Бизнес: Капитал • Кариери • Бизнес • Регал • Одит
IT: Digitalk
На английски: Kapital Insights
Конкурсът "Ресторант на годината 2014, Бакхус, Acqua Panna&S.Pellegrino" е сред целогодишните инициативи на "Бакхус" за утвърждаване на гурме културата в България. Класацията на най-добрите ресторанти у нас стартира за първи път през 2001 г. и днес е престижно отличие за ресторантьорите, готвачите и сомелиерите, което екипът на списание "Бакхус" и неговите читатели им присъжда всяка година.
Целта на конкурса е насърчаване и развитие на високи професионални стандарти в българските ресторанти. Той допринася за създаване на критерии сред клиентите за оценка на качествени храни, напитки и обслужване и прави по-лесен избора им на заведение за хранене.
В конкурса участват всички заведения, които през последната година са привлекли вниманието на екипа на "Бакхус" и мрежата от независими автори, консултанти и приятели на медиата.
Специален екип на "Бакхус" наблюдава и оценява ресторантите чрез анонимни посещения. Той се състои от анонимни наблюдатели в София и различни градове на страната, които са избрани от редакцията на списанието заради познанията си и опита си.
Като конкурс на редакцията на списание "Бакхус", "Ресторант на годината 2014, Бакхус, Acqua Panna&S.Pellegrino" отразява личните мнения на свързаните с изданието гурме критици и наблюдатели. Оценяващите ресторантите ще се стараят да постигнат обективност, като работят за уеднаквяване на критериите си и преглеждат и съпоставят едни и същи страни на различните заведения.
Основен критерий е качеството на предлаганата храна - доколко са пресни продуктите, доколко храната в чиниите отговаря на категорията на заведението и в крайна сметка доколко е вкусно.
За всички оценявани заведения се следят бързината, ефективността, дискретността и прецизността на обслужването.
Винените листи се преглеждат за добра организираност, добра селекция спрямо предлаганата храна. Предимство е, когато повече добри вина се предлагат на чаша или в малки разфасовки- изобщо изходната точка на оценяване е доколко тя, а и работата на сомелиера е организирана така, че дава на клиента добър съвет и достъп до качествени, разнообразни и подходящи вина.
Там, където е приложимо, се оценява стилът на готвене - ако кухнята е авторска, доколко е талантлива. Ако е традиционна, по какъв начин и доколко спазва автентичните вкусове.
Имат значение и поредица съпътстващи елементи от цялостното впечатление, което прави едно заведение: интериор (удобен ли е, отговаря ли на претенциите, оригинален ли е и добавя ли или отнема от преживяването), хигиена (тук критерият е универсален независимо от категорията заведение), прибори (доколко са адекватни на категорията на заведението) и дори озвучаване, достъпност.
Към всичко това се добавя и факторът Х - удоволствието от преживяването да попаднеш в заведението и да се нахраниш в него, което в крайна сметка е основната цел на добрия ресторант.
Победителите в конкурса "Ресторант на годината 2014, Бакхус, Acqua Panna&S.Pellegrino" ще бъдат обявени на специално събитие на 31 март 2015 г. в Sofia Event Center.
Ще бъдат обявени награди в следните категории:
Дегустаторите, които оценяват ресторантите в конкурса "Ресторант на годината Бакхус 2015, Aqua Panna & San Pellegrino", не са професионални готвачи или свързани с ресторантьорската индустрия, а хора, които обичат и познават хубавата, качествена храна и умеят да анализират преживяването си в ресторант.
По регламент, ресторантите-обект на оценяване, трябва да са работили поне 6 месеца, за да бъдат включени в началния списък за дегустация.
Всеки ресторант се проверява поне три пъти от различни дегустатори.
Основният инструмент, с който работи всеки дегустатор, е анкетна карта, съставена от 5 категории с общо 20 критерии, обхващащи всички аспекти от посещението и храненето в ресторант.
Храна: обръща се внимание на това дали продуктите са пресни, сезонни, дали се използват по-редки зеленчуци, меса или риби, например, как са сготвени и поднесени и доколко сполучлив е авторският почерк на готвача. Оценяват се и жестовете към клиентите - някои ресторанти предлагат безплатни вода, хляб или предястие, други ги предлагат и включват в сметката без знанието на клиента.
Меню: оценява се подбора на ястията (баланс между сезонни, дневни, постоянни, вегетариански и пр. предложения) и съчетаването им под обща концепция, която да отговаря на цялостната идентичност на ресторанта. Преценява се как са презентирани ястията пред клиените – дали има достатъчно информация за тях в менюто, как изглежда самото меню, дали има разминаване между това, което е написано в менюто и това, което реално се поднася. Не подкрепяме дългите и многословни менюта, в които клиентът може да се загуби. Преценява се адекватността на цените на храната и напитките спрямо претенцията на заведението и реално предлаганите продукти.
Напитки: какъв избор от напитки предлага заведението, като специално внимание се отделя на подбора на вината във винения лист, както и на предлаганото вино на чаши.
Обслужване: доколко персоналът е бърз и ефективен, допуска ли грешки в сервирането и цялостното обслужване, внимателен ли е към клиентите. Проверяваме дали ресторантът има актуален сайт, в който може да се получи информация преди посещение.
Обстановка в ресторанта: дали интериорът отговаря на концепцията на ресторанта, какво е състоянието на масата и съдовете, в които се сервира, помислено ли е за удобство на клиентите, какъв е звуковият фон и не на последно място – какво е нивото на хигиената в санитарните помещения.
Всеки критерий се оценява от 3 до 0, съответно: "надхвърля очакванията", "отговаря на очакванията", "има нужда от подобрения" и "под очакванията".
Автоматично дисквалифицираме ресторанти, в които се пуши, хигиената е лоша, персоналът проявява грубост или в които се лъже (в сметката или в комуникацията).
Ето и съставът на тазгодишното жури:
Тина Пенева (председател)
"Антрополог, кулинар и най-вече консуматор. Вярвам, че най-вкусната храна е комбинация от умело съчетани качествени продукти, приготвени с желание и любов и намеря ли я, винаги се връщам към нея. Еднакво любопитно ми е, както да изследвам през какво минава една риба, за да стигне от океана до чинията, така и да разбера защо и кои хора по света биха си купили точно тази риба и как биха я приготвили."
Вихър Георгиев
"Едновременно съм преподавател по европейски изследвания и консултант по управление на средствата от Европейския съюз. Храната за мен е хоби и удоволствие. Обичам да откривам нови вкусове и да се изненадвам."
Ивелин Цветков
Ивелин е съосновател и управител на туристическа фирма. Спецификата на професионалните му ангажименти включва, и търсене, и предлагане на качествени кулинарни преживявания в България за чуждестранните клиенти на компанията. Те са неизменна част от успеха на един туристически продукт, но за него те отдавна са се превърнали в житейска и професионална философия.
Марина Караконова
Марина Караконова е журналист, пише в "Капитал Лайт", "Бакхус", "Дневник", "DiVino". Автор на рубрика "Гурме" в "Дневник", и на ревюта за ресторанти в "Капитал Лайт".
Борис Тасев
"Завършил съм приложна макроикономика и финанси в Ню Йорк, където се появи и страстта ми към храната. В последните 5 години, благодарение на Кулинарно училище Amuse Bouche (за любители) работим за повишаването на хранителната култура и популяризирането на вкусната, истинска, качествена храна."
Елена Маринова
"Родена съм в София. Завършила съм Художествена академия, а впоследствие и "Здравен мениджмънт". Над 20 години работя в областта на фармацевтичната индустрия. Като дете на заети родители, съм отгледана от баба си, която олицетворяваше образа на типичната домакиня от началото на миналия век, но и умееше да прави всичко еднакво добре - да готви, да шие, да плете. Тя е човекът, който е възпитал в мен отношението към храната. Родителите ми също бяха големи гастрономи и благодарение на тях от малка съм опитвала храната на различни култури. Обичам да готвя, когато имам време и вдъхновение. Твърдят, че ми се получава."
Татяна Владимирова
Татяна е работила като личен асистент/ офис мениджър в компании като KPMG България, Българска телекомуникационна компания и BMW Груп България. Почитател е на хубавата храна и доброто вино. Мечтае някой ден да стане професионален кулинарен пътешественик.
Ева Манасиева
"Любовта към виното дойде с първата глътка "мехурчета на щастието", а любовта към храната я последва мигновено. Оттогава търся места, храна и вина с уникална душа и характер, създавани и обгрижвани от хора с лично отношение. Когато намирам тези специални места, усещам силна емоциионална наслада и истински се радвам, ако мога да я споделя с любими хора, приятели и дори с непознати."
Магдалина Генова
Магдалина Генова е блогър, кулинарен автор и гурман със силно любопитство към света на вкусовете. Интересува се от културните и социалните аспекти на храненето и от политика, и най-вече от пресечната точка между тях. Смята, че е важно информацията за храната и политиките в хранителния сектор да достигат до всички, както и че е абсолютно задължително да сме отворени за новостите и промените в този изключително динамичен свят.
Блог http://www.hungryshark.eu/
Христо Чукурлиев
"Обичам предизвикателствата, напрежението и удоволствията. Зодия Лъв съм и съм пристрастен към храната и почивката. Да готвя, да дегустирам и да експериментирам, а след това заслужено да си почивам - това е немалка част от смисъла на живота ми."
Самуела Кръстева
"Почти дипломиран лекар, но пък изцяло отдадена на каузата добра храна, добро вино и добри хора.
Цели, мечти и амбиции: вкусната и качествена храна да е точно толкова достъпна, колкото трябва да бъде и повече подкрепа за всеки, който знае как да накара клиентите да се върнат обратно.
Резервен план в случай, че се проваля: нов световен ред."
Ани Коджаиванова
Отговорен редактор на "Новините" във вестник "Капитал Daily" и автор в "Бакхус". Запален винтусиаст, почитател на хубавата храна и кулинарните пътувания. Вярва, че незабравимите ястия се създават не просто с талант, но и с интелигентност. Че дилемата бяло или червено не е нищо повече от грешно (само)зададен въпрос. И че ако ще е розе, по-добре да е с мехурчета.
Кулминацията на конкурса "Ресторант на годината 2015, Бакхус, Acqua Panna&S.Pellegrino" ще бъде незабравимата гала-вечеря на 31 март в Sofia Event Center. http://bacchus.bg/top/
"Ресторант на читателите" е специалното отличие на списание "Бакхус", което ще бъде връчено на тазгодишната фантастична церемония с гала вечеря. Това е изборът на нашите читатели за любим ресторант, гласът, който ще затвори устата на глада веднъж и завинаги в един конкретен момент след 19 ч. на 31 март, 2015г.
В категорията се състезават всички, номинирани в останалите категории, ресторанти: "Преди 10"; L'instant; Lazy; Chef's; "Хеброс", хотел "Хеброс", Пловдив; Shades of Red, хотел "Гранд Хотел София"; Sage; L'etranger; Atelier; DiWine; Rosé, Бургас; "Таланти"; "Щастливото прасе"; Grape Central; 33 гастронавта; Амброзия, хотел Premier Luxury Mountain Resort, Банско; "Мармо" и "Клуб на архитекта".
(Разполагаме със снимков материал от атмосферата в техния микрокосмос.)
Предпочитанията на читателите ще бъдат отразени внимателно и изборът им ще бъде богато възнаграден. Всеки галактически стопаджия е поканен да гласува онлайн, според личните си критерии и съвест, на www.bacchus.bg/top/#nominations.
Стъпка по стъпка за човечеството това значи, че първо кликваме върху "Ресторант на читателите", после от менюто вдясно избираме любимия ни от 18-е претендента в орбитите на България, натискаме "гласуване" и готово, на борда сме.
Обратното броене за читателите започва, веднага щом гласуват, защото един от тях... 10, 9, 8... Ще бъде обявен за победител в седмицата, когато станат известни и останалите наградени. 6, 5... Четири бутилки, осигурени от "Авенди", ще кацнат в ръцете му, за да го изстрелят във вселена от удоволствия с коняк Hennessy Fine de Cognac, води Acqua Panna&S.Pellegrino и шампанско Veuve Clicquot… След три, две, едно, пълна мощност на гласуването сега, старт.
www.bacchus.bg/top/#nominations