Наистина в нашия език няма дума, която пълноценно да изразява смисъла, влаган в понятието кетеринг. То произхожда от английската cater - доставям провизии, обслужвам, старая се, угаждам... Както ще прочетете в статията на Седрик Лавиал, преподавател във франкофонска програма за мениджмънт и маркетинг на хотелиерството и ресторантьорството към НБУ, французите използват друга дума.
Има различни видове кетеринг: индустриален, самолетен, стандартен... Тук се занимаваме основно с последния, който от своя страна, може да се раздели най-общо на протоколен и концептуален. При втория фирмата осигурява не само храната и напитките, а и цялостното решение за едно събитие: интериор, тематична храна, специално осветление и облекло на сервитьорите... Възможностите са безкрайно много.
"Кетерингът е наука, а най-важният елемент в нея е храната", казва г-н Лавал. Напълно сме съгласни. Нивото на храната и външният й вид са съществен фактор за общото усещане и атмосфера. А да се приготвя и поднася качествена храна на много хора е огромно предизвикателство. На пръсти се броят фирмите у нас, които умеят да предлагат за мащабни събития не просто добро качество, а авторски хрумвания, авангардни техники, неочаквани вкусови комбинации.
Освен наука, кетерингът е и бизнес, а също и изкуство - изкуството да превърнеш едно събитие в незабравим спомен; изкуството да създаваш атмосфера; изкуството да накараш домакина и всеки един от гостите да се почувстват единствени и специални.
За да се получи едно събитие изцяло успешно, е нужно стотици елементи да съвпаднат до милиметри. И стотици хора с различни професии: от архитекти до гардеробиери, и от готвачи до товарачи, да изпълнят безгрешно своите задачи, работейки в постоянно взаимодействие с всички останали.
Ето защо може би най-важната част от успеха - независимо дали става въпрос за грандиозно парти или за специална ценителска вечеря в тесен кръг - е доброто планиране на събитието. В главната роля тук е "мозъкът" на компанията - човекът (или хората), който измисля цялостната концепция и превръща желанията и представите на клиента в действителност. За целта, освен интелект се иска и усет - психологически и търговски, способност да разбираш от половин дума и да убеждаваш. А богатият опит е от голяма помощ.
Не по-малко важно е клиентът да бъде наясно с желанията и целите си. И да бъде адекватен в стремежа си към оригиналност. Наистина, сега е времето на нестандартните събития и на все по-неограничените възможности. Но ако мебелна компания поиска за юбилейното й парти да сервират ястия с форма на мебели, видът на храната може би ще впечатли гостите, но е съмнително дали ще бъдат толкова щастливи от вкуса им.
От огромно значение също така е да се спазват докрай предварително уговорените условия. Ако вместо предвидените 400 човека, клиентът покани в последния момент 550, има вероятност да се получи частичен провал - винаги има храна в резерв, но сервитьорите недостигат, а и няват пространството да разнасят достатъчно питиета и храна всекиму и навреме...
Бизнес: Капитал • Кариери • Бизнес • Регал • Одит
IT: Digitalk
На английски: Kapital Insights
08, 43, 07 Август 2008, 08:43
fwkohqt oqyaze bzgjqcpad ebglfuryw jqtes qcfwkztul ujfbxda