С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Регистрация

Събитие

Лятото върви с моктейл: три безалкохолни рецепти

Бакхус
22 Юли 2022, 14:45, 23245 прочитания
Share Tweet Pin it Share

Тази статия е част от поредицата ни, посветена на рецепти за коктейли, които може да направите лесно у дома. Вижте и останалите:
3 рецепти с джин
3 рецепти с уиски


През 1783 г. Якоб Швепе, часовникар и изобретател, открива технологията за производство на газирана минерална вода. Той се оказва кръстник на една от марките за безалкохолни, най-разпознаваеми и до днес: тониците и содите на Schweppes са сред най-популярните и през последните десетилетия са се доказали и като най-добър приятел на миксолозите.

Предложенията ни са насочени към всички онези, които поради една или друга причина нямат възможност да пият алкохол. Затова даваме три лесни рецепти за моктейли (от англ. mock - подигравка, но в случая значението е по-скоро за коктейл без алкохол) с продуктите на Schweppes, които да забъркате набързо, но да отпивате бавно. Ключът към хубавия и нескучен моктейл е използването на ароматни ботанически съставки, свежи плодове и качествени сиропи и/или газиран компонент.
Mockmosa

С какво:
45 мл Schweppes Tonic или Schweppes Портокал
120 мл портокалов сок
резен ягода
гренадин (по желание)

Как:
Налейте 120 мл портокалов сок в чаша тип флейта, а след това добавете тоника. Ако искате да постигнете ефект "изгрев", добавете малко гренадин, който ще придаде сладък вкус и червен оттенък на напитката. Гарнирайте с резен ягода и сервирайте.

Dirty Pink Mocktail
С какво:
50 мл сок от грейпфрут
20 мл свеж лимонов сок
100 мл Schweppes Pink Tonic Style
резен грейпфрут
резен ягода или няколко малини

Как:
Напълнете чаша за вино с лед. Добавете сока от грейпфрут и лимон. Долейте с розовия Schweppes и украсете чашата със свеж грейпфрут и ягоди. Сервирайте.


Virgin Mojito
С какво:
40 мл Schweppes Club Soda
2 ч.л. кафява захар
Листа от мента (броят зависи от вкуса ви и размера им)
1 лайм
Как:
В средно голяма чаша с дебело стъкло сложете почистените и добре подсушени листа мента. Намачкайте ги с бар чукче (мъдлър), а ако нямате такова, използвайте обикновено хаванче. Върху тях изсипете сока от лайм и кафявата захар и разбъркайте, докато захарта се разтвори. Напълнете чашата с натрошен лед и сложете 2 резена лайм, след което долейте газираната вода. Може да опитате и с Schweppes битър лимон. Украсете с резен лайм и стръкче мента, сервирайте.

  • снимка: Unsplash



Ако пък предпочитате моктейлът в чашата ви да е приготвен от истински професионалист, то барманите на Schweppes & Coca-Cola ще ви очакват на 10 и 11 септември на Bar & Snack Fest, на алеите пред НДК, до Кино Кабана.

Бакхус Bar & Snack Fest 2022

title

Нов герой на хоризонта: 3 рецепти с Jägermeister Manifest

title Пробвай тези идеи у дома и си забъркай нещо наистина различно

Моментите, в които се осмеляваме. Правилата, които пренаписваме. Непокорният дух, който държим в себе си. Истината, зад която заставаме. Вкусът, на който истински се наслаждаваме.

Още от 1878 г. тази философия е точно отражение на това, което е Jägermeister, и живее в неговия вкус, стил и дух. Смисълът е в това, че да си безстрашен и непоколебим в покоряването на нова територия винаги се възнаграждава.
Oт своя страна е най-силният стимул да опиташ да създадеш нещо наистина ново.

Това е и водещата сила за мастър дестилърите на Jägermeister, които използват богатия си опит, за да създадат съчетания от вкусове, чиито аромат и отличителен характер отново поставят марката в своя собствена категория. Нарича се Jägermeister MANIFEST.

Той се отличава с 5 отделни мацерации (настойване на билки и плодове в дестилат, за да се извлекат специални аромати и масла от тях) и с нотки на сладък анасон и сушени плодове, като веднага след това вкусът преминава през букет от билки и завършва с изразен вкус на дъбова бъчва и леко опушен аромат. Всичко това го прави идеалният спътник в коктейлните ти приключения.

Затова и днес ти предлагаме 3 рецепти с Jägermeister MANIFEST, с които да освежиш последните летни дни и да оцветиш всекидневието.

Manifest brew

С какво:
30 мл Manifest
30 мл студено кафе
15 мл италиански битер с ванилия
20 мл червен сладък вермут

Как:
Вземете ниска чаша (тип Олд фешън / дабъл рокс) и добавете съставките по-горе. Разбъркайте добре и накрая гарнирайте с кора от грейпфрут и босилек. As simple as that.
Manifest fizz

С какво:
50 мл Manifest
30 мл пресен сок грейпфрут
100 мл Schweppes тоник

За украса: дехидратиран лайм, розмарин, зърна бахар

Как: за целта взимате висока чаша (хайбол) и започвате с акохола и сока от грейпфрута. Наливате тоника и мнооого внимателно завъртате лъжицата веднъж - за да не се разгазира напитката. Добавяте гарнитурата накрая.
Manifest sour

С какво:
50 мл Manifest
30 мл пресен сок от лайм
15 мл сироп от маракуя
20 мл фина пяна / яйчен белтък / аквафаба
2 даша тонка битерс

За украса: листенца дехидратирана роза

Как: ще ви трябва шейкър и чаша купе. В шейкъра слагате съставките, но без лед, и разклащате 15-ина секунди. След това добавяте лед и разклащате отново, 10-ина секунди. Двата шейка - един "сух", един с лед, са важни заради текстурата на белтъка. След това прецеждате в чашата и украсявате с дехидратираната роза.

Ако пък предпочитате коктейлът в чашата ви да е приготвен от истински професионалист, то барманите на Jägermeister Manifest ще ви очакват на 10 и 11 септември на Bar & Snack Fest.

Лятото върви с коктейл: 3 рецепти с джин

title Джинът е най-модерната и бързо растяща категория в света - ето какво може да правите с Bulldog и 5 минути свободно време

В очакване на дебютното издание на Bar & Snack Fest, който ще събере коктейли, хапки, производители и най-важното - ценителите им, сме подбрали 3 рецепти с BULLDOG, които лесно могат да се направят в домашни условия, за да знаете какво ви очаква на 10 и 11 септември в алеите пред "Кино Кабана" в парка на НДК.

Ръчно изработен в английска дестилерия, която произвежда джин с най-високо качество от 250 години насам, BULLDOG Gin неслучайно е отличен с бронз на годишните награди за високоалкохолни напитки Berlin International Spirits Competition.

Произвежда се в традиционни медни казани от 100% британска пшеница, а четворната дестилация и употребата на 12 екзотични билки и висококачествени съставки му дават балансиран аромат и ярък завършек.

3 от съставките в този джин са характерни за марката - китайски лотос, турски бял мак и китайскo драконово око.
Ето какво може да забъркате на практика:

Bulldog Gin Tonic
С какво:
50 мл BULLDOG London Dry Gin
150 мл Schweppes тоник
резен грейпфрут
стрък розмарин

Как:
Напълнете копа чаша с лед и налейте последователно съставките. Гарнирайте с резен грейпфрут и стрък розмарин. Разбъркайте с висока лъжица веднъж и внимателно, за да се запази газировката на тоника. Отпийте.
Bulldog Herbal
С какво:
50 мл Bulldog джин
25 мл пресен лимон
4-5 листа босилек
Schweppes тоник

Как:
Смесете джина, лимона и босилека в шейкър и допълнете с кубчета лед. Разклатете енергично за 10 сек. Прецедете през фина цедка в голяма чаша за червено вино пълна догоре с лед. Долейте тоника и украсете с листа босилек. Отпийте.
Pink Bulldog
С какво:
50 мл Bulldog джин
50 мл пресен сок от грейпфрут
50 мл Schweppes тоник

Как:
Напълнете копа чаша с лед и налейте последователно съставките. Гарнирайте с резен грейпфрут. Разбъркайте с висока лъжица веднъж и внимателно, за да се запази газировката на тоника. Отпийте.

Ако пък предпочитате коктейлът в чашата ви да е приготвен от истински професионалист, то барманите на BULLDOG джин ще ви очакват на 10 и 11 септември на Bar & Snack Fest.

Лятото върви с коктейл: 3 рецепти с уиски

title Специално за ценителите на скоча ето какво може да приготвите с Naked Malt и 5 свободни минути у дома

Тази статия е част от поредицата ни, посветена на рецепти за коктейли, които може да направите лесно у дома. Вижте и останалите:
3 рецепти с джин
3 рецепти без алкохол
3 рецепти с Тенеси уиски
3 рецепти с водка

Шотландия е хубаво да бъде консумирана в студен и мразовит ден, по възможност пред горяща камина. За радост на любителите на уискито, които обитават държави с четири сезона, съществува Naked Malt, чиято гъвкавост, комплексен вкус и плодов аромат го правят подходящ за лятото и то в разнообразни коктейл варианти.

Naked Malt съдържа подбрани отлежали едномалцови дестилати. След като се смесят, те се оставят за допълнителни 6 месеца отлежаване в дъбови бъчви, ползвани еднократно за олоросо шери. Резултатът е комплексен бленд от малцови уискита с леко оксидативен шери профил, карамелен аромат и нотки на череши. Тъкмо тези бъчви са наричани 'naked' - защото никога досега не са били в контакт с друго уиски.



Ето и предложенията ни за 3 коктейла с Naked Malt, които зареждат с нова енергия протежните горещи летни дни . Коктейлите са съвсем семпли, но силно ароматни, с горски или тропически привкус - вие избирате.
Разбира се, и за трите ще ви е необходим шейкър.
Elderflower & Mint Sour
С какво:
50 мл Naked Malt
30 мл лимонов сок
25 мл сироп от бъз*
свежа мента

Как:
Разбийте всички съставки заедно и сервирайте върху лед. Гарнирайте с прясна мента и резен лимон.

*За сиропа: Ако нямате готов, разтворете 300 мл мед в 300 мл вода. Вземете около 10 цветчета от бъз и отстранете всякакви заблудили се животинки по тях. Не ги мийте, за да не се загуби ароматът. Залейте цветчетата с готовия меден сироп и разбъркайте. Покрийте течността и я оставете за 2 дни, а после я прецедете. Готовият сироп може да съхранявате в хладилник за около месец.
Naked Scotsman
С какво:
50 мл Naked Malt
25 мл кокосова вода
25 мл сок от ананас
20 мл сироп от агаве
15 мл лимонов сок

Как: Разклатете всички съставки в шейкър с лед, а след това прецедете течността и сервирайте в чаша с още лед. Гарнирайте с листа от ананас.

The Rhubarb Sour
С какво:
50 мл Naked Malt
25 мл лимонов сок
25 мл сироп от ревен*
белтък (по желание)

Как: По метода на "обратния сух шейк: разклатете всички съставки (без белтъка) с лед в шейкър. Премахнете леда, добавете вече и белтъка и разклатете отново, а след това прецедете течността и сервирайте в чаша с лед. Гарнирайте с няколко стръкчета свеж ревен.

*За сиропа: Нарежете 4 пръчици ревен (около 400 г) на малки парченца и ги добавете в тиган с 300 мл вода. Гответе на умерен огън, докато ревенът омекне, след което прецедете и добавете 300 г захар. Загрейте, докато захарта се разтвори, прецедете отново и оставете да се охлади. Коктейлът e готов, а останалото количество сироп ще оживее в хладилника, но за не повече от месец.

Ако пък предпочитате коктейлът в чашата ви да е приготвен от истински професионалист, то барманите на Naked Malt ще ви очакват на 10 и 11 септември на Bar & Snack Fest, на алеите пред НДК, до Кино Кабана.

Консумирайте Naked Malt отговорно. Чист или в коктейл.

Лято по финландски: 3 рецепти с водка

title Вижте какво може да сътворите в коктейлна чаша у дома с Finlandia

Тази статия е част от поредицата ни, посветена на рецепти за коктейли, които може да направите лесно у дома. Вижте и останалите:
3 рецепти с джин
3 рецепти с Тенеси уиски
3 рецепти с уиски
3 безалкохолни рецепти

Действието се развива в северната част на Финландия. Вода, слънце, ечемик. Това са факторите, които поставят водка Finlandia във високия сегмент спиртни напитки и я задържат там вече пет десетилетия. Сега в центъра на спиртното внимание е новото попъление в портфолиото - Finlandia Botanical - освежаваща напитка на основата на водка, която съчетава чистотата на Finlandia с най-доброто, което природата може да предложи.

Изработена с грижа и изцяло натурални съставки, Finlandia Botanical не съдържа захар, с по-нисък алкохолен градус е, има лек, освежаващ вкус и е съвършено лесна за сервиране. Finlandia Botanical "Горски плодове и роза" (Wildberry & Rose) съчетава отличителната мекота на водка Finlandia с естествените аромати на горски плодове и свежи нотки на роза.

Водата
Finlandia е единствената водка, която се произвежда от водоизточник, който не изисква допълнителна обработка. Водата, използвана за дестилация, тече през образуваните от хилядолетни ледници морени.

Слънцето
Всяко лято във Финландия слънцето не залязва за 72 дни. То свети нощем и лъчите му огряват ечемика на необичайната земя, за което се твърди, че освен интересен имидж придава и допълнителен свеж характер на водката.

Ечемикът
В повечето случаи висококачествената водка се дестилира от зърнени култури като царевица, ръж, пшеница или ечемик.
Финландският ечемик Suomi, от който се прави Finlandia, е шестредов - характеризира се с високо съдържание на протеин и ниско такова на захар. В студените северни финландски земи не може да узрее нито един друг вид ечемик освен него.
Suomi се превръща в каша, която преминава през над 200 стъпки на дестилация
за повече от 50 часа, а през това време е зорко наглеждана от майстори.

Обърнахме се към Finlandia и те ни дадоха тези три лесни и бързи рецепти за коктейли, с които да загрявате до идването на Bar & Snack Fest, където барът на водка Finlandia ще очаква всеки с афинитет към тази напитка.
Rose Spritz

С какво:
50 мл Finlandia Botanical Wildberry & Rose
150 мл розов тоник
2-3 капки сок от лайм

Как:
Миксирайте съставките в шейкър и изсипете в чаша. Украсете с резен лайм.


Espresso Martini
С какво:
50 мл Finlandia Vodka
10 мл захарен сироп
50 мл еспресо

Как:
Миксирайте съставките в охладен шейкър и изсипете в Мартини чаша. Украсете с три зърна кафе за късмет.


Herbarium
С какво:
50 мл Finlandia Vodka
30 мл лимонов сок
20 мл захарен сироп
газирана вода
сол
яйчен белтък
пресен босилек

Как:
Добавете съставките в шейкър и разклатете енергично. Изсипете в чаша и украсете с пресен босилек. Сервирайте.



Ако пък предпочитате коктейлът в чашата ви да е приготвен от истински професионалист, то барманите на Finlandia Vodka ще ви очакват на 10 и 11 септември на Bar & Snack Fest, на алеите пред НДК, до Кино Кабана.

Консумирайте Finlandia чиста или в коктейл. Винаги отговорно.

Барбекюто върви с коктейл: 3 рецепти с Тенеси уиски

title Поредицата ни от коктейлни рецепти завършва с американската класика Jack Daniel's

Тази статия е част от поредицата ни, посветена на рецепти за коктейли, които може да направите лесно у дома. Вижте и останалите:
3 рецепти с джин
3 рецепти с уиски
3 рецепти с водка
3 безалкохолни рецепти

Вече над 150 години легендарното уиски Jack Daniel's се създава на едно и също място - Линчбърг, Тенеси. Вкусът на Jack се дължи на омекотяването през 3 метра кленови въглени. Това е стъпката, която отличава тенеси уискито от бърбъна и го прави толкова специално.

Подбрани за вас са три коктейла с участието на Jack Daniel's Old N 7, Gentleman Jack и Jack Daniel's Tennessee Honey. А какво ги различава едно от друго:

Gentleman Jack - двойно омекотено премиум уиски. Неговата рецепта включва всички съставки на Jack Daniel's Old No 7. с една единствена разлика: че преминава не един, а два пъти през филтъра от кленови въглени, веднъж преди и веднъж след отлежаване в собствено направени дъбови бъчви.

Jack Daniel's Tennessee Honey - съчетание от Jack Daniel's Tennessee Whiskey и меден ликьор. Този интересен нов бленд е създаден, за да удоволетвори всички стари и нови приятели на марката, които са готови да опитат Jack Daniel's по нов различен начин. Препоръчва се да се сервира винаги изстуден, а през лятото е добър участник в освежаващи коктейли. Характеризира се със сладки нотки на ванилия, опушен дъб и кайсия, финалът е меден, мек и дълъг.
Lynchburg Lemonade
Ако посетим приятелите ни от Линчбърг, Тенеси, те ни гарантират топло посрещане и студена чаша лимонада. Някои може да го нарекат жест на южняшко гостоприемство, но за тях е просто начин да ни кажат "здравей".
С какво:
50 мл Jack Daniel's Old No. 7®
20 мл захарен сироп (2 части захар: 1 част вода)
30 мл прясно изцеден сок от лимон
150 мл Sprite

Как:
Напълнете 3/4 от висока чаша с кубчета лед. Налейте Old No. 7 върху леда и добавете останалите съставки. Разбъркайте енергично. Добавете Sprite-a. Гарнирайте с резен лимон и сервирайте.
Gentleman Sour
Един от най-поръчваните и отличителни коктейли в света.
С какво:
50 мл Gentleman Jack
30 мл прясно изцеден лимонов сок
15 мл захарен сироп
2 капки Angostura битер
1 белтък (по желание)

Как:
Напълнете шейкър наполовина с кубчета лед. Сложете всички съставки и разклатете енергично за 20-30 секунди. Напълнете ниска чаша за уиски наполовина с кубчета лед и изсипете съдържанието в чашата. По желание може да добавите и разбит белтък. Гарнирайте с резен портокал и черешка, сервирайте.

Honey Lemonade
С какво:
50 мл Jack Honey
30 мл фреш лимон
150 мл Schweppes сода

Как:
Напълнете 3/4 висока чаша с кубчета лед. Налейте Jack Honey и фреша. Разбъркайте. Добавете сода, гарнирайте с резен лимон и сервирайте.



Ако пък предпочитате коктейлът в чашата ви да е приготвен от истински професионалист, то барманите на Jack Daniel's ще ви очакват на 10 и 11 септември на Bar & Snack Fest, на алеите пред НДК до Кино Кабана.

Консумирайте Jack Daniel's чист или в коктейл. Винаги отговорно.

Бакхус Bar & Snack 2022: 10 - 11 септември

title

Първият по рода си Bar & Snack идва през септември!
Центърът на София ще стане домакин на новo безкешово изложение от екипа на Бакхус.
Запазете си датите 10-11 септември, когато в парка "НДК" пред Кино Кабана в София ще съберем:
>Авторски коктейли, дело на някои от най-добрите миксолози и бармани в България
>Винени барове с най-доброто от бутикови местни и световни изби
>Български крафт бири
>Алкохол на градус: анасонови напитки, китайска ракия
>Вкусни солени и сладки хапки, отлични спътници на питиетата
>Pop-up ресторанти с ястия от цял свят, майсторски приготвени на момента
>Десерти и джелато
>ВАС и вашата компания - т.е. хората, които най-добре знаят как да си изкарат вълнуващо и вкусно!
ВАЖНО:
Събитието е изцяло безкешово: няма пари, банкноти, ресто - единственото, което докосвате, са великолепните питиета и храна! Платете с дебитна / кредитна карта или с дигитален портфейл през смартфона си.

Екипът на Бакхус кани най-добрите заведения в града, за да поддържат чашите и чиниите ви пълни със сочни вкуснотии в продължение на целия уикенд. Следете страницата на събитието, защото там ви запознаваме с всички участници.
БИЛЕТИ ТУК

* Събитието се провежда с подкрепата на Столична Община
* Генерален съорганизатор на събитието е Пазари Възраждане ЕАД

Събитието се реализира с помощта на Mastercard, JTI, Coca-Cola, Bulldog, Jack Daniel's, Finlandia, Naked Malt & Schweppes

Тенденции в бар индустрията през 2022

title Индустрията отгръща нова страница с опреснен подход към преживяванията

Нововъведенията в бар индустрията днес са свързани единствено и само с гостоприемството, защото "светът е полудял" и всеки един от нас има нужда да бъде обгрижен малко повече и за малко по-дълго време. Разликата между барман, който миксира напитки, и барман, който може да остави следа в историята, е до каква степен прилагаме това изкуство.

Устойчивост

Все повече организации и компании се ангажират с дейности, които са в посока опазване на околната среда. Същото важи и за гостите, като нараства частта на хората, които предпочитат да подкрепят такива бизнеси.
Безалкохолни и нискоалкохолни коктейли

Преди 2 години тези коктейли (чието име всъщност е "моктейли" - от англ. mock - подигравка, но в случая значението е за коктейл без алкохол) съставляваха едва около 1% от общия приход на бар индустрията, която глобално е в размер на 1,4 трилиона долара. Днес те вече са 3%, което е тройно увеличение и съществено покачване в търсенето на варианти в посока на по-балансиран начин на живот.
Нарастване на търсенето на джин и мескал

Прогнозираният ръст за категорията джин през следващите 4 години е около 2 пъти над текущото потребление. Мескалът - напитка дестилирана от агаве, следва стъпките на своята посестрима, текилата. Очаква се повишаване на инвестициите в нови дестилерии и производства, които да задоволят търсенето на напитки на основата на агаве.
По-малко е по-добре

Продължава да нараства търсенето на местни продукти. Потребителите особено ценят факта, че малките и/или органичните производители предлагат по-високо качество, и ги свързват с положителен социално-етичен елемент. Тези по-дребни компании или кооперативи също играят роля в разказването на истории в контекста на продуктовия маркетинг в социалните медии и други канали. Преоткриването на стари и по-рядко срещани продукти се вписва идеално във възхода на местната тенденция.
Готови за консумация и коктейли за вкъщи

Ако пандемията накара бар индустрията да се промени в нещо, то това е, че ѝ даде повод да преосмисли значението на местоположението - барът може да бъде навсякъде, включително и у дома. Коктейлните менюта за вкъщи са в подем. Барманите миксират своите коктейли за продажба и извън търговския обект като още едно допълнение на услугата.
Изнесени барове

Естествена реакция имаше браншът към мерките за социална дистанция и особено при ограниченията за работа на закрито. Включително и в България се оказа, че през някои месеци единствената възможност за много оператори беше да развиват своята дейност на открито и да излязат навън, а понякога - и на светло, през деня. Състезанието Bar Masters 2021 разработи специален модул, който да стимулира барманите да създават коктейли и опаковки, подходящи за консумация на открито.
Ферментация

Комбуча, кефир, пробиотични напитки - на тях попадаме все по-често. Повишената осведоменост относно важността на храненето с качествени и питателни суровини води до бърз растеж на ферментиралите продукти, включително и зад бара. Прогнозите показват, че продажбите на пробиотични напитки ще достигнат над 77 милиарда долара до 2025 г., което е почти двойно повече от приходите, генерирани в световен мащаб през 2018 г.
Повече жени зад бара

Най-влиятелният човек в бар индустрията за 2021 г. е Моника Берг. Тя е собственик на Tayēr + Elementary в Лондон, класиран на 5-о място в годишната класация 50 World Best Bars. Тя оглави класацията Bar World 100 на Drinks International. В следващите години ще наблюдаваме по-голямо присъствие на жени зад бара и постепенното размиване на половото определение на професията.

*Авторът е съсобственик на първия speakeasy бар в България, 5L Speakeasy Bar

ОТ БРОЯ: Twinkle, twinkle, little bar

title Откритията, заради които предстои пренаписавне на учебниците по миксология, и среща с Холивуд отблизо на Athens Bar Show

ПЪЛНИЯ ТЕКСТ ЧЕТЕТЕ в зимния брой на списание "Баккус", което може да поръчате ТУК с доставка до избран от вас адрес, или да го откриете в търговската мрежа в Elephant Bookstore, Chilli Hills Farm, Grape Central, Imperial Gastrohub, Wine and Co, La Cave du Moulin, Biomag, Фантастико, бензиностанции ЕКО и ЛУКОЙЛ и др.


Да си го признаем: никой не очакваше, че 2020 г. ще завърши така. От прогнозирания ръст и оптимистичните очаквания пред туристическия сектор не само не остана и следа, а по-скоро браншът - двигател на социалния живот, беше изправен пред големия въпрос за оцеляването си. Легендарни барове като Pegu Club в Ню Йорк на Одри Сандърс, последван от Milk & Honey, наложил speakeasy културата в Лондон, затвориха окончателно врати след десетки години работа. Това са хората и местата, довели до ренесанса на коктейлите, те издигнаха професията на бармана до стандарти, достойни за уважение. Ако те не оцеляват, то какъв шансът имат изобщо останалите?

Днес след почти две години от началото на пандемията и в светлината на десетото юбилейно издание на бар шоуто в Атина, което се проведе на 9 и 10 ноември, индустрията отгръща нова страница с опреснен подход към преживяванията. Гърция ни посрещна топла, гостоприемна, с майсторски направено кафе и пълни барове. Възбудата ни, че отново пътуваме, беше завладяваща, особено след месеците на конферентни връзки и ограничения.

Gin-y in a bottle, ром-ският произход
и други открития
Десетото издание на Шоуто в Атина през 2021 г. ще остане в историята с две новини, които получават огромни реакции сред професионалистите. Първата новина преоткрива нов стар метод за дестилация, а втората напълно променя всичко, което знаем за произхода на модерния напоследък джин.

Когато говорим за дестилация, известно е, че в света се използват основно два метода за производство на алкохол с висок градус - казан и колона. Или поне беше така до момента, в който Александър Гейбриъл - главен технолог на Plantation Rum и един от едва 25-те технолози на коняк в света, не ни

показа напълно работеща трикамерна инсталация (three-chamber still).

За нея историкът и журналист Дейвид Уондрич пише, че е използвана в началото на XIX век за производство на ръжено уиски в Америка, но се счита за изчезнала. Процесът по възстановяването й, след като е случайно открита в дестилерията им на остров Барбадос, е пример за истинското посвещение на Гейбриъл и екипа му.



От миналото произлиза настоящето - старата максима бе отново доказана от историците Анистейша Милър - преподавател в университета в Бристъл, и Джаред Браун - главен технолог на джина Sipsmith. Това ексцентрично дуо почти 20 години се посвещава на разкриването на малко известни факти и развенчаването на митове, изследвайки историята на напитките девет хиляди години назад. С представянето на новия си доклад по време на Athens Bar Show

двамата учени напълно взривиха историята за произхода на джина.

В разработката им, която се очаква да бъде публикувана през март 2022 г. в SHAD (The Social History of Alcohol and Drugs) Magazine, се твърди, че джинът няма нищо общо с джинивър и не е пренесен в Англия от Холандия, което ще наложи пренаписването на учебниците по барманство.



Милър и Браун оспорват съществуващата историография с нови първични доказателства, че джинът реално е започнал да се произвежда в Лондон на основата на рецепти, пристигнали от Германия през 1527 г. Това става възможно след 18-месечна работа по дешифрирането на малко издание със заглавие The Distiller of London, написано през 1638 г. То съдържа кодирани указания и занаятчийските тайни за дестилиране на Worshipful Company of Distillers - регулаторен орган, отговарял за производството на алкохол, и утвърдени от крал Чарлз I.

В този смисъл пандемията има и добра страна, като ни накара да забавим ритъма. Осигури ни време, за да бъдат направени тези открития, променящи хода на историята. Броени дни след завръщането ни от Атина още едно издание, The Oxford Companion to Spirits and Cocktails, което е плод на 10-годишни изследвания на споменатия по-горе историк Дейвид Уондрич, даде заявка за "пробив" в историята, като този път на фокус е ромът. Според него корените на

производство на дестилати от захарна тръстика не идва от карибския басейн, а от Азия!

Антрополозите и историците потвърждават ролята на алкохола в почти всяко общество от зората на човешката цивилизация, но едва отскоро той е обект на сериозно научно изследване, каквото представлява The Oxford Companion. Какви времена!
Да подпалиш The Savoy с холивудска звезда

Историите от бара са завладяващи, а двойно по-грабващи са преживяванията на колеги като Питър Дорели. Той има 57 години опит, от които 19 като главен барман на The American Bar в хотел The Savoy в Лондон. Виждаме го в Атина усмихнат, пълен с живот и готов да обърне внимание на всеки. Споделя с нас, че обожава XXI век и работата си, независимо колко е трудна тя. Той вярва, че барманът преди всичко трябва да обича хората (сантимент, който споделя и Танос Прунарус от бар №14 в света - бел. ред.), да е благороден и артистичен, да е едновременно интроверт и екстроверт, да носи удоволствие на гостите си и да е пълен със страст и любопитство.

Именно с това започва историята му с актьора Никълъс Кейдж,

който е толкова запленен от коктейла Blue Blazer (напитката съдържа ром, който се пали и, докато гори, се прехвърля от тин в тин), че го кара да го научи на техниката на миксиране. Като в холивудски филм нещата ескалират, когато двамата задействат противопожарната аларма на хотел The Savoy. Питър с усмивка си спомня, че в този момент напълно е забравил за пожарните сензори. След всички обяснения, които му се налага да дава на управата на хотела и противопожарните екипи, той продължава да обучава актьора в един от ъглите на ресторанта. Никълъс Кейдж и Питър Дорели подпалиха The Savoy - достойно заглавие за любима бар история.



Има една приказка сред редовните посетители на бар шоуто в Атина: ако видиш Питър, след малко около него изниква и другият "динозавър" в бранша, Салваторе Калабрезе. Един съвременен класик, който тази година отбелязва 25 години от създаването на коктейла си Breakfast Martini (напитка с джин, лимон, коантро и портокалов мармалад). И следвайки вселенската логика, че във всичко хубаво винаги има замесена жена, това е случаят и на Салваторе. Той споделя, че вдъхновението на бармана винаги идва от взаимодействието с други хора.

Нововъведенията в бар индустрията днес са свързани единствено и само с гостоприемството, защото "светът е полудял" и всеки един от нас има нужда да бъде обгрижен малко повече и за малко по-дълго време. Разликата между барман, който миксира напитки, и барман, който може да остави следа в историята, е до каква степен прилагаме това изкуство.

*Авторът е съсобственик на първия speakeasy бар в България, 5L Speakeasy Bar

Танос, супербарманът

title Разговаряме с основателя на бар #14 в света Baba au Rum в Атина

За разлика от адаша си в Marvel вселената, Танос Прунарус не е злодей, а супергерой. Не е особено преувеличение да го наречем така: смятан е за една от 100-те най-влиятелни личности в миксологията, барът му Baba au Rum е под #14 в света в класацията The World's Best 50 Bars и едва ли ще се обидят по-младите му колеги в Гърция, ако ви чуят да казвате, че той е създател на модерната бар сцена в Атина.

Възможност за срещата ни с Танос е посещението му в София, където той е по покана на основателите на 5L Speakeasy Bar покрай 5-ия рожден ден на заведението. Има един изключителен финес в начина, по който се движи. Усмихнат и приветлив, зад бара Танос е в абсолютно владение: сякаш инструментите, чашите и бутилките танцуват валс в ръцете му, а местоположението им във времето и пространството не е плод на съзнателно усилие.

Двудневното му посещение в София е първото му идване изобщо в България и фокус е "изпълнението" му като гост-барман за една вечер в 5L Speakeasy Bar. След като приключва суматохата на десетките резервации, сядаме на спокойствие, за да говорим с хубаво кафе и в добра обстановка.

Танос Прунарус е в бранша от 1999 г., днес е на 51 г. Работил е в Лондон, в началото на новото хилядолетие се връща в Атина и работи в Guru, което тогава е известен бар. След няколко години там започва да събира пари и да планира: как би изглеждал негов собствен бар? През март 2009 г. идеите се материализират и врати отваря Baba au Rum (име на десерт, нещо като реване с бита сметана), а така се стичат нещата, че месец по-късно затваря Guru. Кармично се е затвoрил кръгът, подсказвам му, а той се съгласява. През следващите 13-те години барът му влиза в топ 50 на най-добрите в света и остава там, а той самият е обявен за една от 100-те най-влиятелни личности в бранша.

Основател е на атинския Rum and Whisky Festival, освен това издава списание Fine Drinking с журналисти от чужбина и Гърция, които говорят за пътешествия и питиета.

Танос, добре дошли в България. Кое отличи вашия бар от останалите, за да се озове под номер 14 в света?

Здравейте, благодаря за приветствието. Не мога да повярвам, че ми отне толкова години да дойда до България - така близо ми е, в 50 страни съм бил като гост-барман, но чак сега идвам до северната ни съседка.
По въпроса: нека разкажа малко за нашия бар, за да придобиете представа какви са ценностите ни. Отворихме през 2009 г. и менюто ни е съсредоточено върху old-school питиета (нарочно тук оставям оригиналната дума, която Танос използва, защото оттенъкът има значение. На български нека ги наречем "класически" - бел. авт.). Да, към тях вложихме модерен подход, защото взехме предвид какво харесва днешното небце. Масовата представа е, че коктейлите са се появили скоро, през 70-те, да кажем, и че са сини и сладки. Обаче това изобщо не е така.



И за да илюстрирам още по-добре какво имам предвид, ще ви споделя конкретна случка. Веднъж влезе в бара един господин, 35-40-годишен, едър, импозантен. Казва ми: "Вижте, знам, че тук правите много завъртени питиета, обаче аз съм старомоден. Не харесвам модни неща."
Взех менюто, посочих му с пръст един от коктейлите - Brandy Crusta, до който е изписана годината на създаване - 1849 г. И му казвам "Добре, нещо по-старомодно от това?" Той онемя (смее се). Много искаше да го пробва.

С други думи, в Baba au Rum залагате на класически коктейли - които в момента на масата от хората всъщност им изглеждат модерни и завъртени - и на добро обслужване. Уж нищо сложно... Питам, защото българско заведение още не е влизало в класацията, а със сигурност ще им е интересно да чуят как е да си от другата страна.
Да, много работим с тази философия, а сега, след като бях в България, мога да кажа, че и 5L Speakeasy Bar, на който бях гостуващ барман, например, споделят същите ценности.
За да бъдеш сред най-добрите, независимо дали ще влезеш в класация или не, трябва да работиш много, да пробваш различни рецепти, да си играеш със съставките, докато ги изкусуриш. Редно е да си познаваш класическите коктейли много, много добре, защото това са питиета, съществували десетки, дори стотици години. И, разбира се, трябва да бъдеш вежлив с гостите.



Като си говорим за барманите ви тук в България, ще спомена едно малко впечатление. Знаете, бях в София за съвсем малко, ден и половина, и успях да видя само един бар освен 5L. Няма да казвам имена, но беше хубав бар, в центъра на града, чудесна атмосфера. Обаче видях, че се държат различно - и значително по-вежливо - след като видяха значката ми с коктейл върху шапката. Те не знаят кой съм, какъв съм, но явно предположиха, че по някакъв начин съм от бранша, и това ги накара да променят тона. А трябва всеки гост, независимо кой е и откъде е, да получава еднакво вежливо отношение. А и в крайна сметка никога не знаеш кой седи срещу теб.

Да, мисля, че гостоприемството е най-големият ни проблем. Защо е толкова трудно?
Трябва да обичаш хората. Ама наистина да ги обичаш. Някои хора не обичат друг освен себе си. А, естествено, в повечето случаи просто са изнервени. Но гостоприемството може да се научи.

Baba au Rum влиза в класацията The World's Best 50 Bars за първи път през 2013 г. Нека ви върна назад към онзи момент. Как изобщо се случи, от кого разбрахте?
Било е вече преди 9 години, но много добре го помня. Бях си у дома в хола, работех нещо на компютъра и получих мейл, който гласеше "Честито, вие сте номинирани за топ 50". Аз веднага им отговорих, последва бърза размяна на мейли, която изглеждаше що-годе така:
"В какъв смисъл?", питам аз.
"Ами така - 50-те най-добри в света.. Ще дойдете ли за наградите?"
"Ама чакайте, като казвате, че сме номинирани, имате предвид, че може би ще влезем в 50-те най-добри, или със сигурност сме вътре?"
"Вътре сте."
Та беше една много оживена размяна на мейли, не можех да повярвам. Истината е, че знаехме, че ни посещават от журито и че на теория има възможност да се случи, но изобщо не го очаквахме. А журито е анонимно, не знаеш кой кога идва да те оцени.
Има и друго: барът е на улицата, понеже в Атина всички искат да седят навън на открито, та смятахме, че това ще е спирка по някакъв начин.

Пък и е добре е за бизнеса това с класацията, прави ви страшна реклама.
Е, разбира се, така е. Сега тази общност на барманите е много по-международна, няма я изолацията: дори и в страни, където бар културата не е много развита още, знаят имената на най-уважаваните в гилдията.
Хората чуват, че има такъв списък, и си казват "Добре, я да го видим този списък, кой е в него, къде са тези места". Има и друго: тези класации вдигат нивото - дори и местните хора от Атина имат повод да дойдат конкретно при нас и да видят за какво е цялата шумотевица.
Да, сега имаме международна клиентела, докато през 2009, 2010, 2011 не беше така. Тогава нямахме в града туристически места, всичко се правеше за местните. Смешно ми е, защото сме имали случаи да надникне човек и да пита "Вие туристическо място ли сте?" Засмивахме се, защото буквално не знаехме какво имат предвид, нямаше такова понятие.



Но сега - или поне преди пандемията, Атина се развива като дестинация за кулинарни преживявания. И покрай тази класация, и покрай Michelin - тъй като всичките ресторанти в Гърция в гида се намират там, а не в Солун, а и покрай евтините полети, столицата ви има притегателна сила.
Да, Атина стана по-отворена към света, по-екстровертна. Не бих казал, че е пълна с туристи, но с пътуващи хора - да, защото има разлика. Това са хора, които, да, ще идат и до островите, но искат да изкарат и 2-3 дни в столицата, да се хранят добре и да пият добре, а понеже са на ваканция, са в усмихнато настроение и са склонни да похарчат повече.
И все пак е важно собствениците на бизнес да помнят, че без местните сме заникъде - ако хората, които живеят в града ти, не те припознаят, няма как да си установено заведение.

Как се вписва една идентичност на заведение, което има конкретни непреходни философия или ценности, във винаги развиващата се бар култура?
Не знам дали 13 години на пазара е много или малко, но ми се иска да се наложим в някакъв момент като класически бар в града. Мисля, че мога да кажа с гордост, че ние създадохме атинската коктейлна сцена в сегашния й вид. Две години, след като ние се появихме, започнаха да се появяват и други, което е страхотно, защото работим добре с тях. Казаме си "Добре, трябва да сме още по-добри". Ценностите - добро обслужване, уважение към продуктите и историята, си остават, дори и менюто да се обнови.

От по-сложните въпроси към един много по-простичък, а и в тон с високото място, което класиката заема в живота ви: кой класически коктейл ви описва вас лично най-точно?
Бих казал Манхатън - уиски, вермут, ангостура битер, портокалов битер и череша. Балансиран е, има силни аромати, има сладък елемент, има горчивина.

Вие сте и член на International Rum Experts. Кое ви привлича толкова в рома?
Обичам всички хубави спиртни напитки, но ромът представлява особен интерес, защото има огромен набор от разновидности. Всеки може да пие ром. Ако някой каже "Аз не обичам ром", то ми става ясно, че реално не го познава. Например, джинът има някакви вариации, но като цяло вкусовият профил е един. Рома може да го пиете чист - както бихте направили с добър коняк, уиски или джин, но се вписва добре и като лятно питие: вместо джин с тоник пробвайте ром с джинджифилова бира. Та накратко: харесвам го, защото е подходящ за всякакво небце - от най-младежкото до най-опитното.

Чаените чудеса на Маш Митака

title На какво с най-голямо удоволствие би се отдал потъналият в нищоправене в Пловдив човек? На пиене на коктейли, разбира се!

Всички сме чували за така типичното за пловдивчани състояние, красноречиво описано като "айляк". Това е нещо като италианското Dolce far niente, но по нашенски. И тук изниква въпросът - на какво с най-голямо удоволствие би се отдал един потънал в нищоправене под тепетата човек? На пиене на коктейли, разбира се! Вече научихме, кой бие камбаната на чаената култура в града. Крайно време е да разберем кой му партнира по отношение на коктейлите.

Запътил съм се към бар "Пощата" - леговището на един от най-именитите зверове на местната миксология, известен на широката общественост с прозвището Маш Митака. Вече няколко години "Пощата" е мястоТО, а благодарение на двамата главни алхимици Михаил Узунов и Маш Митака, коктейлната култура в Пловдив определено качи няколко високи стъпала.

Уговорката ни с Маш Митака е да ми сподели някои тънкости при приготвянето на коктейли, в които активно участие взема чаят. За срещата ни избираме най-айляшкия ден от седмицата, неделя. Моят домакин ме посреща с неизменната си усмивка, а аз го уверявам, че няма да си говорим за "творческата му биография" зад бара. Знам само, че от 15 години се занимава с барманство, а в дълбоките води на миксологията се е гмурнал през проследните 7.

"Все още има потребители, които си мислят, че коктейли се пият
само лятото и предимно от жени",

учудва се Маш Митака. Въпреки всичко той вижда светлина в тунела. "Информираността на гостите в Пловдив видимо се повиши, може би покрай появата на "Капана" като квартал, който събра доста заведения и барове. Хората знаят какво да търсят и какво искат да получат."




Пояснява, че в момента сме в годината на джина и затова всеки залага на него. "Гостите дори да не обичат толкова джин, вече го пият, защото е модерно, а индустрията се разви и предлага доста различни вкусове".

Според наблюденията на Маш Митака в града под тепатата се пият по-сладки коктейли с повече ликьор. Разказва ми как често пътува из Родопите, за да се снабдява с горски плодове от местните баби. "Натуралните и пресни продукти са в основата на всеки добър коктейл. Смея да кажа, че в Пловдив продажбата им се е увеличила двойно спрямо миналата година, а

чаените коктейли са сред най-търсените".

Ето че си дойдохме на думата!

"Чаят дава невероятно широко поле за изява. Различните видове са много богати на аромати, има екзотични вкусове, които не могат да се постигнат с нищо друго. Това е причината смело да експериментирам, правя си собствени сиропи и кордиали, след което започвам тестове с различен алкохол, докато открия оптималните пропорции", споделя опита си Маш Митака.

"Когато започна да изграждам нов коктейл, първо си оформям в главата някакъв определен вкус. Да кажем, при последния ми експеримент исках да създам нещо приличащо на Маргарита, но да е с ново лице. В коктейла да има хем нещо мексиканско, но и нещо българско. Реално тръгнах от базовите вкусове - имаме текила, която ни е за основа, разбира се, тук е и неизменният лайм. Българският елемент беше пюре от кайсии, понеже сме в сезона на този плод. Снабдих се с черен чай с шоколад, от който си направих много приятен сироп. За завършек добавих леко лютата мексиканска чушка анчо, която пък притежава специфичен сладък привкус на синя слива. От всичко това стана една много различна Маргарита, където успешно участваха елементи, характерни за съвсем различни части на света.




Чаят определено е не само мода при коктейлите, но и трайно присъствие". Питам го дали и колегите му го предпочитат за творенията си. "Ще ти дам красноречив пример - на едно от изданията на World Class темата беше хайбол коктейли (уиски и сода). 95% от участниците използваха кордиали от различни видове чай. Уискито се понася много добре с черните и зелени чайове".

Ето и съвета му за бърз и успешен чаен коктейл.

"Най-лесният вариант е следният - имаш за основа шотландско уиски, съчетаваш го с един кордиал от зелен или черен чай с даден привкус, например прасковата много добре подхожда на уискито, и за финал - сода като газиран агент".



Една от коктейлните гордости на бар "Пощата" обаче не е свързана с уискито и содата, а с кокоса. "Нискоалкохалният Ko Ko Ti определено е най-търсеният ни авторски коктейл на база чай", твърди с нескрита гордост Маш Митака. В него в хармонично единство се преплитат вкусовете на кордиал от китайски млечен оолонг, сок от лайм и кокосов ликьор. "Сладостта на кокосовия ликьор балансира киселината на лайма, в същото време имаме млечността от този уникален полуферментирал чай. Само три съставки, но резултататът е зашеметяващ!".



И докато си говорим, неусетно Маш Митака ми е поднесъл прословутия Ko Ko Ti. Свежест и дълбочина - с тези две думи мога да го опиша. Какво друго му трябва на един айляк през лятото?!

Разделяме се с този пловдивски маестро на коктейлите с обещанието скоро да ме изненада с някое впечатляващо питие. Само след няколко дни Маш Митака ми писа: "Идвай в Пощата, ще правя Негрони с оолонг!". Познайте дали отидох.

Жабешки бутчета и коктейли под юнското слънце

title Бакхус StrEAT Fest 2021: над 10 000 души, много нови марки и кратки майсторски класове

Обновената част на Женския пазар за пета поредна година бе домакин на най-голямото у нас събитие, посветено на уличната храна и хубавите напитки: Бакхус StrEAT Fest. Близо 13 000 души минаха в рамките на уикенда на 5 и 6 юни през центъра на София, за да пробват жабешки бутчета, охлюви по бургундски, опушени меса, такоси, месни или изцяло растителни бургери, гьоза, зеленчуци с темпура, пролетни рулца, вурстове, коктейли, крафт бири и вина, сладкиши и какво ли още не, излезли от майсторските ръце на над 70 изложителя, представляващи марки от цял свят.


Приблизително един от всеки 5 щанда на шареното събитие под слънчевото юнско небе бе нов - или неприсъствал досега на никое от предходните издания, или дори изцяло дебютиращ на пазара.
Другите две новини бяха свързани с преживяването в рамките на фестивала: с оглед на хигиената, а и по-бързото обслужване събитието беше изцяло безкешово, а плащанията ставаха с карта или през смарт устройство.
За първи път имаше и повече акцент върху програмата под формата на кратки майсторски класове и образователни лекции на открито от сцената, а похапващите гурмани посядаха да слушат в близко разположените тревни площи в къта за отмора на JTI.



Опашки и голям интерес в къта на Mastercard предизвикаха

дегустационните хапки, дело на популярния шеф-готвач Джун Йошида,

които бяха подарък за всеки посетител, участващ в играта на Mastercard и снимал се на специалния им зелен кът.
Освен без пари в брой фестът беше и без еднократна пластмаса: благодарение на партньорството с BeBio чиниите, чашите и приборите им от картофено нишесте и захарна тръстика създадоха спомени, но не и екологичен отпечатък. Там, където все пак имаше опаковки, те бяха рециклирани в специално предоставените от ЕКОПАК контейнери за разделно събиране.



Апетитни ястия, приготвени на момента, предлагаха

16 ресторанта, готвещи в стила и с автентичните съставки на различни кътчета на света -

започвайки от далечни дестинации като Мексико (El Gallo Cantina Mexicana), през Азия (Royal Thai и Hamachi-ni) и емблематичните бургери и барбекю (Skapto, Ham Bar, The Holy Smokes BBQ, Ribs Brothers), за да се върнем на познатата, но безкрайно уютна територия на Европа и конкретно Италия (Caruso Pizza & Salads), Франция (L'Instant) и България (Палачинкарница Тиган, Космос, Meat Some).



Няколко ресторанта пък направиха своя дебют на феста, без дори все още да са отворили врати самите физически обекти. Изложителите, чиято премиера на софийската кулинарна сцена бе на Женския пазар, бяха Vienna Café & Restaurant, пленяващ с австро-германски деликатеси, Chicken X - пържено пиле по тайна рецепта със сос от мед и трюфели, и цветните бургери на Plant.bite, които са изцяло растителни и се правят със заместители на месо от британския бранд The Vegetarian Butcher.



Любопитство предизвика присъствието и на Cookit.bg, чийто щанд макар и да изглеждаше като ресторант, всъщност изигра ролята на платформа за демонстрации. Компанията предлага услуга - доставка до дома на точно премерени количества продукти, нужни за приготвяне на ястие за двама души, и рецепта, по която това да стане в рамките на до половин час. Демонстрациите бяха, меко казано, ангажиращи: веднъж загледали се, минувачи край щанда набързо бяха канени да влязат зад него и да се захванат да готвят с наставления и помощ от екипа.
Друг акцент, който надгради феста и го превърна в по-всеобхватно преживяване, бе

срещата с новата платформа FoodОbox.

Приложението вече е достъпно за Android (скоро и за iOS) и е фокусирано върху преразпределянето на храната така, че тя да не се хвърля. Напълно годни продукти, сготвени или сурови, останали след края на работния ден на заведения от всякакъв вид, намират втори шанс на драстично по-ниска цена, вместо да се озоват в боклука (очаквайте повече за Foodobox вижте ТУК).

Освен предстоящия в края на лятото Bar & Snack Fest, отново дело на екипа на "Бакхус", вероятно StrEAT Fest-ът е събитието, най-богато на коктейли! Не си позволяваме удивителни често, но когато го правим, обикновено това е заради искрено въодушевление: коктейли от номадската каравана на Johnnie Walker, джин с тоник от Tanqueray и Gordon's Gin, уиски коктейли от специална каручка, гостуваща ни от Пловдив, коктейли с ракия, че дори и коктейли от излезлия наяве за два дни първи "таен" бар на България 5L Speakeasy Bar толкова много никога не е имало в предходните издания на феста.
Повод за повдигнати вежди и непринудено любопитство бе китайската ракия Moutai Kweichow, която носи 1200 аромата и полъха на непознатото. И, да, също отлично би играла в коктейли.



За второ поредно издание се мълвеше за градинката на Aperol, където бохемите посядаха уж за по едно питие на пуфовете, но приятната атмосфера просто не им позволяваше да станат с часове.
Пивото също беше сериозно застъпено: от любимците на Чехия Kozel и Pilsner Urquell до крафт бири от България и света, а техният "братовчед", сайдерът, освежаваше ценителите на леката сладост. DiVino отвориха десетки бутилки българско вино на чаша, Seewines пък - пенливи и тихи вина от Италия.
Дебют на феста направиха две безалкохолни напитки: новите на пазара Vidas и още по-новите Пате Мате. За ранобудните кафето бе от Coffero, а жаждата бе утолявана на трите водни бара на Pure-H2O.

В зоната, посветена на производители на сладко и солено, най-добрите десерти, пекарни и джелато в София, както и висококачествени зехтини от Испания и Гърция събраха онези, които имат

не просто любопитно небце, но и любознателен ум.



Тези зони през годините са се доказали като традиционно по-подходящи за семейства и за посетителите, настроени за по-бавно и спокойно изживяване, които предпочитат в разговор да вникнат в детайлите около това какъв е пътят на продуктите. Медове (и трогващи бижута, съдържащи едва една осма от чаена лъжичка мед - колкото произвежда пчела за целия си живот), тахани, бурканчета с морски улов, люти сосове и пасти с трюфел, млечни продукти от мандра със свободно пасящи животни намериха нова публика и съответно - почитатели.
Собственият фермерски магазин на "Женски пазар" също беше отворен за посетители. Той вече предлага доставка на занаятчийски продукти и зеленчуци до дома през онлайн платформата www.e-pazar.bg.

Голямата новина на петото издание на StrEAT Fest бяха

безплатните майсторски класове и кратки лекции на открито.

Целта бе полезно съдържание, подготвено от изложители по покана на "Бакхус" и представено в до 15 минути, да надгради върху преживяването на посетителите и да предостави добавена стойност. Класовете се провеждаха на основната сцена и достъпът до тях бе свободен, без от предварително записване.
Форматът е нов за фестивала и основен фокус бе повишаване на образоваността по темите, свързани с храните и напитките. Темите бяха в сферите на кафето, зехтина, живата бира, енологията и миксологията, както и приготвянето на пица и сурови десерти у дома. Съдържанието бе леко поднесено и достъпно за по-широка аудитория.



Майсторските класове бяха разнообразявани от музика на живо с изпълнители от 3 държави: България, Ирландия и Бразилия. Джаз, поп, латино, акустични изпълнения, етно и самба звучаха в рамките на Женския пазар благодарение на The Peoples (Джейми Макдоналд и Ния Петрова), Ла Миньор, Echoo Balkan Samba и People of Maha.



За втора поредна година

специално внимание получиха домашните любимци,

които си изкараха особено добре на феста заради щандовете с храна и играчки от Husse и пекарна за кучета 4Dogs, а сумите, похарчени на щанда на благотворителния магазин на Animal Rescue Sofia, отидоха за храна и лекарски грижи за животните в приюта.



Събитието Бакхус StrEAT Fest сe организира съвместно с помощта на Пазари "Възраждане" - общинското дружество, което стопанисва "Женския пазар".
Бакхус StrEAT Fest се реализира с безценната подкрепа и партньорство на Mastercard, JTI, Johnnie Walker, Gordon's Gin, Kozel, Pilsner Urquell, Tanqueray Gin, Spark, Vivacom, BeBio, ЕКОПАК и Pure-H2O.