В навечерието на поредните избори Мastercard® и "Бакхус" ви канят да поразмишляваме за любимите ни неща, които не можем да изоставим, които винаги ни връщат у дома или пък заради тях оставаме в България - за да ги направим по-добри, да ги трансформираме за бъдещето и да научим тези, които идват след нас.
Храната е по-силна от всяко извънредно положение. Храната ни липсваше, докато ресторантите бяха затворени, храната ни разсейваше и докато прекарахме една година вкъщи - да я готвим, да я ядем и да я споделяме с най-близките. Световните данни на Mastercard от 2021 г. за comfort food - храната, която ни утешава, събира и подкрепя с най-хубавите детски спомени и вкусове, показват, че румънците избраха за икона мамалигата, словаците са се утешавали с капустница с кисело зеле и салам, австрийците са сваляли маските си заради шницели, италианците са борили депресията със спагети карбонара, а французите са победили страха с палачинки.
Коя е храната, достойна да бъде нашият културен износ и да ни представи пред света? Кое е онова, което ни посреща рано-рано сутрин от малкото квартално прозорче, чия е лъскавата пара от пекарната, която дори пандемията не успя да вкара в криза?
Има ли съмнение, че е... баницата?
Баницата! Тя може да бъде поезия, носталгия, история, причина да се върнеш от емиграция, да съхраняваш кори месеци наред във френския си хладилник или да проваляш кето диетата си всяка седмица. Баницата е институция, потвърждава го и фактът, че скорошно допитване сред българите за любимите им традиционни български ястия, проведено от Mastercard - бранд, посветен на опазване и "подхранване" на безценното в живота - нарежда баницата на първо място сред любимите храни на нашенеца. През юни 2021 г. българите в социалните мрежи посочиха баницата в отговор на въпроса "коя българска храна ви носеше най-много топлина и успокоение през последната година". Надпреварата беше сериозно оспорвана от принцеси с кайма, супа топчета и шкембе чорба, а на финиша се класираха филия с лютеница и мляко с ориз, любими на милиони българи, но не колкото... баницата.
Знаете ли, че в десетки международни компании на българския пазар всеки месец има ден на баницата, в която "партийно" се купува баница от най-добрата баничарница, която екипът е избрал солидарно, и се доставя в модерния юпи офис, за да се сподели с мазни пръсти? За да отпразнуваме специалното място на баницата в най-новата ни история,
на 3 юли 2021 г. Mastercard ви канят на първия по рода си фестивал
за свободна размяна на рецепти за баница,
на който ще можете да видите как правим баницата great for the first time пред чуждестранни гости, как шеф-готвач приготвя гурме баница, състезавайки се с баби - пазителки на стари рецепти, и да научите как се прави успешна верига баничарници в страната и зад граница!
Започваме "разговор" за баницата, за да съхраним многобройните ѝ превъплъщения. Фестивалът ще предложи за дегустация различни видове приготвена на място баница от майстор шеф Мартин Николов, който ще се опита да "разбули" гурме потенциала на това традиционно ястие. Едва ли е необходимо да казваме, че на фестивала ще има боза и айрян от Harmonica, но е задължително да предупредим, че ще има вдъхновяващи разговори за баницата като минало и като бъдеще.
Входът на събитието може да се нарече свободен - поне от кулинарни предразсъдъци и парична такса. Но все пак, за да влезете, ще трябва да направите едно малко усилие -
донесете ни любимата си рецепта за баница, тя ще е вашият пропуск за събитието.
А тръгвайки си от него, ще може да отнесете със себе си други рецепти, споделени от хора по време на фестивала. Размяната на рецепти за баница ще постави началото на събирането на рецепти на това любимо българско кулинарно ястие, процес, който ние в Mastercard и "Бакхус" ще продължим и ще превърнем в традиция, за да запазим миналото за бъдещето.
Няколко от донесените рецепти на фестивала ще бъдат изтеглени на случаен принцип и приготвени от гостуващите шеф-готвачи на събитието!