За няколко години традиционното и някога най-голямо винено изложение в България – "Винария" в Пловдив, замря и остави у много хора горчивия привкус на предопределени и недотам заслужени награди. Тази година поредното издание на конкурса-изложение опита да се отлепи от имиджа си на не особено представително и изживяло времето си събитие. Засега обаче успява само частично, а амбициите и патосът на възторжените прессъобщения определено се разминаха с действителността.
Някога разполагащо се в три халета на международния панаир в Пловдив, в последните години изложението успя да се свие многократно и към момента е далече от мащабите на един много по-млад, но амбиционен форум като DiVino Taste, който показва само български вина.
На "Винария" по-голяма част от изложителите също са български изби, но тази година няколко щанда бяха заети от чужди винопроизводители, като вино от Чехия спечели и една от големите награди. Представителност – световна или регионална, е ясно, че няма как да бъде постигната. Но непредставени останаха и цели български винени региони, липсваха и много знакови производители. Мнозина дори не бяха изпратили проби за конкурса. От тази гледна точка не може да разчитаме, че наградите на "Винария" отразяват най-доброто от българските вина, а представянето им като "Винения Оскар" е, меко казано, пресилено.
Организацията на фестивала е на Националната лозаро-винарска камара и за пръв път той се провежда паралелно с изложбите за земеделие "Агра" , "Биоагра", за технологии в хранителната индустрия "Фудтех", пчеларската "Апи България", както и малките изложения "Вкусовете на Италия" и "Хорека Пловдив". Със сигурност това доведе доста допълнителни посетители, както се похвалиха и самите организатори.
Липсата на ясна дефиниция дали изложението е за професионалисти или за любители е един от недостатъците му според Филип Харманджиев, съсобственик на компанията за търговия с вино "Бибендум" и изба "Дамяница".
Липсата на точна информация за посетителите сериозно пречи на избите да се подготвят какво да очакват. Според Харманджиев Панаирът в Пловдив има едно огромно предимство - това е единственото по рода си в България професионално ориентирано изложение. Освен избите, тук са и производители, вносители и търговци на различна техника и консумативи за лозаро-винарския бранш, консултантски организации. Това предимство обаче не е било използвано.
Други участници коментираха, че символичният режим на вход и масовият достъп ги затруднява силно в това да обърнат внимание на онези, които са важни за бизнеса им. Това видимо пречеше на много изложители на последната "Винария", дори ако вземем предвид, че лошото време е възпряло част от посетителите. На щандовете, между разговорите къде продава съответната изба и как смята да развива производството си, се вмъкваха семейно или самотно дошли посетители с въпроси от типа: "Я ми кажете, колко трябва да стои виното в бъчва?"
Но пък "добрата" страна е, може да се добие добра представа за масовия български винен вкус , все още трайно обвързан със стереотипи от типа на "Колкото по-тежко вино, толкова по-добре" или "Южна България е за червени вина, Северна е за бели".
По-оптимистичен е Петър Василев, един от създателите на специализирания сайт "Винозона" и съавтор на "Винени маршрути". Според него тази година изложението в Пловдив "отлепи от дъното", където по думите му е било миналата година. "За разлика от миналата година избите бяха повече, публика също не липсваше и ако не бяха тежките метеорологични условия през уикенда, мисля, че посетителите щяха да са в пъти повече", смята Василев. Той смята, че новата визия в изложбената палата, макар да не е нито модерна, нито оригинална, стои по-добре от предишни години, когато много изби са заложили на външния вид за сметка на съдържанието. Според Петър Василев, определено са липсвали част от популярните и по-големи български изби, но се надява догодина да се върнат. По негова оценка при организацията е имало доста неуредици – липсващи и скъпи чаши, лошо осветление и т.н., но все пак лесно отстраними.
Колкото до конкурсната част от "Винария" – от години витаят сериозни съмнения и обвинения за честността при избора на отличени вина и изби. За това и много български изби в последните години пренебрегват конкурса и предпочитат да участват в международните състезания.
Василев коментира, че при конкурс винаги ще има доволни и недоволни,. За времето на провеждане на "Винария" според него може да се помисли – март е доста рано за новите реколти, а ако целта е достигане до максимално широка публика, пролетта ще е по-успешна.
Големите награди може да видите по-долу, а освен тях със златен, сребърен и бронзов медал и други отличия са наградени още над 120 вина и ракии.
"Златен ритон":
Изба "Меди Валей" – с. Смочево за Excentric Incanto Charonay&Sauvignon Blanc
Изба "Давинус" – Чехия за Sommelier Select Ризлинг Влашки 2013"
"Винал" – Ловеч за "Мерло специална резерва 2010"
"Изба на годината" – "Едоардо Миролио" – с. Еленово
Grand Prix и "Златна Фиала" за "Пещерска селекция"
"Енолог на Винария" – инж. Божидар Донков, началник на отдел "Контрол в лозаро-винарския сектор" на Изпълнителната агенция по лозята и виното