Терминът "синьо вино" не попада в нито една от 17-те законово съществуващи в Испания категории вино.
Най-близка до него е категорията "вино", но не и "синьо". Така е обяснена забраната, която испанската компания Gik получава за производство и търговия на "първото синьо вино в света".
За любителите на виното създаденото от петима младежи от Страната на баските в Северна Испания, "синьо вино" Gik спокойно може да мине за наръчник за това, какво не трябва да се прави в този сектор. Те са на възраст между 22 и 28 години, нямат никакъв предишен опит с винопроизводство и не са бизнесмени. На всичкото отгоре дори не обичат вино. Но когато някъде в средата на 2015г. програма за стартъпи на Университета в Страната на баските им дава възможност да реализират свой проект, те решават да навлязат в силно традиционен сектор с напълно новаторски продукт.
С помощта на химици от университета синтезират синкавата съставка антоцианин, която естествено се съдържа в ципата на гроздето. След това с помощта на друг оцветител индиготин, придават цвят индиго на своето "синьо вино". То е резултат от смесица от различни сортове бяло и червено грозде, има сладък вкус и 11,5 градуса алкохол. Цената за бутилка е 10 евро.
За по-малко от година продават над 90 000 бутилки в 25 страни, предимно по интернет /gik.blue/.
Единствената препоръка която дават, е напитката да бъде сервирана под десет градуса. Критиките от страна на традиционните винопроизводители идват мълниеносно. Най-лежерните от тях им препоръчват да си правят апликации и да оставят винопроизводителния сектор "на мира". Други директно ги обвиняват в "богохулство към Христовата кръв". Младежите от Gik използват всичко това като допълнителна реклама. Те признават, че продуктът им е плод едновременно на предприемачество, провокация, иноваторство, бунтарство и креативност.
Иначе те се занимават с дизайн, изкуство, музика, компютри и нови технологии. Принудени сега законово да спрат синьото си вино /компанията е глобена с голяма сума която предпочитат да не споменават/, от Gik нямат намерение да се примирят да продават напитката си в "категорията-копеле", както наричат раздела "други алкохолни напитки".
Една от първите им инициативи след забраната е да създадат обществена петиция за признаване правото им да произвеждат и продават "синьо вино". www.change.org/p/vino-azul.
Бизнес: Капитал • Кариери • Бизнес • Регал • Одит
IT: Digitalk
На английски: Kapital Insights
22, 13, 14 Януари 2017, 22:13
Нещо не ме ентузиазира. Но пък чак да се забранява...
Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.