И това се случи най-сетне! Четири ресторанта в Ню Йорк получиха най-високото отличие на кулинарния гид "Мишлен" - три звезди. През ноември прочутият червен гид стъпи за първи път от създаването му на американския континент. От 1923 насам "Мишлен" се е превърнал в най-престижната кулинарна институция и налага строги изисквания за шеф-готвачите. Затова и пристигането му в Америка предизвика силни емоции сред кулинарната общност по света. Впечатление прави, че трима от четиримата отличени шеф-готвачи са французи. Официалното обявяване на тризвездните ресторанти сложи край на носещите се вече година слухове, след като библията на френската гастрономия изпрати своите инспектори в търсене на най-добрите ресторанти в Ню Йорк.
Какво всъщност отличава четирите отличени ресторанта? Според "Мишлен" те "предлагат изключителна кухня, която заслужава специално пътуване". Тризвездните ресторанти в космополитния град са Manhattan Per Se, Le Bernadin, Alain Ducasse и Jean Georges - всички те са в Манхатън. Единственият отличен американец е небезизвестният Томас Келер със своя Per Se. Тримата французи са Ерик Рипер с Le Bernadin, Ален Дюкас и Жан Жорж Вонжрихтен с едноименните си ресторанти.
От доста време насам се усещаше липсата на Червения гид отвъд Атлантика, особено в Ню Йорк, който отдавна се е превърнал в една от кулинарните столици. "Пътуващите хора от цял свят възприемат Ню Йорк като една от най-вълнуващите туристически и гастрономически дестинации... Новият гид "Мишлен" ще позволи на туристите, както и на нюйоркчаните да се възползват пълноценно от възможностите на този чуден град", сподели Джим Микали, шеф на "Мишлен" за Северна Америка.
Томас Келер (ресторант на годината на сп. Restaurant за The French Laundry), който въплъщава новото поколение американски шеф-готвачи с класическа подготовка, заяви пред Франс прес, че се чувства "дълбоко почетен", и определи отличието като "престижно признание". "Нашият девиз е всеки ден да работим по-добре от предишния", сподели от своя страна Ерик Рипер. Четири други ресторанта получиха по две звезди и бяха определени като "изключителна кухня, заслужаваща посещение".
Трийсет и един са ресторантите, които получават по една звезда като "много добри ресторанти в тяхната категория".
През последните две-три години много се коментираше начинът, по който Червеният гид оценява ресторантите. Камъкът в локвата обаче бе хвърлен, когато бившият инспектор от "Мишлен" Паскал Реми разбуни духовете, като се съгласи да разкаже подробности от професионалния си живот пред френския Figaro Magazine. Дотогава всичко, свързано с най-престижния кулинарен гид, бе обвито в тайна. Инспекторите в "Мишлен", сред които има американци и европейци, започнаха да посещават анонимно хотелите и ресторантите в Ню Йорк в края на 2004, за да подготвят първото нюйоркско издание. Още тогава вече се очакваше появата му с огромен интерес, тъй като френският гид ще се превърне в сериозна конкуренция на вездесъщия за американския пазар "Загат". Работещите в абсолютна тайна и подчиняващи се на строги критерии инспектори са посетили 1200 ресторанта (от общо 23 000), от които са съставили крайна селекция от 500. От "Мишлен" подчертаха, че критериите за оценка са същите като във Франция: приготвяне на храната, вкусови качества, творчество, избор на продуктите, съотношението качество/цена и постоянството. Разбира се, най-голяма тежест има кухнята. "Звездите са в чинията и единствено в чинията", увери и новият шеф на "Мишлен" Жан-Люк Наре. От друга страна обаче, трябва да се подчертае, че европейските кулинарни инспектори умеят да се адаптират към северноамериканската култура и приемат различния вкус на някои от основните продукти например.
През 2004 няколко френски ресторанта в САЩ затвориха врати, като La Côte Basque, La Caravelle, Le Lutèce, но първото издание на "Мишлен" за Ню Йорк отличава едно ново поколение шеф-готвачи, които обръщат внимание на играта с текстури, на стила и чиято цел е не толкова да отправят някакво послание, колкото да задоволят все по-разностранната клиентела. Любопитно в "Мишлен" за Ню Йорк е, че 58 ресторанта влизат в една категория с пълно меню на цена до 25 долара. Появата на "Мишлен" на американския пазар е тест не само за ресторантьорите, но и за самия гид. От "Мишлен" искат да покрият шест американски града до 2010, а от 2007 се обмисля появата му и в Азия.
Бизнес: Капитал • Кариери • Бизнес • Регал • Одит
IT: Digitalk
На английски: Kapital Insights