Наталия Младенова, банкет мениджър на "Хилтън София", е една от отблизо запознати със сервирането у нас. Ето какво споделя тя:
"Подготовката на младите кадри е проблемът в България. Теоретичната част на тяхното образование не е променяна от 30 години. Работи се с остаряла терминология от стари учебници, преподават се начини на сервиране отпреди много години. Едва сега навлязоха нови програми покрай някои от специализираните колежи и школи, които дават надежда, че все пак децата, излизащи оттам, ще бъдат добре подготвени. Нещата у нас няма да тръгнат в една посока, докато не се промени обучението и не се изгради единна образователна програма. Нямате представа колко се различава в момента теорията от практиката и как стажантите ни стоят напълно объркани и се налага да им обясняваме всичко отначало. Е, разбира се, чашата си чаша, приборите е ясно как се подреждат, но оттам насетне стойката, психологията на обслужването, маниерът, най-важните неща се учат отначало от А и Б. Буквално попадат в един нов свят и аз като специалист мога да кажа, че е много по-лесно да обуча напълно неподготвен кадър, чийто мозък не е затормозен с излишни неща. Те влизат чисти и възприемат по-лесно. Това е истината, за съжаление. Когато влязох в хотелския бизнес, аз самата не знаех нищо, макар да бях завършила специализирано училище. Големите вериги имат практика само да обучават персонала си, защото тук компромис с качеството на обслужване не се допуска. При нас сервизът е от огромно значение и по тази причина ние въвеждаме желязна подготовка, специално назначени тренинг специалисти и прочие. Просто чуждият мениджмънт води след себе си една съвсем друга култура и традиция в сервиза."
Питам я дали според нея от всеки може да стане добър сервитьор. Тя твърди, че противно на разпространеното схващане сервирането не е най-лесното нещо на този свят и не всеки, който хване таблата, може да се справи. Или поне да се справи добре. Така стигаме до най-съществения въпрос - какъв трябва да бъде добрият сервитьор. Ето какво мисли Наталия: "Отговорът е психолог. Общителен - да, приветлив и чист - съвсем естествено, но по-важно от всичко е да умее да разбере клиента, да предугади желанието му, преди той да го е споделил, ето това е голямото изкуство. Изглежда просто, но всъщност не е. Ето защо в европейските държави, където съм била, сервитьорите изглеждат и се държат по различен начин, те влизат в контакт с клиента и макар без съмнение да не съм била симпатична с изискванията си на всички тях, така и не мога да си спомня някъде да съм получила лошо обслужване. Носенето на таблата действително е просто едно техническо умение.
По-важно е обаче умението да общуваш с клиента, дори извън менюто и листа с напитките. Имам познати, които с голямо пренебрежение наричат сервитьора келнер, а за мен това е обидно. За хората извън нашия бизнес това явно е нещо непрестижно, една професия "между другото", една професия "докато не изскочи нещо по-добро", след което задължително трябва да оставиш тази слугинска работа и да се издигнеш. А това не така, това е занаят".
Факт, това е занаят, който може да се упражнява цял живот и да носи огромно удоволствие. На Запад добрите сервитьори са изключително търсени и работят до 50-60-годишна възраст, защото обичат работата си и защото клиентите искат точно този човек да ги обслужва, а не някой друг. Има ресторанти, в които персоналът е емблематичен.
Така стигаме до един много съществен въпрос - има ли разлика в сервирането на коктейл и сервирането в ресторанта. Има ли правила, които са циментирани за единия жанр и са абсолютно погрешни за другия?
И Наталия, и Веселин са единодушни, че когато им предстоят големи събития, понякога им се налага да работят 24 часа или повече без почивка.
"За добрия сервиз на едно парти приблизителното разпределение е един сервитьор на 10 гости, докато в ресторанта на един клиент могат да се предвидят двама и дори трима сервитьори", допълва Наталия. Но и двамата заявяват, че при кетъринга, както и в ресторанта, екипът е този, който прави приятно или неприятно едно събитие, един обяд или вечеря. "Обслужващият персонал трябва да бъде и в добра физическа форма, хората да са нахранени и добре мотивирани, казват още професионалистите, затова е много важно да се грижите за хората си."