Какво прави едно изложение успешно? Броят участници? Посетителският интерес? Разнообразието от проведени мероприятия? Количеството раздадени награди? Ако успехът зависеше само от някой от тези фактори, то най-мащабното винено изложение у нас – организираната от Пловдивския панаир Винария, би трябвало да е и най-преуспяващото. През последните години обаче притегателната й сила намаляваше – поради икономическата криза, но също и поради неудовлетвореността на мнозина производители от ефективността на събитието, а и покрай съмнения в прозрачността на неговите Национални дегустации.
Тази година Винария ще се опита да възроди интереса към себе си. Замислени са сериозни промени - както във формата и графика, така и в някои от правилата. Освен че е изтеглено напред във времето, изложението за пръв път ще се състои паралелно с две други големи пролетни прояви на Пловдивския панаир - форума за хранителна промишленост "Фудтех" и "ХОРЕКА", представящ оборудване за хотели и заведения.
Тези промени са предложени от изложителите, твърдят организаторите от панаира. Целта е да се увеличи практическата полза от изложението, като се привлече максимален брой посетители със сходни интереси. Освен това фокусът вече ще бъде по-скоро върху професионалната публика, отколкото към крайния потребител.
Изменения се предвиждат и в условията на Националните дегустации. Тази година дегустационните комисии ще бъдат четири - с две повече от миналата година, ще се съставят по нов начин и ще включват по един старши енолог и един чуждестранен експерт. Оценяваните от тях вина (ще участват общо 435 проби от 27 фирми) ще са все така в две категории - млади и от търговската мрежа. Пробите, получили над 80 точки и претендиращи за "Златен ритон", обаче, ще бъдат подложени на допълнителни дегустации за максимална обективност. По думите на проф. Пламен Моллов, председател на Националната лозаро-винарска камара, догодина Националните дегустации имат всички шансове да станат международни – в тях се очаква да вземат участие и чуждестранни фирми.
Според изпълнителния директор на пловдивския панаир Богомил Бонев Винария 2011 се очертава като по-силна от предишната - най-малкото защото сред участниците отново ще има компании, които пропуснаха миналогодишното издание. Ще се появят и нови имена - като например младите изби "Бургозоне" и "Мидалидаре естейт". Дунавското Шато "Бургозоне" разглежда Винария най-вече като възможност за по-пряк контакт с потребителите, както и за намиране на дистрибутори за страната. Избата, която вече е събрала доста международни медали, обаче ще участва единствено с щанд, без проби. "Вината ни имат достатъчно признания от международни конкурси", заявиха от избата.
Необходимо е и привличането на чуждестранни участници, за да придобие изложението повече авторитет. Според ръководството на "Логодаж", една от четирите изби, наградени със "Златен ритон" на миналогодишната Винария, основният проблем на това изложение, както и на софийския Салон на виното, е, че са твърде самоцелни. "Получава се, че показваме вината си единствено на колеги – купувачи на едро и ресторантьори почти не идват. А те са важните хора за бизнеса", заявиха от компанията. Повече гласност на самото събитие също не би била излишна, смятат те.
За по-голяма пазарна ориентираност на изложението призовава и генералният мениджър на изба "Едоардо Миролио" Георги Балабанов. Винарната беше сред отличените на Винария 2010, ще участва и в тазгодишното издание. Според него събитието продължава да е съпътствано от редица спънки за производителите - твърде високи цени за участие, неудобен от гледна точка на готовността на новите вина период. "Въпреки това е радостно, че се наблюдава тенденция на разбиране на проблемите, и вярвам, че още през 2012 г. те ще бъдат решени", допълни той.
Подобен оптимизъм демонстрира и избата "Черноморско злато", която единствена получи два "Златни ритона" на миналогодишната Винария, в допълнение към редица златни и сребърни медали. Според екипа на винарната изложението помага на производители и енолози да опознават най-новите вина и технологии в сектора, а раздаваните медали допринасят за по-лесното ориентиране на потребителите при купуването на вина в магазините.
Предпочитанията на последните, от които в крайна сметка зависи и успехът на избите ни, поне на родна земя, остават трудни за предугаждане, коментират някои винени търговци. Голяма част от винарните вероятно ще продължат да залагат на актуалния напоследък стремеж към подчертано "тероарни" вина. "Едоардо Миролио" например планира да представи на Винария новата си марка "ISTORIYA BEZ KRAY", включваща четири вина от типично български сортове - мавруд, мелник, рубин и букет. "Мидалидаре" пък постигат тероарност чрез международни сортове, но отгледани на българска земя и попили по този начин особеностите на българските почви и климат.
Според Иван Манихилов, търговски директор на веригата от специализирани винени магазини CASAVINO, вината, към които българинът проявява най-голям интерес в момента, са българските червени вина в ценовия диапазон между 8.50 лв. и 10.50 лв. По негови думи става въпрос за вина от традиционно по-висок клас - и като стойност, и като качество, които са със свалени цени покрай кризата. Тази тенденция обаче надали ще продължи дълго, тъй като дългосрочно е непосилна за производителите. Новите насоки, по които те ще поемат през 2011 г., остават тепърва да се видят - а първите индикации за тях би трябвало да проличат още на тазгодишната Винария.
В хартиеното издание на брой 133 на "Бакхус" ще намерите и "Витрина на българското вино" - импровизирано изложение на най-представителните вина на страната, както ги виждат хората, които са ги създали. Тук са включени напътствията на някои от най-талантливите български енолози и производители – тяхната лична селекция, техните думи, описващи ароматите и цветовете на изработените от тях напитки, и техните мисли защо избраните вина са най-представителни за избите им.