Отдавна вече ресторантите не са просто места, където човек отива, за да се нахрани. Хората посещават ресторантите по най-различни поводи, но винаги правят избора си в зависимост не само от предлаганото меню, но и до голяма степен от обслужването и обстановката. Работата на обслужващия персонал далеч не се изчерпва с донасянето на поръчки, а предполага и установяването на контакт с клиентите. Всеки би могъл да каже какво трябва да прави и какво не трябва да прави едни сервитьор, тъй като всички ние сме клиенти и знаем кое ще ни накара да се чувстваме добре. А нали предпочитаме да ходим в ресторанти, където ще ни е приятно?
По време на престоя в ресторанта вниманието ни съвсем естествено е насочено към сервитьора, кога с приятно очакване, кога примесено с известно недоволство. Както обаче често се случва, забелязваме не тези, които си вършат добре работата и ни карат да се чувстваме добре, а онези, които не спазват и най-основните правила. В действителност нещата са толкова прости и се изискват съвсем малко усилия за едно наистина чудесно прекарване.
Какво трябва да прави сервитьорът:
Да отваря вратата на клиента и да го посреща с добре дошъл.
Да предлага на клиента да ползва гардероба.
Да запалва цигарата на клиента, който се приготвя да пуши.
Да вдига падналата дреха на някой от клиентите и да сменя изпуснатите на земята прибори или салфетки.
Винаги да отговаря ясно и точно на клиентите.
Винаги да бъде на разположение на клиентите, тъй като всеки един е най-важният в ресторанта.
Да бъде дискретен в общуването си с колегите, защото не е необходимо клиентите да стават част от разговорите на персонала.
Винаги да изглежда приветливо.
Какво не трябва да прави сервитьорът:
Никога да не казва "не" на клиентите.
Да не прекъсва клиента, а да го изслушва.
Да не преценява клиентите, защото няма малки и големи клиенти.
Да не изразява пред клиентите моментното си настроение, защото те нямат никаква вина за това, че той е изнервен.
Да не обръща гръб на клиентите.
Да не избърсва лицето или носа си в салона на ресторанта.
Да не се обляга на масите, сервизните колички и други мебели в салона.
Да не яде по време на обслужването.
Да не тича в салона.