С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Списание

Индиговите деца на българското вино

текст Пепа Витанова
20 Декември 2010, 14:08
Share Tweet Pin it Share

Те са продукт на новото хилядолетие. Те са виненият аналог на индиговите деца - също като тях имат неповторим характер и са своеобразно предизвикателство към традициите в бранша. Някои от тях вече прескочиха първите седем години и навлизат в следващ етап – на утвърдени марки, фаворити на познавачите. Имат нова философия и използват нови технологии на производство. Вярват, че 90 на сто от виното е в гроздето. Често се отдалечават от "българското начало" като създават лозови насаждения с разсад от чужбина. Но залагат на българския тероар. Поясът между Източните Родопи и границата с Гърция и Турция им е любим. Търсят места, където и климатът, и почвите, наклонът на хълмовете, слънцето и вятърът - всичко помага на гроздето и виното да покажат най-доброто от себе си.

Новите изби са изби на големите инвестиции. Много от тях са архитектурни бижута, оборудвани са с модерни технологии, поставящи ново начало в историята на българското винарство.

Две тенденции характеризират продукцията им: едната следва наложилия се през последните години у нас стил вина "Нов свят", другата се връща към изискаността на традициите на Стария континент. Общото е в търсенето на върхове в качеството. Резултатът са вина, които впечатляват дори винените сноби.

Добро качество на добра цена – това е печелившата им маркетингова стратегия. В нея често по-новата история на българското вино е заобикаляна за сметка на по-старата – мистиката на тракийски и средновековни послания и имена изплува като лице на съвременния български тероар.



Топ 6 български винарни според класацията на веригата магазини за вино CASAVINO

Castra Rubra

Katarzyna Estate

Santa Sarah

Damianitza

Minkov Brothers

Terra Tangra




Castra Rubra

В новата телевизионна реклама на Via Diagonalis – най-продаваното вино на Castra Rubra, френският "летящ уайнмейкър" Мишел Ролан отпива от рубинената течност в чашата и лицето му се озарява от задоволство.

Ясната маркетингова визия е сред причините за челните позиции на марката: още от самото начало в "Кастра рубра" акцентират върху имиджа на изба, консултираната от енолог с клиенти в над 20 държави, едно от най-влиятелните имена в света на виното.

"Кастра рубра" произвежда френски стил вино в български тероар. Философията им е: Без добро грозде няма добро вино. Днес имението в сърцето на южен Сакар - с. Коларово край Харманли, разполага с 250 хектара лозови масиви, повече от половината от които са засадени със собствени лозя с подбрани сортове.

Вината на "Кастра рубра" са с плодови акценти. Мерлото е в основата на почти всички купажни вина, с лек превес над кабернето. Използваната технология за пресоване на гроздето, отлежаване и бутилиране на виното е най-модерната в България към момента. Гроздето отлежава в дъбови бъчви, което допринася за мекия и богат вкус.

Стилът при налагане на марката също е един от най-добрите у нас. Дъх на история и загадъчност струи от имената по етикетите. Избата е кръстена на разположената в съседното село Изворово "Кастра рубра" - Червена крепост, в превод от латински. Крепостта е била убежище за хората, преминаващи по Големия диагонален път (Via Diagonalis), свързвал вечния град Рим с Константинопол.

Собственикът на "Кастра рубра" Жайр Агопян продължава да залага на качество на добра цена, както през 2002, когато пуска на нашия пазар първата селекция собствени вина с марката "Телиш". Няколко години по-късно е създадено и първото вино "Телиш" в премиум сегмента - Castra Rubra 2007, с грозде от новата изба "Кастра рубра".

Castra Rubra е първото вино на избата, направено от Мишел Ролан.

Via Diagonalis и Pendar са най-успешните пазарни продукти на "Кастра Рубра". Най-продаваното вино Via Diagonalis е изключителен купаж между сортовете мерло & каберне совиньон & рубин & мавруд в съотношение 60/30/5/5. Резултатът е сочно, плътно и пикантно вино, в което се долавя вкус на дива череша и сладко от къпини.




Katarzyna Estate

"Катаржина естейт" също залага на прекрасния български тероар и най-доброто от френските традиции на винопроизводство. Виното е почти изцяло продукт на внесена от чужбина разсад. Отличава се с плодов вкус и наситен цвят.

Три години след откриването й Katarzyna Estate вече беше напълно наложена на пазара изба. Собственост е на френската компания за производство и търговия с алкохолни напитки "Белведере" и носи името на дъщерята на собственика на компанията Кристоф Трилински. Интересното е, че през последната година продукцията на "Катаржина" често измества на пазара останалите марки на Белведере.

Имението притежава 7500 дка собствени лозови масиви със сортовете каберне совиньон, мерло, каберне фран, сира, мавруд, малбек, темпранийо, пти вердо, шардоне, совиньон блан и вионие. Експериментира с малбек и с испанския сорт темпранийо.

Избата е класически тип френско шато и е разположена в околностите на свиленградското село Мезек, в бившата гранична зона, разделяща България от Гърция. Сред девствена природа, на една и съща географска ширина с най-известните световни винени области в Италия, Франция и Испания. Важна предпоставка за благоприятно развитие на лозята в региона играе своеобразният въздушен коридор, който се оформя между Сакар планина и Източните Родопи.

Философията на производство е: "Виното се създава на лозето. Ние просто се грижим за него, докато то е в нашата изба." Технолозите търсят най-чистия баланс между плода, киселините, дъба и танините, който да съхрани вкуса и характера на гроздето. То се бере на ръка, когато е достигнало оптимална зрялост. Използват се само здравите зърна. За да се подържа високо качество, се извършва зелена резитба и зелен гроздобер, като добивът на декар се ограничава до 500 кг. Прилагат се модерни технологии за охлаждане и контрол на ферментацията. Викокачествените вина отлежават във френски 225-литрови бъчви от различни видове дъб. Бутилираните вина се съхраняват в подземен тунел при температура от 14 градуса.

Маркетинговото послание е: вино, в което съжителстват античността и модерните технологии. (Мезек е името на средновековната крепост от ХІ век, строена от Алексий I Комнин.) "Катаржина" цели да покрие целия спектър от потребители на нашия пазар (избягва се само най-евтиният пазарен сегмент). Стремежът е марката да стане разпознаваема на чуждия пазар - когато се опита вино на "Катаржина", да се каже: "Това не е френско, не е аржентинско, а е българско вино."

Mezzek White Soil, Junior, Twins, Halla, First Vintage, Question Mark са най-продаваните марки в средния клас. "Черга", която извоюва имидж на запазена българска марка, напоследък е преработена така, че да е възможно производството й с постоянно качество. Question Mark - трайно се намести по рафтовете за вина от висок клас. В средния клас при белите вина най-перспективно е Mezzek White Soil.




Santa Sarah

"Пиенето на вино е преживяване. Правенето му – също." Това най-общо е философията на винарското имение "Санта Сара". Определят виното си като "хубаво грозде, оставено да се прояви при идеални условия, без химия и експерименти". Не се опитват да му въздействат след ферментация. Оставят го просто да се развие и да покаже собствения си характер.

Години наред продукцията им се рекламира като "вино на колела". Собственикът на компанията Ивайло Геновски започва бизнеса с три каравани и няколко малки съда за ферментация. Екипът му обикаля Южна България и изкупува продукцията на най-добрите лозари. Основен критерий при подбора е постигането на нисък добив с цел по-малка натовареност на лозите, което гарантира по-добра концентрация на ароматични и фенолни вещества в гроздето.

Технологията на правене на вино в "Санта Сара" е основана на минимално стресиране на гроздето. Помпи не се използват, сортирането е ръчно. Гроздето пристига в избата в хладилни камиони. Ниската температура дава добър старт на продължаващата до 14 дни студена мацерация. Малкият обем на съдовете позволява отличен контрол на температурата по време на ферментацията. Младите вина отлежават във френски дъбови бъчви от 12 до 18 месеца.

С опита, придобит през годините компанията подготвя засаждането на собствено лозе в 400 дка земя край село Горица в близост до Несебър. Там се намира и новата им изба.

Вината на "Санта Сара" са с плодов характер и привлекателен финал на индийско орехче, канела и пипер. По-близо са до австралийските вина, отколкото до традициите на Стария континент.

Акцент върху детайла, немска прецизност, смесица между модерно и традиция са характерни и за маркетинговия подход на компанията. Етикетите на "Санта Сара" са еталон за елегантност и стил.

Визията за бъдещето включва затвърждаване на позициите в сектора на белите вина, пускане на нови колекционерски партиди, завоюване на нови позиции на пазарите отвъд Европа.


Black C (червено, бяло и розе) е най-продаваното вино на изба Santa Sarah, което се дължи на изключително добрия баланс между качество и цена.

Santa Sarah BIN 44, 2007, бяло вино, купаж от 85% совиньон блан и 15% шардоне е лимитирана серия, която бе хитът на летните партита на елита през последното лято.




"Дамяница"

Винарна с традиции, която търси съчетание между най-доброто от българския опит и френския стил. Задълбочен, индивидуален подход при производството на всяка партида вино.

Изключителен бонус са лозята на компанията в района Ничия земя - граничната зона между България и южните й съседки. Това е екологичен рай, в който прецизно подбрани сортове се къпят в слънце и дават сочно и ароматно грозде. Брането и сортирането са ръчни, екип от агрономи и технолози следи всеки етап от технологията на производство. Залага се на минимални обработки, които позволяват в най-голяма степен да се покаже природата на продукта. Посредством блендиране се търси и допълва липсващият елемент от пъзела на винения вкус. Отличителната индивидуалност на вината на "Дамяница" се придава от широколистната мелнишка лоза и свързаната с нея ранна мелнишка лоза - два местни български сорта, уникални за този лозарски регион.

На "Дамяница" България дължи спасяването на марката "Мелник" и на широката мелнишка лоза. Това е труден сорт, като мавруда, изискващ капризна технологична обработка.

Винарната непрекъснато разширява своята гама от продукти и наред с традиционните, произвежда и изтънчени вина от сорта рубин – уникална кръстоска на небиоло и сира, създаден в България преди повече от половин век и отглеждан само в южния централен регион на страната.

Ароматът на вината е богат и многопластов, вкусът е плодов, кадифен.

Визията за развитие на винарната е свързана с нейната мисия: да произвежда премиум вина, които да са харесвани от космополитния любител на виното, запазвайки многовековното наследство на българското винопроизводство.

No Man’s Land, Kometa, ReDark и Uniqato са най-известните и продавани марки на "Дамяница". Те са еталон за неповторимото съчетание на българския тероар с модерния френски стил на винопроизводство.




Minkov Brothers

"Минков брадърс" е една от най-младите изби у нас. Стартира през 2008 г. с вина от реколта 2007.

Изключителният тероар пак е основната предпоставка за създаването на висококачествени вина. Компанията притежава над 3 хил. дка млади лозя в землището на селата Деветак, Огнен и Терзийско в Канобатския край, където от векове се е отглеждало грозде с наситен аромат. Разкопките на тракийски могили по тези места свидетелстват, че оттук е започнало и винопроизводството в региона.

Философията на изба "Братя Минкови" е в съчетанието на традиции и модерна визия, допълнени от богата палитра вкусове и аромати. Маркетинговата стратегия акцентира върху възраждането на най-доброто от българските традиции. Към избата има музеен комплекс, който илюстрира усилията за свързване на минало и настояще. През 1875 г. карнобатските винари Иван, Васил и Никифор Минкови създават вино, което печели първа награда от Международното изложение в Брюксел и става първото българско вино, удостоено с престижно международно отличие.

Вината на "Братя Минкови" са с южняшки темперамент и плодов аромат. Експериментира се с неочаквани бленди на класически и нови за България сортове. Подборът на гроздето и модерните технологии са водещият елемент в производството. Виното отлежава в барици от американски и френски дъб.

Плановете за бъдещето компанията вижда в разработването на нови серии бяло вино, които да пленят нашия и чуждия пазар. Ключ към успеха е печелившата комбинация между добро качество и добра цена.


Minkov Brothers шардоне 2009 взе златен медал на Винария 2010 г. Minkov Brothers 2008 cuvee спечели златен медал на изложението Париж 2010.

Minkov Brothers cuvee, Minkov Brothers сира и класическото Minkov Brothers каберне совиньон са сред любимите вина на дипломатическия елит в София. Една стъпка по-достъпната серия CYCLE е най-продаваната на нашия пазар. Barrel Selected by Minkov Brothers, сира и каберне совиньон, 2007, и Minkov Brothers – Tradition since 1875, cuvee 2007

са фаворитите на външния пазар.




Terra Tangra

Тази изба наложи само за няколко години марките си като еталон за вино, ориентирано към българските потребители, и е с едно от най-добрите съотношения между цена и качество. Винарната дължи бързия си възход на националния пазар на умна маркетингова политика: ясно определен икономически интерес и гъвкав подход. Произвеждат толкова, колкото могат да продадат. Не допускат компромиси с качеството. Траминер 2009 например изобщо не влиза в избата за преработка, тъй като гроздето не достига търсения от технолозите баланс.
Най-силната страна на "Тера Тангра" е подборът на сортовете грозде. Компанията е създадена от хора, които се занимават с разсад на лози. Избата има 3200 дка лозя южно от Харманли, в полите на Сакар планина. В същия пояс между Източните Родопи и границата с Гърция и Турция, където са "Кастра рубра" и "Катаржина". Отглеждат сортовете мерло, каберне совиньон, каберне фран, мавруд, рубин, сира, мелник 55 и пино ноар, а от белите - шардоне, траминер, совиньон блан, вионие, семийон, мускато бианко (тамянка).

Първата си реколта вина "Тера Тангра" прави през 2004 г. Започват с малки серии на добра цена. Характерни за марката са плодовият аромат и интензивният цвят.
За високия ценови клас червени вина се подбира само грозде, достигнало добър баланс на захари и киселини, с достатъчна фенолна запасеност и зрели танини. Благодарение на тази практика, комбинирана с умела оксигенация (внасяне на кислород във виното), се постига мекотата на вкуса, която се дължи на стопените танини. За да запазят богатството на вкуса и плътността, а едновременно с това да дадат възможност за баланс и изява на ароматите, технолозите прилагат внимателно бистрене и почти никога не филтрират виното. Разчитат на отлежаването в съда, а по-късно и в бутилката.

Избата е една от първите у нас, които сертифицират част от лозята за производство на органично грозде и вино. Това предполага минимална човешка намеса в процеса на приготвяне и минимум употреба на химикали. Лозите се обработват само с контактни препарати. За разлика от своя аналог - системните препарати, те не проникват в тъканите на растението и в плода, а се задържат на повърхността му.

В тази посока е и визията за бъдещето на компанията – налагане на имидж на производител на екологични вина с консултант френския енолог Ксавие Милад. Трябва само да поработят още върху стила на етикетите и рекламата.


Серията ТТ - ТТ Organic 2008 е с добро съотношение цена-качество и се продава най-добре в целевата си група. SingleBarrel, Yatrus и Terra Tangra са най-предпочитаните вина от по-високия клас

Share Tweet Pin it Share
5 Коментара
  • Anonymous
    Terroirist
    03, 06, 03 Март 2011, 03:06

    Бих се изсмял на Кастра Рубра и техния набеден френски "специалист" "Летящият винар" Мишел Ролан. 100% съм сигурен, че ги е посъветвал да "микроокисляват", което му беше любимата мантра от едно време, освен ако не е измислил някаква друга шашмалогия...Точно такива набедени разбирачи като него смачкват всичко изначално в това хилядолетно изкуство и го тласкат безвъзвратно към комерсиализация и посредственост...

    !
  • Anonymous
    скептик
    19, 23, 17 Февруари 2011, 19:23

    При уславие че виното е от грозде, защо българските винари са на второ място като купувачи на изкуствени аромати и оцветители, след сладкарите където те са в основата на производството.

    !
  • Anonymous
    реалист
    13, 11, 08 Февруари 2011, 13:11

    А какво ще кажете за новата винарна или винпром в село Смочево, Дупнишко. Произвеждат вина каберне и совиньон по 3 лева литъра, бутилирано в 3 литрови пласмасови бутилки?

    !
  • Anonymous
    smiah
    07, 02, 28 Януари 2011, 07:02

    Имах си аз да не сложат Дамяница в класацията...

    !
  • Anonymous
    автор
    06, 53, 09 Януари 2011, 06:53

    аман от реклами
    10 изби се въртят навсякъде из медиите

    !

Реклама »