Явно в небето всичко е възможно и става все по-добре – от Taittinger до 40-годишни тауни-та, и всичко между тях.
Това разбираме от обявените неотдавна от Condé Nast Traveller топ пет авиокомпании с винени листи. Донякъде очаквано в списъка са Emirates, Singapore Airlines, American Airlines, Qatar Airlines, и Etihad Airlines.
Но какво вино се предлага в небето започва да става все по-важен проблем и за "простосмъртните" компании. "Авиолиниите са започнали да се конкурират с вината си", пише Wine Spectator. "Програмите за обучение се правят наново, и вече не е достатъчно да обучиш персонала да различава пино ноар от пино гри".
Известно е колко свирепа е конкуренцията за лоялни пътници, затова може да си представим как в компаниите са се питали как да ги съблазнят. Буквално. Е, какъв по-логичен ход от това да предложиш достатъчно голям и интересен избор на добри вина?
Мнение и консултации със специалисти вече е практика от години. Новата тенденция обаче е навлизането на по-масово обучение сред персонала.
Избата на борда
Изборът на вино за борда няма нищо общо с този за ресторанта, защото вкусът на виното се променя във въздуха. Заради по-ниското налягане и по-сухия въздух, образно казано всеки недостатък на земята ще се превърне в бедствие във въздуха. По-фините вина ще загубят напълно аромата и вкуса си. Силнотаниновите червени или белите с по-висока киселинност също трябва да бъдат избягвани, защото точно тези характеристики ще се засилят до неприемливи нива.
Сомелиери в небето
Доброто вино изисква и добро и компетентно обслужване. Такова, което се научава от едни по-задълбочени от познатите досега курсове за стюарди. Някои компании са напреднали в темата. В Delta Airlines е въведена титлата Sky Sommelier. Сред най-амбициозните програми е тази на Singapore Airlines - Air Sommelier. Отнема около половин година. Модулите се водят от тримата винени консултанти на компанията. В момента има 70 Air Sommeliers.
Все още обаче тези услуги остават привилегия на първа и бизнес класа. Повече от ясно е, че пътниците в икономичната класа са водени преди всичко от цената на билета, а не от съдържанието в чашата си. И все пак – това е първата стъпка.