Докато теренът, климатът, флората, фауната и регионът (с други думи - тероарът) определят кулинарните традиции, вътре в тях често се наблюдават разделителните линии на предпочитания и непоносимости. Списание "Обзървър" цитира антрополога Джеръми Макланси, който е наблюдавал живота на номадски племена - такива, които разчитат само на онова, което природата им предложи, и е установил, че те са не по-малко придирчиви към менюто си от кой да е обитател на Западното полукълбо.
Пигмеите в Ангола намират за отблъскваща идеята да се хранят с леопарди. Човекоподобните маймуни също не им се струват апетитни заради прекомерното си сходство с хората. Бушмените в Калахари познават над сто ядивни пустинни растения, но намират за вкусни само 14 от тях. Те ловуват жирафи, глигани и антилопи, но смятат, че щраусът не е вкусен, а месото на зебрата мирише.
Кулинарни различия се наблюдават даже у съседни племена. В Кения масаите пият много краве мляко и кръв, докато съседите им кикую ядат основно семена и грудки.
Генеалогия на вкусовите възприятия
Наред с културните фактори и особеностите на средата, и генетичният ни фонд определя начина, по който възприемаме храната. Основните вкусове: сладко, солено, горчиво и пикантно, регистрираме благодарение на рецепторите си. Но техният брой у хората се различава в зависимост от ДНК. Изследванията сочат, че в Азия, Южна Америка и Африка 85% от местното население притежава доста чувствителни рецептори, докато етническите европейци са в най-ниските нива на скалата.
Повечето от хранителните ни привъзразонсти и неприязъни са заучени.
На Запад свързваме аромата на ванилия със сладкия вкус, докато в някои райони на Азия тя се използва най-вече в пикантни ястия и никой не я асоциира с десерт. Кухните на различните народи се отличават не само по основните съставки, които използват (като къри, пармезан или чили чушлета), те имат противоположни възгледи за това кое с какво върви. Традиционната европейска гастрономия основно комбинира храни със сходен аромат, а азиатското готвене прави тъкмо обратното - избягва комбинациите от сходни миризми. За да достигнат до този извод, изследователите идентифицирали ароматите в 381 продукта, използвани по цял свят, а след това изследвали над 56 хиляди рецепти, които ги съдържали.
Ефектът на глобализацията
В същото време редица международни вериги за бързо хранене адаптират рецептите си според местните изисквания.
В Китай в хамбургерите и на Макдоналдс и на KFC например има забележително повече салата, а и оризът се търси много повече като гарнитура от пържените картофки - казва Крис Люкхърст, консултант в международната хранителна индустрия.
Даже Нескафе изменя съдържанието на продуктите си според държавата. В Обединеното кралство съдържанието на робуста в определен тип продукт е много по-ниско в сравнение с Филипините, където явно харесват по-силното кафе.
А ако си поръчате в Пекин любимата си патица по пекински, вкусът й сигурно ще ви изненада.
21, 19, 06 Октомври 2013, 21:19
И аз обичам нови вкусове,но за съжаление трябва да се доверяваме на магазините,иначе има начини.