Как българският консуматор започва да изгражда знания за виното, в търсене на качество и по-голяма удовлетвореност?
Във винения сектор в България все по-осезаемо се усещат позитивните ефекти от глобализацията на световните пазари, не само за производителите, търговците и дистрибуторите, но също и за крайния консуматор. Но как и защо започваме да пием по-добро вино и ще продължи ли този тренд?
Забелязва се, че в една нарастваща част от градската среда, култура и лайфстайл, се настаняват тематични винени магазини и барове. Конкуренцията и желанието им да се докажат, създава благоприятна атмосфера, в която ние, като любители на виното, освен, че имаме все по-богат и по-разнообразен избор, имаме възможността да се потопим в един много по-различен свят. Веднъж усетил магнетичната аура на хилядолетната напитка, човек започва да гледа по различен начин на нея – идва момент на осъзнаване и израстване, в който си даваш сметка, че виното е произведение на изкуството, изваяно от някой творец, точно както е и скулптурата Пиета. Този катарзис, създаващ много по-взискателни и различаващи се вкусове, е най-важната и отговорна задача, която е поставена пред търговците и производителите на вино.
В тази обща кауза, с най-пламенно желание са се впуснали младите специалисти в областта на винопроизводството и сомелиерството у нас. Голяма част от тях са добили опит в емблематични винени региони в чужбина, като Бордо и Бургундия във Франция, долината на Напа, Калифорния, САЩ и други темели на винената култура по света, но са взели решение да продължат пътя си в България. Пример за това е Благой Кузмански.
Благой, който зае второ място на конкурса "Сомелиер на Годината 2017" за България, само на точка след победителя, наскоро се завърна от Лондон. Там той работи на няколко места, последното от които е Pall Mall 67 – едно от най-елитните винени заведения в цял свят. Решението да се прибере взима, след като разбира за Seewines – винен проект, който цели да образова потребителите на вино, да гради качествена винена култура и да създаде за тях единна винена общност. Тук той се грижи за качествен подбор на портфолиото, състоящо се от над 700 вина, както и за специалните нужди на членовете на винения клуб – месечен абонамент, при който се получават няколко бутилки вино, според предпочитанията и вкусовете на клиента.
Благой често обикаля винарни по целия свят, защото държи да е опитал и одобрил вината, зад които застава. Изповядва философията, че е напълно възможно вино за 20 лв. да е много по- добро от вино за 200, както и че всеки производител, подобно на творец на изкуство има по-силни и по-слаби реколти или бутилки.
-
снимка:
Ако човек има желание да купува вино, като бъде образован за него, към момента опциите са няколко – на първо място е онлайн магазина на Сийуайнс – www.seewines.eu – вината пристигат с описания, характеристики, точкова система за основните показатели, като танини, свежест, плътност на тялото, както и доминиращи аромати и подходящи комбинации с храна. Всеки има възможност да изследва и да се учи от комфорта на собствения си дом. Благодарение на доставките за цялата страна, винолюбителите от регионите, където все още няма специализирани винени заведения, също могат да се потопят в атмосферата на винения свят. Любителите на срещите на живо могат да посетят Галерията на бул. България 106 в столицата, където Благой или някой друг експерт от екипа ще ги посрещне любезно и ще им разкаже ентусиазирано всичко, което биха искали да знаят за виното. Мястото е Галерия, а не магазин, защото освен, че може да се закупят вина, там може да седнете и да изпиете чаша вино, заобиколени от етикети от цял свят и творби на изкуството. Често се организират и дегустации на различна тематика за всеки, който би желал да научи повече за конкретните държави, сортове, тероари, типове вино и много други. Пълното преживяване за истинските любители на виното, обаче, остава винения клуб, където членовете, освен, че получават бутилки вино, периодично получават покани за дегустации като комплимент. (Какво е винен клуб научете тук!)
-
снимка:
Стремежът към образованост и качество по отношение на виното се поддържа и разпалва най- вече от по-младите хора, които са имали възможност да пътуват и опознаят по-добре световната сцена. Те успяват да добият и развият важни за оценката на качеството виждания, като аналитичност, критичност и база за сравнение. Благодарение на хъса си и искреното си желание да облагородят винената индустрия във всичките й аспекти – от производители, през търговци и ресторантьори, до крайния клиент, те успяват да бъдат движещата сила, биещото сърце на всички тези проекти, места, събития и издания, като по този начин оформят виненото общество в нашата държава.