифика универсидад католика" в Сантяго, Чили и т.н. Но между всички тези пътувания Бордо остава най-важната спирка в развитието й като винар и като специалист по търговията с вино. Ето защо, когато се завръща в Дъблин, редом с работата си като независим консултант на няколко от най-големите вериги супермаркети, тя в момента е най-търсеният специалист по редки колекционни вина и търгове с вино в Ирландия.
"Кажи ми кой превърна ечемика, вдишания въздух и водата в кон? Дали това пък не е онзи, що превръща коня във пръхтяща пара, във въздишка, в тор?" Любомир Канов, Между двете хемисфери, София, 2002
Габриеле Харц Делоне работи вече 30 години за марката Hennessy и е неин посланик в истинския смисъл на тази дума. Не само защото е стилна, елегантна, спокойна и едновременно с това човек, който прави впечатление (досущ като напитката, която презентира). Тя е международен мениджър, който отговаря за промоции и тренинг, а преди това в продължение на 15 години е била регионален мениджър за страните от Централна Европа. Габриеле пристига за пръв път в България преди 12 години - през 1993 г. във Варна за едно барманско състезание, спонсорирано от Hennessy. Спомня си режима на тока и празните магазини, но също така и усмивките и откритостта на хората, с които е работила.
Видно е, че броят на бутилките с капачки на винт или синтетични тапи непрестанно нараства. Вече дори престижните винени издания и големите винопроизводители се присъединяват към лагера на модерните, подръжниците на новите тапи. Какви са основанията за тази тенденция?
Ако има компания, която най-много да се доближава до понятието винена империя в Италия, то това със сигурност е Антинори. Няма човек, който да обича виното на Ботуша (а и не само него) и да не познава това име. Легендарни са във всяко отношение, но най-вече в едно - изкуството да поддържат баланса между количеството вино, което произвеждат, и качеството му.