Съвременното общество излиза от щампите на социално лицемерие. Не се чувства длъжно да имитира добро възпитание. Предпочита да е искрено. Когато обича – обича, когато мрази – по-добре да не си му насреща. Полярните страсти, които в края на миналия век бяха заклеймени и асоциирани с нисък обществен статус или емоционална лабилност, днес са реабилитирани. Сайтовете за хейтъри се множат. В www.mrazia.com всеки ден се появяват нови рубрики. Форумът "Az-mrazia" събира фенове от различни възрасти, обединени от чувството за невероятно облекчение, че не са сами в погнусата от футболни (и всякакви други звезди), корпоративни порядки, политически лозунги и пр. В http://strangerzone.info/forum има т.нар. кoшче за душевни отпадъци. В него можеш да намериш всичко – от фантазиите на болни мозъци до психотерапевтични съвети как да се освободим от агресията.
Платените политически хейтъри бяха хитът на българското предизборно лято. Срещу скромен хонорар те са наемани да ръсят във форуми и чатове злословия и компромати срещу партийния опонент. Тази разновидност на политическия пиар е местен балкански патент, но и в световен мащаб расте броят на сайтовете, насаждащи омраза към различните: етническите малцинства, имигрантите, другомислещите. През май т.г. Facebook бе обвинен, че става трибуна на расистки дискусии, и се наложи говорителят на мрежата Бари Шнит да дава обяснения.
Единствените пощадени от хейтърската вълна засега са кулинарните блогове и сайтове. Което в крайна сметка може да се разчете и като своеобразно послание: можеш да мразиш, а можеш и да готвиш.
Да готвиш, или да мразиш – това е днес въпросът. Ако лозунгът на 60-те беше "Правете любов, а не война", сегашният е "Правете сладкиши, а не войни". Сексът вече не продава. Все повече хора предпочитат хубавия чийз кейк и задушеното агнешко. Доказателство е кулинарният канал Utilisima (на Фокс интернешънъл ченълс), който със своите 21 милиона абонати в общо 34 държави от Латинска и Северна Америка, Австралия и Европа спечели битката с еротичните канали (в региони, където те традиционно държаха първото място по зрители и рекламодатели). Преди месеци Utilisima (Ютилисима, www.utilisima.com.bg) стартира и у нас.
В нейната смесица от свежи, позитивни предавания присъстват и три български продукции: "Мъже в кухнята", "Красива, но как" и "Направи си сам". Очевидно професионализмът е заразителен – в готварското шоу на мъжете в кухнята (Антон Дойчинов, Костадин Стоянов, Радослав Йорданов, Стефан Иванов) ги няма обичайните слабости на нашите готварски предавания. Водещите тук са естествени, без да фамилиарничат. Рецептите са изпълними. В декора на студиото няма нищо излишно. А атмосферата се доближава до тази в аржентинското шоу "3 минути: с Мария Лаура, Джорджини и Фонтанет", което предлага рецепти, изпълними за минути. Бързото приготовление е запазена марка на всичките предавания на Ютилисима, ориентирани са към модерния, вечно зает човек. В "Домашни експерти" няколко млади мъже и жени показват как за 5 минути можем да изпечем нещо вкусно. В микровълновата печка. Мусака тип лазаня например – с картофени блатове и ароматна месна плънка.
Ако за храната на големите не бива да се губи излишно време, приготвянето на детските ястия в "Кухнята на мама" отнема часове. Защото добрите хранителни навици се създават в първите години. Екип от диетолози, готвачи и психолози разкрива техники, рецепти и съвети, които всяка майка трябва да знае, когато готви храна за децата си.
Никога не гледайте Ютилисима без пълен хладилник и шкаф с всевъзможни провизии. Аз направих голяма грешка. Една късна вечер се захласнах по сладкодумната Мария Лаура, която проготви кюфтета от агнешко и на всичкото отгоре си ги изяде. Едва дочаках утрото и хукнах към месарския магазин. Безсънна нощ ви очаква и ако попаднете на четиримата факири на "От пекарната" или на "Свят от карамел". Сътворяването на техните сладкиши задейства всички рецептори и ако не утолите глада, нищо чудно да влезете в някой хейтърски сайт.