В това свое изкуство те водят пред посетителите с неоспорима преднина – заведенията са тяхното работно място, а и имат достъп до безценен учебен материал – достатъчно е да споменем скеча "Ресторантът" в "Уроци по вбесяване" на Джон Клийз.
Разбира се, на свой ред и клиентите правят каквото могат. На много от тях, знаят сервитьорите, способността да дразнят им идва отвътре. Все пак не с всички е така и в интерес на възстановяване на справедливостта "Бакхус" предлага кратко помагало за реванш. Вярваме, че то ще ви е особено полезно през декември, макар че прилагането му си е на ваша отговорност.
текст Любослава Русева
Има различни видове келнери: вежливи и груби, бавни и експедитивни, надменни и фамилиарни, дебели и слаби, грозни и красиви, стеснителни и нагли. Но всеки от тях подлежи на вбесяване!
В зависимост от типа, на който сте попаднали, винаги можете да откриете индивидуален подход. Но ако ви мързи или сте уморени, просто следвайте универсалната матрица:
Първа стъпка
Когато той застава до масата, въобще не го поглеждате, а отново отваряте менюто. Бавно, ама наистина бавно, започвате да прокарвате пръст по наименованията на салатите, ордьоврите и основните ястия. Застоявате се най-дълго на специалитетите, като е желателно да сричате на глас дадените в скоби уточнения, да речем, "Еленски бут на скара в сос от манатарки и артишок, поднесен с гарнитура от броколи, бейби царевички, див чесън и пармезан". Ако сбъркате някоя дума (най-добре е това да бъде последната), върнете се отначало.
Втора стъпка
Щом келнерът още не ви е ударил шамар, спокойно стигате до десертите, а сетне разтваряте и винената листа. Точно тогава започвате да си търсите очилата за четене, като се потупвате по джобовете на сакото, ризата и панталоните. Ако сте дама, е задължително да поровите в чантата си. Но не изсипвайте съдържанието й изведнъж! Вадете вещите си и ги поставяйте на масата внимателно: огледалцето (огледайте се и си оправете грима!); пилата за нокти; не особено чистото пластмасово гребенче (още по-добре гъста четка) и червилото със счупената капачка (така че да остави малко петно на покривката). Накрая слагате на ръба всички намачкани квитанции за платени сметки. Те трябва да се разпилеят по пода и най-вече под масата, за да помолите учтиво келнера да се наведе и да ги събере.
Трета стъпка
Това е моментът да нанесете решаващия удар: поръчвате бутилка червено вино за 280 лева. Сервитьорът налива да дегустирате, очаквайки с влажен поглед мнението ви. Вие обаче дълго душите виното, заврял нос дълбоко в чашата. После рязко ставате и вдигате виното срещу лампата, мърморейки нещо неразбираемо. Пак сядате. Пак ставате. Качвате се на стола с обувки и отново вдигате виното срещу лампата. Пак сядате. Пак ставате. Пак завирате нос и душите, мърморейки нещо неразбираемо. След това започвате да разклащате чашата силно, за да разплискате вино и по масата.
Най-сетне отпивате. Жабурите се около 3 минути, издавайки звуци все едно се давите. Внезапно правите погнусена физиономия и се изплювате на пода. Можете, разбира се, да хвърлите чашата. Но непременно трябва да върнете бутилката и да си поръчате еднолитрова кана наливно вино с неясен произход за 9 лв.!
И една препоръка: ако сте голяма компания, настоявайте келнерът да налее по малко в чашите на приятелите ви, за да се уверят какъв боклук е виното от 280 лева.
Четвърта стъпка
Вече сте на път да си поръчате вечерята. Сервитьорът въздъхва облекчено, което е сигнал, че трябва да се вземете в ръце. Въвличате го в диалог, който да го притисне в ъгъла:
Клиент 1: Ако си поръчам телешко с ябълки, искам телешкото да се замени със свинско, а ябълките – със спанак.
Клиент 2: Не абрутирай аберацията на абецедариума, тъй като апофазията на апосиопезата е абнормална.
Клиент 3: А брахиологията на битеизма бестиализира ли като бламира бонификацията?
Келнерът(смутено): Ще попитам готвача…
Клиент 1: Не, по-добре да си поръчам салата от октопод с версифициран ветатив и глисандо на гардирането и гравитирането в сос от инвектива, изосилабизъм и иктус...
Можете също така да го накарате да ви обяснява как се приготвя пържолата на скара, като непрекъснато задавате уточняващи въпроси - какво е пържола, какво е скара, как се поставя пържола върху скара, защо скарата не се поставя върху пържолата, защо скарата не е фритюрник, защо пържолата не се вари, на колко години е готвачът.
Пета стъпка
В случай че сте стигнали това ниво, значи сте попаднали на нечовешки корав екземпляр. Ето защо е добре да се вгледате внимателно в него, да го хванете за китката и да измерите пулса му по скъпия си часовник ("Ей, пич, тва струа колкот четри твои годишни заплати!"). После трябва да поклатите глава така, както го правеше специалистът по съдебна медицина в сериала "От местопрестъплението: Лас Вегас", и да отсъдите кратко: "Зле си!".
Келнерът може да ви пребие, но може и да се срути бездиханен на съседния стол. Тогава следва да продължите: "Тежко болен си, пич. Вчера ходих в един ресторант и там попаднах на келнер като тебе. Днес се е споминал…"
Все пак, за да разведрите сервитьора, разкажете му някой виц:
"Клиент отива в ресторант. Идва да го обслужи сервитьор с широко и бузесто лице. Клиентът:
- Ей, ти, с лицето като задник, дай едно уиски!
Келнерът го изгледал на кръв, но му сипал едно уиски.
- Ей, ти, с лицето като задник, дай едно уиски!
Сервитьорът отново се сдържал и му сипал уиски, но когато това се потретило, не издържал, скочил върху клиента и го пребил.
Клиентът лежи на пода. Келнерът седи на висок стол и пие сок със сламка. По едно време клиентът се надига и изломотва:
- Абе, ти, с лицето като задник! Като приключиш с клизмата, сипи едно уиски!"
П.С.: Никога не пробвайте матрицата в кръчмата "Тримата братя" по пътя за морето…
23, 53, 10 Януари 2011, 23:53
О,да,определено обслужващия персонал в България не е на ниво.И пак,както и в други професии,смотани единични тъпанари съсипват всичко.И е нормално сервитьорите да се обиждат-истината не е приятна за никого.Но вместо да се правят на ощипани госпожици,да вземат да коригират поведението си.Всеки знае да се цупи.Проявете достойноство,хора,не се дръжте като деца!Не само вашата позиция е важна.
18, 54, 26 Февруари 2010, 18:54
Аз съм сервитьор от близо 12 години и за първи път влизам в сайта "Бакхус".Исках да прочета нещо по специално за гурме специалитетите или да видя някоя нова и интересна рецепта.Правя го с цел да се усъвършенствам за да бъда полезен на гостите в ресторанта в който работя.Попадам на нещо , което е много грубо и дава характеризация (и то каква) на една от най-трудните професии в областа на ресторантьорството.Не виждам нищо смешно в тази публикация и не знам защо след толкова много критики отправени към нея все още не е премахната от администраторите на сайта.Никога повече няма да потърся [...]
Read the full comment информация в този сайт.Губите само Вие господа администратори замислете се , че това е обида към много хора без които никога нямаше да се чувствате добре дори и в кварталното кафе.
This comment has been removed by the moderator because it contained Обиди, дискриминация, срещу журналисти
21, 57, 12 Февруари 2010, 21:57
Абсолютно безмислена публикация.
19, 13, 28 Януари 2010, 19:13
Ха-ха! Много ме разсмя с това ръководство! Смях се на глас!) Не мога да разбера защо е обидно за сервитьорите- ясно е, че всички тези напътствия са в кръга на шегата!)
15, 40, 28 Януари 2010, 15:40
И защо пък трябва да се надувам пред сервитьора - нямам комплекси за избиване...
Ако се държи непрофесионално - няма бакшиш, и толкова.
+1
14, 06, 22 Януари 2010, 14:06
За да се позволи такова отношение гост- келнер или келнер- гост означава само едно ЛОШ МЕНИДЖМЪНТ
А това наистина е за арогантни хора и простаци, които повярвайте ми не четат това списание, а най- вероятно някой безплатен всекидневник докато люпят семки на пейката пред блока- те ще му се зарадват.
23, 09, 18 Януари 2010, 23:09
Е, винаги има изключения, във всеки един сектор. Аз не казвам, че няма такива, те просто не са за тази работа. Но когато си вършиш работата както трябва и въпреки това всеки Божи ден има някой, който е решил да си го изкара на келнера или на продавача или на който и да е, кофти е. Не знам защо са си заслужили такава слава сервитъорите, може би са твърде много неопитните аматъори, смятащи себе си за сервитъори, не знам, но не е лесна работа, то такава май няма. Работата с хора е много трудна честно казано, за това трябва да [...]
Read the full comment си със стоманени нерви и самообладание. Между другото на всеки май му се е случвало да има проблеми със сервитъри, но не всичко е по тяхна вина. Ще завърша със смешна реална история: Обучаваме 16г. момиче за сервитъорка в ресторант с българска кухня. Момичето отива при клиентите. Единия е много гладен и си поръчва 2 ястия: Специалитет: Свински врат на скара и пилешки крила на скара. Музиката е силничка и момичето пита дали е записала правилно поръчката. Всичко е точно. Отива в кухнята и със силен глас, за да я чуят готвачите се провиква: "Свински крила на скара и специалитета пилешки врат на скара!" Определено скараджийката чува нещо ново и се приближава: "Какви крила!?" Момичето отговаря: "Свински." Следва доста смях, но се залавят да изпалнят поръчката по меню.
Нека от днес да имате само приятно спомени от ресторанти и заведения!
11, 32, 14 Януари 2010, 11:32
Добре, добре.. наистина има сервитьори, на които не е достатъчно да им спестиш бакшиша.. трябва да изпитат твоето раздразнение от безкрайното чакане на оказалото се накрая - объркана поръчка.. Е, тази точно матрица признавам е тежка, но води до добри по-меки идеи..
Дани (мнение 21) - винаги е удоволствие да оставиш заслужен бакшиш, на келнера, който ти е направил страхотна вечерта, но за огромно съжаление все още има и много изключения.. келнери, според които клиента е длъжен да остави бакшиш, та дори и ако ти носи кафето разлято в чинийката, нормално вместо дълго и след това го чакаш [...]
Read the full comment 25 мин. само, за да поискаш сметката..
13, 36, 13 Януари 2010, 13:36
"...на ваша отговорност." Дано никой не е пробвал "матрицата", защото ако е направил тази глупост със сигурност е все още в реанимация най-късно след средата на втората стъпка. Но мисля, че никой келнер в днешно време не си позволява грубо отношение, та те живеят за бакшиша! А грубото отношение се поражда благодарение на такива клиенти, които се държат надменно и просташки, именно клиентите се делят на видове: Има различни видове клиенти: вежливи и груби, тъпи и умни, надменни и фамилиарни, дебели и слаби, грозни и красиви, стеснителни и нагли, богати и бедни. Но всеки от тях подлежи на вбесяване, ако [...]
Read the full comment си го проси!
Аз съм оберкелнер и не мога да отрека, тази статия ме заинтригува, за това реших да се включа в коментарите, стори ми се доста обидна за колегите от бранша. Моля, не прилагайте въпросната матрица никога, дори и келнера да си го проси, просто никога няма да се получат нещата по тези стъпки, ще бъде тежко и мъчително за Вас, след като се озовете с комоцио в спешното отделение! Това е съвет!
22, 14, 09 Януари 2010, 22:14
Страхотно нещо! Не се бях смял така от години! Уди Алън отсекъде!
15, 02, 06 Януари 2010, 15:02
уважаема редакция,тук няма хумор,ясно се откроява кръчмарския Ви манталитет,ужасът на който са подложени работещите в ресторантьорството!Ще се опитам да не падна до нивото на автора,но за Бакхус тази статия е като "косъм в шкембе чорбата Ви госин афтор"
15, 21, 29 Декември 2009, 15:21
БРАВО!!! ОТЛИЧЕН 6!!! МНОГО ТОЧНО И ВСЕОБХВАТНО!!!
15, 16, 21 Декември 2009, 15:16
е такова нещо не бях чел добре че автора на статията има колеги да го подкрепят с коментари като уникална и страхотен материал а за послеписа данеби автора да е приложил супер материала си в действие
14, 35, 19 Декември 2009, 14:35
наистина пълна тъпня. няма нищо смешно, самоцелно бръщолевене и жалък опит за оригиналничене. жалко за Бакхус, ако допуска и занапред подобни помийки.
10, 57, 17 Декември 2009, 10:57
Статията е уникална.А който не я харесва просто да"е абрутирай аберацията на абецедариума, тъй като апофазията на апосиопезата е абнормална."
Май ще прегледма за още от авторката. браво!!
11, 55, 15 Декември 2009, 11:55
Сноби....
09, 49, 15 Декември 2009, 09:49
Доброто възпитание,култура ,етика и морал е необходимо винаги.
06, 08, 14 Декември 2009, 06:08
Да, страхотен е материалът, ако е за сценарий за Ал Бънди!!! Не отричам, че не е забавно, но това си е една голяма карикатура..
За финото чувство за хумор.. по скоро грубо.. не го усещам да ме гъделичка "фино", а да ме удря с все сила в стомаха "грубо" ;–)
10, 36, 13 Декември 2009, 10:36
Материалът е страхотен!!!
Повечето коментари са доказателство защо живеем отвратително - наличие на санитарен минимум от мозък, като и той не се използва по предназначение. Оперирано чувство за хумор,а то е жизнено важно и доказателство за интелект.
Вероятно са келнери в треторазрядна кръчма!
18, 24, 12 Декември 2009, 18:24
Напротив, много е смешно и идиотско!
17, 05, 12 Декември 2009, 17:05
Наистина не е на нивото на бакхуз, по - скоро за жълтите вестници.
10, 02, 12 Декември 2009, 10:02
приятно четиво. и вицът е много готин.
10, 52, 11 Декември 2009, 10:52
Авторката на тази статия е мазохистка, явно обича да си търси боя по кръчмите.
chelsea
00, 55, 11 Декември 2009, 00:55
Чак пък фино...
Доста безсмислен материал, но все пак забавен на едно първично ниво.
15, 51, 10 Декември 2009, 15:51
Страхотна статия, невероятно фино чувство за хумор! Колеги, това е малък списък от действия, които НЕ се правят в ресторант. Би трябвало да сте го разбрали!(има едно книжле "как да се държим в обществото" прочетете го!)
16, 33, 09 Декември 2009, 16:33
тъпня не характерна за бакхус
15, 59, 09 Декември 2009, 15:59
ПЪЛНА ПРОСТОТИЯ. КАК МОЖЕ ДА СЕ ПУБЛИКУВА ТАКЪВ МАТЕРИАЛ
15, 58, 09 Декември 2009, 15:58
ЯВНО АВТОРКАТА Е ПЪЛНО КУКО ИЛИ КУХА ЛЕЙКА ВЗЕТИ ЗАЕДНО.
15, 56, 09 Декември 2009, 15:56
ПЪЛНА ПРОСТОТИЯ. КАК МОЖЕ ДА СЕ ПУБЛИКУВА ТАКЪВ МАТЕРИАЛ
Най-четени статии // за Октомври
Реклама »
Към мобилната версия на сайта
©2001-2024 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване . Политика за бисквитките . Декларация за поверителност .
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно.
Сайтът е разработка на Economedia. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
Бизнес: Капитал • Кариери • Бизнес • Регал • Одит
Новини: Дневник • Европа
IT: Digitalk
Развлечение: Бакхус • LIGHT
На английски: Kapital Insights