-
снимка:
Дългогодишният специалист Мехмед Башкая е отдаден от над 40 години в тънкостите на ракъ, анасонова напитка със здрави турски корени, понякога наричана ''лъвско мляко" и с все по-голяма популярност в Западна Европа.
Той започва да работи с водещата марка Yeni Raki още като студент през 70-те години. Оттогава е заемал различни мениджърски и експертни длъжности, а през 2013 г. е посветен изцяло на промотирането на напитката и провеждането на различни майсторски класове из Европа.
Но какво прави ракъ в атентичния си турски вариант различно преживяване от близките по състав гръцко узо или италианска грапа? Не е само в по-големия алкохолен процент. Обяснението в професионален план: ''Това, което прави ракъ по-различна е използването на дестилирани стафиди и грозде, редестилизирането на грозде с анасоново семе чрез варене със захар, но не повече от пет грама. В другите анасонови напитки използваме чист етилов алкохол вместо дестилирано грозде и съдържащ 10 грама захар на литър екстракт от анасон вместо анасоново семе'', казва Мехмед, който направи мастърклас по ракъ в София по-рано този месец.
В исторически план ракъ придобива по-голяма популярност през един по-либерален период в историята на Османската империя в средата на XIX век. Първата фабрика открива за ракъ в Измир през 1944 – Tekel, за която Башкая работи над 30 години, а от 2004 до 2013 е част от екипа на сегашния лидер в производството на ракъ Mey Icky.
И ако българската ракия среща определени предразсъдъци, то Башкая не вижда подобни в своята област. ''Ракъ е популярна и сред по-старото, и сред по-младото поколение, но предимно измежду хора от 30 до 45-годишна възраст.''
Все по-често може да открием ракъто в коктейли, но това не е тенденция, която плаши Башкая, тъй като именно тя би могла да послужи за популяризирането. ''За човек, който не е опитвал ракъ преди, е по-лесно да възприеме напитката под формата на коктейл. Въпреки че държим на традициите, отворени сме и за иновациите.''
-
снимка:
14, 12, 19 Ноември 2017, 14:12
йени ракъ и останалите турски анасонови ракии са в пъти по-добри от всичките мастики и евтини узакита на пазара, и разликата се дължи най-вече на нискокачествения спирт, който масово се използва за производството на последните. сигурно едно време мастиката е била хубаво питие, но доминацията на мутрите на пазара и желанието за бърза печалба за сметка на черните дробове на клиентите, не оставя много възможности.
+1
17, 46, 18 Ноември 2017, 17:46
Нашата мастика е най-елементарна анасонова напитка (етилов спирт + анетол + 40-50г захар на литър). За да има право да се нарича мастика, трябва да се добавя и дъвка (сакъз) от Хиос (на гръцки мастика).
Навремето си бях купил няколко пъти анасонлийка от региона на розовата долина, но честно казано бях разочарован - просто високоалкохолна ракия с анасон.
Не познавам турската ракъ - със сигурност ще е по-качествена напитка.
-1 +3
17, 41, 18 Ноември 2017, 17:41
Реклама на скапана турска мастика? Дано да са платили добре :“
Мома, събори Альошата!
-4
20, 32, 17 Ноември 2017, 20:32
Статията прилича на реклама, но ракъ е нищо пред една мастика, или узо.
-2 +1
17, 18, 17 Ноември 2017, 17:18
не харесвам анасонлийки, но преди при всяко ходене до турция носех на роднини, които обичат, "йени ракъ".
בני אתה אני היום ילדתיך
-1 +1
Най-четени статии // за Октомври
Реклама »
Към мобилната версия на сайта
©2001-2024 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване . Политика за бисквитките . Декларация за поверителност .
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно.
Сайтът е разработка на Economedia. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
Бизнес: Капитал • Кариери • Бизнес • Регал • Одит
Новини: Дневник • Европа
IT: Digitalk
Развлечение: Бакхус • LIGHT
На английски: Kapital Insights