Италия е вторият най-голям производител на вино в света след Франция. Но през последните години износът й спадна чувствително под напора на конкуренцията от САЩ, Чили, Аржентина, Южна Африка и Австралия на глобалния пазар, пише в репортаж на Ройтерс.
След трудната 2009-та, 2010-а изглежда все още неясна. Едно от последствията от кризата е, че някои тоскански производители започнаха да свалят цените си, и има вероятност тази тенденция да се задържи.
"Не мисля, че кризата е приключила. Мисля, че трудният период ще продължи, макар и да не мога да кажа до кога", казва Федерико Карлети, председател на консорциум, представяващ произодителите на Rosso и Nobile di Montepulciano пред репортер на Ройтерс. "Много вино се насъбра ... Много вина идват от Чили, Аржентина, от цял свят."
През 2009 г. продажбите на топ червеното Nobile di Montepulciano успяха да се върнат на нивата си от преди кризата с 8 милиона бутилки, след 7-те милиона през 2008 г. Но това стана след като някои производители понижиха цените си с до 40-50 процента.
В момента Nobile е с цена между 12 и 40 евро на бутилка в италианските магазини, докато Rosso продава за около 10 евро. Прочутият им братовчед Brunello di Montalcino – между 25 и 50 евро.
Продажбите на Chianti Classico са паднали с 15 процента, или с шест – шест и половина милиона бутилки през 2009, въпреки че има покачване в началото на тази година, обяснява Джузепе Либераторе, директор на Consorzio Vino Chianti Classico.
Очаква се вината от 2009, които излизат на пазара след няколко месеца, да бъдат с превъзходно качество. Комбинацията на горещи дни и студени нощи осигури хубава реколта, и грозде с високо съдържание на захари.