Пълния текст четете в летния брой на списание "Бакхус", който може да поръчате ТУК с доставка до избран от вас адрес или да го откриете заедно с Капитал (ако сте абонат), както и самостоятелно в Elephant Bookstore, веригите Inmedio и Relay, CASAVINO, La Cave du Moulin, SeeWines, So Ferments, ресторант Talents, Мини бар Гурко, Wine & Co., Imperial Gastrohub, Buenas Deli. |
В края на миналата година OpenAI пусна ChatGPT3, инструмент, който може да работи с немислим обем информация и е в състояние не само да произведе текстове (включително поезия), но и да участва в разговори по произволно зададени теми. Безплатен е, затова само в първите седмици събра над 100 милиона ползватели Въпреки че върху изкуствения интелект и чатботовете се работи от десетилетия, те чак сега станаха сензация и заедно с нея любопитството към тях заприлича на това към жената с брадата в цирка. То не подмина и Джей Рейнър, журналист, известен с провокативния си остроумен и абсолютно неподражаем език. Той попада на ревю, написано в неговия стил от ChatGPT за китайски ресторант, в който никога не е стъпвал. Стигайки до "Въздухът беше натежал от миризмите на глутамат и дълбока покруса", Рейнър признава: "Това е израз, който аз бих написал Ясно, че няма да е сред най-удачните, но така или иначе би излязъл от мен." Джей Рейнър описа това в текста си за The Guardian със заглавие "Може ли чатбот да пише ревютата ми". Напълно резонен въпрос, след като вече е ясно, че ChatGPT е добър имитатор, много добър при това, който е в състояние да "изплюе" съвсем порядъчни текстове, благодарение и на вече много усъвършенстваната му граматика. Затова и пишещите хора, както впрочем и много други, припомняйки си колко професии са останали в миналото заради появата на нови технологии, се запитаха: щом машината може да генерира съдържание, какво пречи един ден да ни замени?
Да видим: за да може да стане един сносен журналист в областта на храната и/или виното, машината трябва да пише добре и да има добро небце. Що се отнася до първото, не може да има никакво съмнение, че писането само ще става все по-умело, изобретателно и интуитивно. А при винените дегустационни бележки нещата са още по-напреднали. Естеството им е такова, че при тях се работи със строго определен контингент от дескриптори, с които се описват цвят, аромати и вкус. Това е фасулска работа за машината и в момента тя може да я извърши, без дори да събуди подозрения. Още през 2020 г. в колежа "Дартмут" се разработи алгоритъм, който пише винени ревюта. Научен е да го прави и въз основа на хилядите в изданието Wine Enthusiast. Тестовете накрая показали, че мнозинството четящи не успявали да различат човешкото от нечовешкото ревю.
-
снимка:
Колкото до вкуса, или онова, което се образува между носа и небцето, той е проблемен за анализ. За разлика от звука или изображението, които могат да бъдат буквално записани и отчетени, няма как да измерим вкуса. Освен това най-често го описваме през нещо друго. Казваме например, че кумкуатът има вкус като на портокал, и тази опосредственост е съвсем ясна при вината. Да добавим и че това е най-субективното сетиво, което допълнително усложнява нещата. Само че вече е направено много за електронния нос, език и небце, които с математическа прецизност установяват дали в меда има примеси, от какво грозде е виното или точно колко сладък е един бонбон. Все още не могат да свържат тази информация с текстура, цвят и вид, но пък човек често не е обективен тъкмо заради тях.
Платформата Gastrograph анализира вкусовете толкова детайлно, че ги описва през 600 показателя. Данните им са предназначени за производители на храни и напитки - да са наясно какво продават и как се възприема. Сред първите клиенти са пивоварни, които благодарение на нея следят дали вкусът на бирите им се запазва във времето.
Tastry е технология, която прави едновременно химически анализ и на вината, и на "небцата" на дегустиращите клиенти, които попълват въпросник в приложението. Крайната цел е двете страни по най-удачен начин да срещнат вкусовете си. Или всеки човек да си намери бутилката и всяка бутилка - човека. Този свръхперсонализиран подход ще става все по-адекватен и печеливш, особено при пренаситения винен пазар.
Примерите в тази посока са вече стотици и всичко изглежда много хубаво, но нека си кажем, никак не е готово.
МЕНЮТО: през AI гледна точка
За да може да стане един сносен журналист в областта на храната и/или виното, машината трябва да пише добре и да има добро небце.