Виктория Манганиело, художник, педагог и продуцент. Тя създава картини и инсталации чрез предене, обагряне и тъкане на свои платна със синтетични и естествени бои, памук, коприна и други смесени техники. Проучвайки теми като времето, пространството и историята чрез абстрактни изображения, нейните картини и инсталации се стремят физически да контролират и манипулират пространството. Платната й са създадени на ръчен стан и всеки милиметър от материала, използван за оформянето на тези картини и инсталации, преминава през пръстите й. Работата й често се фокусира върху мистериозните и вдъхновяващи резултати от сътрудничеството и връзките между хора и материали. Повече за Виктория: www.victoriamanganiello.com; @victoriamanganiello. |
Снимки от вечерята може да видите тук.
"Отиваме на някое нюйоркско място", това ни каза закачливо една приятелка на въпрос как ще продължи вечерта й и това ни накара да се замислим. София наистина ли се развива до степен, в която можем да правим сравнения с места и заведения в космополитния Ню Йорк? Получихме доста задоволителен отговор "да" няколко дни по-късно, когато в една друга гореща юлска вечер присъствахме на събитие, което само допреди няколко години би изглеждало странно и прекалено далечно за софийския си контекст.
Става дума за американската художничка Виктория Манганиело, която твори в сърцето на Бруклин, но е в София по покана на World of Co (нов проект, който събира хора на изкуството от целия свят и им предлага възможността да прекарат няколко месеца в София и да творят, докато се срещат с развиващата се българска арт сцена).
Виктория представи проекта си Mordant с концептуална вечеря, приготвена от Blue Birds, начело с Михаела Белорешка, в новооткритото пространство за дизайн, култура и иновации - Generator.
Артистът изследва взаимовръзките между текстила, храната и местната култура чрез pop-up вечери, в центъра на които стои ръчно изтъкана покривка. По време на вечерята, хора, които не се познават, от различни култури, произход и възраст споделят храна, приготвена изцяло с местни и сезонни продукти. Без предразсъдаци, без помощта на чинии, далеч от тежките протоколни правила за хранене на маса.
Mordant цели точно това - да изкара хората от зоната им на комфорт и да ги накара да забравят формално приетото, като по този начин се фокусират върху истински важните неща като вкуса на храната, ролята на тъканите в живота ни и контакта с ближния.
След всяка една вечеря, Виктория грижливо прибира своите покриви и ги превръща във вечни картини, които събира, за да ни припомни един ден за храната, културата и хората от всеки един град.
-
Снимка: Blue Birds
Повече за проекта ни споделя и самата Виктория в интервю за "Бакхус":
Разкажете ни малко повече за вас...
В момента живея и работя в Бруклин, но израстнах в едно от предградията на града, докато не започнах да уча в Skidmore College и NYU. Интересувам се от текстил откакто се помня. Като дете постоянно изработвах плетени гривни за приятелите си, сама се научих как да ползвам шевна машина и на 10 вече шиех сама дрехи. Бях в средното училище, когато се сдобих с първия си ръчен тъкачен стан, а в колежа вече имах подвижен стан. С всяка изминала година страстта ми към текстила като материал и техника растеше и с всяко пътуване до ново място експериментирах с различни местни традиции за работа с текстил. Сега преподавам текстил в Училището по дизайн на Парсънс и Нюйоркския университет.
Какво ви вдъхнови да направите Mordant?
Mordant започна като експеримент вкъщи с близките ми приятели. Тогава учех за естествените бои и колко много храни могат да се използват, за да се направят дълготрайни багрила. Това много ме вдъхнови и осъзнах как живеем в един свят, който е толкова откъснат от производството и разпространението на храната, а същевременно има цяла една отделна гледна точка по темата. Хората от стотици години са използвали и все още използват разнообразни плодове, зеленчуци, дървета и цветя, за да създадат дълготрайни цветове и багрила и исках да разбера какво ще стане, ако свържа тези два свята, тези две измерения на хранителните продукти. И беше толкова забавно! Затова реших да изследвам този потенциал и да разбера какво би станало, ако поставя хората в ситуация, в която те буквално не биха могли да избегнат да направят връзката между храната, цветовете и текстила.
-
Снимка: Blue Birds
Вече сте организирали подобни вечери няколко пъти. Къде ще е следващата?
От няколко години осъществявам проекта с близки мои приятели в студиото си и досега изживяването винаги е било по-интимно и експериментално. През месец май за първи път направих отворена вечеря, в която всеки можеше да се присъедини, а през септември ще организирам още две в Ню Йорк. За тях ще работя с продуцентката Кристин Кремърс, която ще направи кратък филм за Mordant и за различните теми, свързани с проекта. Двете вечери в Ню Йорк ще бъдат и част от Месеца на текстила в Ню Йорк 2017 и ще бъдат включени в програмата на Edelkoort Inc. в Манхатън, заедно с няколко други събития, посветени на текстила.
Последната ми вечеря беше в новия център за дизайн, култура и иновации Generator в София със съдействието на арт организацията World of Co, които ме поканиха да работя в София за лятото, както и с Blue Birds, които измислиха концепцията на цялото меню, вдъхновени от предишни Mordant вечери.
Намирате ли големи разлики в начина, по който хората от различните култури откликват на проекта?
Една от основните ми мотивации е фактът, че и тъканите, и храната, и храненето заедно като ритуал са едно от малкото неща, които всички хора по света споделят. Вече съм събрала много реакции и целта ми в Mordant е да изследвам индивидуалните начини, по които всеки се сблъсква с тези материали, приликите и разликите, които има. В края на проекта ще направя изложба, в която ще покажа всички покривки, които ще визуализират споделените ни моменти около масата.
Каква е историята на покривката в Mordant - откъде е тя, кой я е направил, какво символизира тя за вас?
Покривката е винаги тъкана на ръка - понякога от мен, понякога от местен тъкач, с когото работя. За мен е изключително важно тя да е направена на ръка, защото това добавя още дълбочина на връзката между вечерящите и местната култура. Днешно време всичко ръчно изработено е много ценно, защото се среща все по-рядко и неизбежно ни кара да се замислим за съдбите на хората, които са го създали. Покривките са ни познати и човешки и това е обстановката, която искам да създам за моите гости, за да могат да се свързват помежду си на едно по-човешко, по-природно ниво.
-
Снимка: Blue Birds
Как запазвате "нарисуваното" на покривката?
Първо третирам покривката чрез естествени химични процеси и фиксирам перманентно цветовете върху плата. Този процес на английски се казва mordanting, и оттам идва името на проекта. След това премахвам целия органичен материал, така че покривката да не се вмирисва и да не се появи мухъл. Открих, че до такава степен сме свикнали със синтетичните цветове, че на някои от участниците на вечерите им е трудно да повярват, че е възможно да се направят дълготрайни бои от домати или други храни. Всъщност през по-голямата част от човешката история това са били стандартните практики за извличане на цветове. Аз следвам същите техники, които са използвани със столетия по целия свят.
Какви са следващите стъпки?
Нямам краен срок за проекта и даже засега по-скоро чувствам, че това е само началото. С всеки изминал ден научавам все повече и се надявам да продължа да си сътруднича с тъкачи и шеф-готвачи по света. Филмът, който Кирстин Кремърс подготвя, ще бъде един преломен момент за Mordant и се надявам заедно с нея да споделим прекрасните истории на текстила и храната, които виждаме и които продължават да се случват навсякъде по целия свят.
Снимки от вечерята може да видите тук.
Още за Mordant и за други проекти на Виктория Манганиело може да следите уебсайта й или нейният инстаграм - @victoriamanganiello.
Меню Mordant София: - Лимонада с хибискус и роза - Цветни домати с магданоз и тученица - Листа (спанак, манголд, марула, кейл) с черници, орехи, козе сирене и дресинг от черници - 3 цвята спагети от цвекло с джанки, печени лешници и медено-балсамов дресинг - Равиоли от варено мариновано цвекло с брънза и маскарпоне - Пъдпъдъчи яйца с черна сол - Розов боб с див лук и босилек - Плодова подложка, заквасена сметана със сироп от бъз, пчелен прашец, маслена бисквита с листа от роза дамасцена |