Какво правите, ако сметката ви в ресторанта е 56.60 лв., вие подавате 60 лв., а сервитьорът остава далеч от мисълта да ви върне ресто? Това все още се случва, всички знаем. На мен ми се случи два пъти през последните десет дни. Традицията у нас повелява клиентите да оставят бакшиш, колкото те преценят - за добро или за лошо.
Какви са вариантите? Казваш на човека, който те обслужва: "Извинявайте, колко беше сметката?"
А той отговаря мъгляво: "58 лв." Тогава аз лично задължително се ядосвам и си поисквам рестото, а той почти на висок глас злобно изсъсква, че съм дзифт или нещо от този род, и ми хвърля жълтите стотинки - дори 20-30 отгоре.
Другият вариант е мълчаливо и леко обидено да ти върне дължимото. Но ти вече не си предразположен да му оставиш същата сума за бакшиш, колкото ако беше върнал дължимото своевременно. Защото бакшишът е, до голяма степен, израз на благодарност за едно хубаво изживяване. Във всички случаи става неприятно и за него, и за мен. Чувствам се дребнава.
По-лесно е да минеш отгоре и да се направиш на ларж. Обаче, съжалявам много, просто е задължително да знаят, че рестото се връща до стотинка. После имаш възможност да си щедър. Това е. Убедена съм, че е досадно да си отстояваш правата постоянно. Досаден си на другите, а и най-вече на себе си. Но ако всички го правехме от години, отдавна хората от обслужващия персонал щяха да са се научили, че колкото по-точно и почтено се държат, толкова по-големи шансове имат за добро възнаграждение. Да, излязъл си за удоволствие и никак не ти се разправя. И все пак, от клиентите зависи в голяма степен културата на обслужване. Може да е досадно, но е добре да се борим за правата си въпреки всички неудобства.
07, 22, 05 Февруари 2011, 07:22
почерпнул много нового
12, 53, 25 Юли 2009, 12:53
oqncislz pzmxdjbg uqpdhmbd
12, 02, 21 Юли 2009, 12:02
UZ29s0 wziiejhw bepwqpei vrezuorj
17, 38, 24 Декември 2008, 17:38
Интересно! Защо тази тема има най много коментари?
12, 32, 22 Декември 2008, 12:32
Ще се включа в темата, макар ,че днес сме вече 22.12. След всичко прочетено се вижда, че тези, които са пътували и са работили нещо, което обичат и уважават като професия връщат винаги рестото. Това смятам за правилно и не подлежи на амииии... Портмонето на сервитьора е като касата в супермаркета. Но не познавам някой, който да си тръгва от там без да са му върнали рестото. Бакшиша трябва да отразява услугата, която сме получили, а не тежестта на работа. Да не говорим, че понякога дали е тежко или не зависи от това как си организирал работата си. Работила съм [...]
Read the full comment в бар, ресторант, кухня, а сега съм само клиент и всеки път когато ходя на ресторант трябва да "се боря" със сервитьора за да получа това, което трябва да бъде според менюто или звездите им. Няма да напреднем докато те преценят и претеглят необразовани сервитьори, обучени от още по-необразовани шефове, където според мен е точният проблем. Обучение! Някой от тези, които държат да си вземат бакшиша сами запита ли се защо тези хора протестират и си искат рестото? А дали имаме право да сме недоволни?
05, 44, 13 Ноември 2008, 05:44
Hahahah...tazi statiq e nenormalna.Pro4etoh vsi4ki komentari po neq...dori temata malko se izmenq i t.n i t.n
Pomnq kogato se pribrah vuv BG 2004-ta godina hodih na pizzaria TROL to4no na bul. Vitosha i si iztarvah vilicata,i mi otne 10 min da polu4a nova,zashtoto skupata servitiorka beshe zaeta da pushi i da si govori s "barmankata",zatova nakraq stanah i si vzeh nova.Tova, koeto me smuti e ne tolkova 4e mi stana super studena pizza-ta (beshe dekemvri) ami 4e g-cata beshe super gruba i super nabedena v tozi biznes.Az li4no sam ot 5 godini v restorantskiq biznes i sam rabotil [...]
Read the full comment vsi4ki pozicii,ot bus boy, do Capitan v dosta renomiran restoran v Los Angeles.I mnogo me hvana qd, 4e tova neshto mi se slu4va,zashtoto hora v bransha ne e nujno da se u4at kak da tip-vat.
Chetoh za 10 procenta.....mnogo sujalqvam no v cql svqt e priet bakshish na 4 skali,koeto e kato nepisan zakon.Tiq 10 procenta neshto ne gi razbrah.
Sled tova iskam da komentiram,nqkoi beshe napisal za tova 4e hvurlqli bokluka ne znam si kvo.Tova im e rabotata.Ne slu4aino se kazva hospitality business,koeto samo po sebe si govori kakvo trqbva.Ako na nqkoi ne mu haresva,da ne hvurlq nishto,da si stoi u tqh ili na nqkoi kafe i da vidim togava kakvo shte napravi.V kraina smetka vseki raboti za pari i bakshisha e tozi izraz kolko dobur service si predlojil.Zashtoto spored men ti s kakvo si zaslujil takova otnoshenie.Parite sa tvoi i klienta vinagi ima pravo.
Otnosno za restoto,tova e stara angliiska etikeciq.
Serviral sam na vsi4ki zvezdi ot kinata koito mojete da si pomislite v poslednite 5 godini i ponqkoga sam mrunkal naum za tova, koeto sa napisali na check-a,no...razni hora razni nastroeniq.Moje bi ne sam bil na nivo na tazi masa.No sam imal slu4ai kogato na 600 dolara smetka sam vzimal 1000 dolara tip.Govorete mi pak za 10 %.Restoto si e drugo.Kato otidesh vuv Fantastiko i dadesh 50 leva i smetkata e 49,30,zashto ti vrashtat 70 stotinki?Shte kajete 4e tova ne e sushtoto,a kakvo e?Toq 4ovek dreme na kasata 8 4asa i pravi po-malko pari ot edin servitior primerno.Za barmanite e malko po razli4no
Mislq 4e v Bulgaria e mnogo interesno i ot 2-te strani zashtoto horata si mislqt taka:Mani go toq shte mu ostavqm bakshish,a servitiora kazva:Kvo da go oblsujvam,shte mu ostavq 4iniite i da se spasqva.Eto za tova nqma da se promeni nishto,dokato misleneto i etikeciqta e takava.
Nadqvam se skoro da se opravqt neshtata.
I az se izvinqvam za latinica,zashtoto nqmam kirilica.
18, 48, 31 Октомври 2008, 18:48
Sujalivam za latinicata.
Naistina zavisi ot tradiciite v stanata.
B USA e nepisano pravilo da ostavish mejdu 15-20% navsiakude, purvo zashtoto uvajavash fakta che niakoi te obslujva, vtoro zashtoto servitorite poluchvat malko i se opitat da se izdurjat za obrazovanie.
V Bulgaria tova ne e prieto po mnogo prichini. Purvo, ostatuci ot komunizma, vtoro zashtoto niama uvajenie za tazi profesia i treto horata iskat da pokajat dali sa dovolni ot obslujvaneto ili ne. Mislia che vinagi e dobre da ostaviash bakshish.
No servitiora triabva da vurne cialoto resto [...]
Read the full comment i posle ti da im ostavish bakshish!
14, 59, 28 Октомври 2008, 14:59
Прочетох всички мнения по въпроса, но аз лично споделям на 100% мнението на Марин. Поздравления!!!
П.С. никога не съм работил в сферата на обслужването.
15, 15, 25 Октомври 2008, 15:15
Az sj6o rabotq kato servitiorka v edin ot nai hubavite kurorti na Espania v renumiran ital.restorant znaete li kak se raboti v tezi darjavi.Vsi4ko koeto polu4i servitjora kato bak6i6 se razdelq s personala bilo gotva4i miq4i celiqt personal,i tova e prieto za cqla Espaniq.S bak6i6a klienta pokazva 4e toi e dovolen ot hranata i obslujvaneto.Za da polu4i bak6i6a tozi serv. okolo nego se trudqt mnogo hora koito sj6o zaslujavat pohvala za truda si.No na temata nemoje nqma kak da ne bjrne6 do stotinka restoto na klienta 4e po tozi na4in ti go obijda6 i se podigrava6 s nego.Neka kolkoto moje [...]
Read the full comment i ima jelanie toi 6e ostavi.V Balgariq vse o6e ima mnogo razli4en steriotip na rabota ot naprednalite evrop.darjavi no da se nadqvame 4e s vremeto ne6ata 6e se podredqt i pri nas.
15, 49, 05 Октомври 2008, 15:49
Да отговоря "какво правя, когато..." - искам да говоря с управителя или отговорника на смяната, ако няма управител. Не влагам никакви емоции в разговора, защото съм наясно, че в заведенията преобладават сервиращи принцеси, от една страна, и от друга клиенти, които се държат като в кухнята майка си - ако им харесва, се чувстват задължени, а ако не им харесва, са длъжни да си траят. И да, често си го спестявам (разговора с управителя), ако просто съм бил гладен и съм се нахранил за 9 лева, заедно с чашата (разбира се топло) вино. Да имаш права на клиент излиза скъпо, [...]
Read the full comment и тук следва да питаме за колко човека сметкта е била 56 лв.? Мога да се обзаложа, че ако е за не повече от двама, няма да имате проблем със сервитьор, който се самонаграждава.
15, 25, 05 Октомври 2008, 15:25
Неадекватността на клиентите също заслужва коментар, понеже темата е отстояването на правата на клиента. Не съм съгласен, че недоволният клиент има право да не даде бакшиш в общоприетия размер. Правото на клиента да си получи рестото и да благоволи да даде бакшиш всъщност е една отговорност, ако нещо не е както трябва в обслужването, да извика салонния управител и да заяви и защити правото си да получи подобаващото обслужване. Клиентът има право да оспори цялата сметка, ако не получи това, което стои зад нея. Клиент, който има смелост само да накаже нещастния сервитьор, като си спести бакшиша от сметката, и [...]
Read the full comment не смее да каже "бихте ли извикали управителя моля", по нищо не се различава от сервитьора, който си взима бакшиша, вместо да му го дадат. И, за да сме справедливи, клиент, на когото да си отстоява правата (да поема отговорността да има права) по тъкъв начин му е трудно, също не си е на мястото.
15, 05, 05 Октомври 2008, 15:05
Невръщането на рестото е ясен сигнал, че работникът не разбира едно от основните неща в ситуацията - кой кого обслужва. Никой не оспорва, че трудът на сервитьора е тежък. Но извършването на тежка работа не освобождава от отговорност за елементарни неща в социалните взаимоотношения, като това всеки да си знае мястото. Защото след работа сервитьорът ще се качи на такси, и от обслужващ ще стане клиент, и шофьорът по същия начин трябва да му върне точно, и да си получи бакшиша отделно. На когото това му е прекалено сложно, е трябвало да си стои на село.
11, 31, 03 Октомври 2008, 11:31
Не съм пътувала много по света и нямам кой знае какви наблюдения по темата в световен мащаб, но имам наблюдения как са нещата у нас. В моя град (Варна) на пръсти се броят местата, където обслужването е перфектно и където запазва постоянно качество. И именно тези на места рестото се връща до стотинка. В този случай винаги оставям част от разликата с удоволствие. Много ме дразнят ситуация, в която сервитьорът закръгля сметката по собствено усмотрение или просто 'забравя' да върне рестото. Имам предвид конкретни ситуации за тези два случая - и двата, в реномирани варненски коктейл-барове, които няма да цитирам [...]
Read the full comment с надеждата нещата да се подобрят.
В първия случай сервитьорът (по-точно барманът - бяхме седнали на бара)ни обгърна с внимание, помогна ни с избора, обяснявайки някои съставки и комбинации в коктейлите, после се интересуваше дали сме доволни и дали всичко е наред. Като платихме сметката обаче, рестото беше закръглено по негово усмотрение и то с цели левове. Естествено, наша беше грешката, че не възразихме.
Във втората ситуация участваше и чужденец от страна със сериозни кулинарни традиции и човек пътувал, хранил се и пил по ресторанти и барове в целия свят. Имах среща с него и с моя близка (отново в бар). Когато решихме да си тръгваме, господинът уреди сметката и аз не останах с впечатление, че нещо не е наред. Но когато попитах моята позната няма ли да тръгваме, се оказа, че той си чака рестото, което отново беше немалка сума. Изминаха около 20 минути, той се оглеждаше нервно и аз започнах да се чувствам неловко. Нашата сервитьорка се 'покри' и аз реших да взема нещата в свои ръце. Помолих нейна колежка да я извика и скоро тя се появи с фалшива усмивка, отправена към мен и с думите:'Господинът вече уреди сметката'. На възражението ми:'Господинът твърди, че имате да му връщате ресто', тя веднага извади точната сума не особено смутено.
22, 11, 30 Септември 2008, 22:11
Живеем в скапана държава със скапани разбирания за ценностите, направо са ни подменени ценностите. Та на въроса - правата трябва да се отстояват задължително, това е и самоуважение. Не може сервитьора да решава вместо теб! Аз например когато си свърша добре работата, никой не ми дава бакшиш, трябва ли да се дразня от това?! С какво сервитьора е в по-привилегирована позиция?
21, 51, 11 Септември 2008, 21:51
Въпрос на принцип и коректност е да върнеш на клиента рестото до стотинка. Проблемът с дребните е единствено и само на сервитыора. Като клиент винаги се дразня или по-скоро разочаровам, когато автоматично се прибира бакшиш. В такива случаи просто не оставям такъв.
А когато аз сервирам и нямам достатъчно дребни винаги закръглям в полза на клиента, както казах проблема с дребните касае само мен. Случвало ми се е, в такава ситуация клиент да си прибере рестото и да не остави нищо. Здраве да е ...си казвам.
08, 41, 06 Септември 2008, 08:41
Аз като не съм доволен плащам с кредитна карта и бакшиш не оставям... ако плащам кеш , ресто не търся...а ако съм много доволен оставям и повече.толкова е просто!!!
08, 13, 06 Септември 2008, 08:13
Zdraveite vsi4ki,
Parvo iskam da se isvinia 4e pi6a na latini4a znam 4e mnogo xora sa 4yvstvitelni kam tova no niamam na laptopa si.
Mnogo interesna tema , bravo.
Da zapo4na ot tam 4e sam rabotil v Hilton, Davidi, Uno i na olimpiiskite igri v Car4ia a Kibeabe6e posledniat restorant v Balgaria. Prez vsi4ki tezi godini Spisanie Bacchus be6e za men kato ikona kakvo triabva da bade istinskiat restoran i s niakoi ot xorata tam se poznavax li4no. Lybimite mi statii biaxa ot li4en opit taka 4e zapo4vax da 4eta spisanieto otzat napred. 4etiax [...]
Read the full comment i si me4taex kakvo li 6te bade da rabotia v takav restorat . i otdryga stana psyvax naym balgarskata nevejest/ na menadgeri /. Ot 4 godini sam v Manhattan i rabotia v tkav "tip restovanti" nikoga niama da zabrava statiata na Bacchus za edin ot barovete tyk kazva6e se Bar and Books zapo4nax rabota v nego kato otna4alo ne razpoznax otkade mi e poznat i posle se setix ot neveroiatnata statia v Bacchus za nego. BE6e nai goliamata dypka v koiato sam rabotil nepopyliaren sped Newyork4ani kato sobstvenika my e gaden indie4 koito be4e nael samo ne4legalni da my rabotiat za da ne pla6ta taksi e da be6e samo tova basboya koito prave6e vsi4ko vkly4itelno i tova da gotvi i pazaryva ot sasednoto deli prodykti koito triabvaxa za sandvi4i i drygi apetaizeri yniformite biaxa skasani niama6e polovinata ot proslovytite konia4i s koito yj e izvesno zavedenieto.kakto i da e otklonix se ot temata, Parvo na moite priateli ot Bacchus izkam da kaja da sprat da se izjiviavat kato goliami razbira4i za6toto ne ste. Spete da pi6ete pompozni statii napi6ete kakvo e istinskiat biznes ot kyxniata.
i vtoto kato ne ti e priatno kogato ne ti vra6tat restoto ot 60 stotinki pla6tai s karta , i treto klienta v tova 4islo i ti triavba da se nay4i6 4e minimalniat tip e 15% a ako ne ostavi6 takav tyk v NEW YORK menadjera 6te te popita kakvo ima i sled tova 6te ti dade takav attitude 4e nikoga niama da ima6 o4i da se varne6 v tova zavedenie i 4etvarto kogato ne ostavoi6 vak6i6 tova osna4ava 4e si otkradnala pari ot servitiora za6toto toi triabva da dade ot tiax na mia4a vtoriat servitior i barmana nikoi niama da go pita za6to ne si my dala prosto ot prodajbitemy 6te go iz4isliat. Taka 4e ne se pravi na razbira4ka, 6toto i kriti4ite v balgaria sa kato restorantite i servitiorite.
16, 59, 01 Септември 2008, 16:59
Здравейте,
Аз мисля, че последните 7 коментара изместиха гледната точка, която Веселина ни изложи.
Проблема е във връщането на рестото, а не в даването на бакшиш по принцип. Винаги се старая да оставям бакшиш според обслужването, но ако сервитьора си го "прибере" без мое одобрение, то това си е присвояване. И макар да става дума за стотинки, жеста е доста обиден!
18, 13, 16 Юли 2008, 18:13
zdraveite ,az rabotq v zavedenie koeto ne e mn hybavo .No vinagi sum ysmihnata i liybezna s klientite,za6toto znam kakvo e da otide6 na zavedenie i obslyjva6tiq personal da ti razvali nastroenieto samo ot jestokite pogledi koito ti hvurlqt dosta 4esti4ko.no ne razbiram kakvo ob6to ima bak6i6a s tova na kakvo nivo e zavedenieto.spored men 4rez ostavqneto na bak6i6 se izkazva blagodarnost na personala za dobroto obslyjvane,a ne se otcenqva kakvi sa stolovete v zavedenieto(naprimer)!?
11, 05, 14 Юли 2008, 11:05
Веднъж в САЩ ми се случи доста срамна случка. В "италиански" ресторант платих с карта и при подсписването забравих да дам бакшиш, който в Америка е миниммум 20%. Станах и тъкмо стигнах до изхода, когато сервитьорката ме застигна и каза с бележката в ръка: "Извинете, заведението не работи с процент на обслужване, но е прието бакшишът да е 20 процента." Погледнах я малко стреснато и написах сумата за бакшиш хем обиден, хем засрамен.
13, 54, 27 Юни 2008, 13:54
О извинявайте темата е на Веселина Маринова не на Юлия
13, 53, 27 Юни 2008, 13:53
Интересна тема Юлия. Не искам да прозвуча грубо или да ме разбереш неправилно. Но имам един въпрос Работила ли си някога в Ресторант, Бар или някое място в което се плаща за услуги. Ставала ли си в 7.00 да хванеш тролея, да отидеш до работа, за да лъскаш пода, да чистиш маси, да хвърляш огромни чували с боклук, да чакаш шумни груби компании да си допият до 2 през ноща и после да поискат фактура, защото фирмата плаща и да си тръгнат, без да оставят и стотинка. Аз имам 10 години стаж в България и Чужбина и казано честно рядко [...]
Read the full comment ми се случва да не ми платят за сервиза, който съм предложил. Сервирал съм на големи имена от политиката, шоубизнеса, големи бизнесмени както и на много бедни хора които са спестявали с години за да си позволят пътуване с кораб да кажем и да влязат във ресторанта на мечтите им този от лъскавите списания и реклами, на семейства с болни от рак деца които са получили подарък от някоя фондация за да се качат на кораба на Disney , мечта на всяко американско дете и винаги съм се мъчил да се поставя на мястото на хората които са мои гости за да мога да разбера техните желания и как мога да ги направя щастливи.
Има ли чак такова значение дали ще ти върнат рестото и тогава ще си платиш сервиза или когато ти дадат сметката от 56.60 ще оставиш 65 в папката и да кажеш благодаря.
Може би сервитьорчето ще си купи бира, или ще цигари или за каквото там използва бакшиша си, а може и да мине покрай будката и да си купи Бакхус с тези 5 левчета, които си му оставила кой знае.
Има много начини да изкажеш благодарност към персонала не е само бакшиш. Ще ти разкажа една историйка, който за мен беше once a live experience.
Работих в Ресторант La Pergola на борда на кораба European Vision. Имахме чартърен круиз. Компанията Tchibo бяха платили няколко милиона евро, за да запазят целия кораб за 4 дена като подарък за 1400 човека от персонала си. Собственика на компанията доста впечатляваш немец беше в нашия ресторант. Нямаше как да не му се възхитим за това което прави за хората си. На четвъртия ден от круиза ние имахме нормална оперативка преди вечеря когато той влезе в ресторанта с 4 бутилки Дом П. И поиска чаши за шампанско . Благодари ни за това, което сме направили за тях през тези 4 дена, че вършим много тежка работа, но никой не го осъзнава. Разказа ни, че когато е бил студент се е издържал с работа като сервитьор. Естествено всички ние зяпахме странно. Пичът отвори бутилките аз бях най-близко до него и станах да му помогна. Той ме помоли да седна сервира чаши на всички и разля бутилките сам. Така мога да се похваля, че ми сервирал милионер. Никога няма да забравя това, което този човек направи за нас. На следващия ден всички говориха за това, и на по следващия и на последващия…и така до момента в който ти пиша това. Това ме научи никога да не забравям от къде съм тръгнал.
Пробвай следващия път на този намръщения сервитьор да му подариш едно списание Бакхус с автограф може и да струва повече за него от бакшиш. Или просто прочети табелката му и го поздрави по име , мисля че ще получиш повече усмивки .
Слушал съм отговори от рода ние критикуваме, за да се оправят нещата, естествено има и изключения и т.н. така че си ги спестете, кога ще напишете статия за обикновените хора в ресторанта тези, които ви бършат масата може би така ще помогнете малко намръщените хора да намалеят
С Уважение
Марин
14, 27, 24 Юни 2008, 14:27
За 10-те процента и финансовите послания съм напълно съгласна, разбира се. В горния ми коментар просто наблягах на малката подробност, че първо е задължително на клиента да му върнат цялото ресто, а после той решава да остави 10% (или по-малко, а може и повече). Трябва да призная, че нивото на обслужването все пак се качва - по-бавничко отколкото ни се иска, но движение нагоре има. Не бива да забравяме от каква ситуация тръгнахме преди почти 20 години вече.
11, 46, 24 Юни 2008, 11:46
И мен така са ме учили за 10-те процента. И обикновено ги оставям. Но в момента, в който големината на бакшиша се определя от евентуалния му получател, това е ясен сигнал, че има проблем в обслужването. "Скъперническото" послание след това, за жалост, май рядко се възприема. Още се смятам за млад и се надявам, че ще доживея да срещна разбиране във финансовият "разговор" с хората, които предлагат услуги.
20, 31, 23 Юни 2008, 20:31
Мен пък са ме учили, че когато сметката е 56,60 и няма включен процент за обслужване, то ако съм доволна мога да оставя 10%, дори и повече, ако смятам, че обслужването е било на ниво. Ако не съм особено впечатлена, то 5% са достатъчни. Не оставяйки нищо даваш знак, че в заведението има проблем. Въпроса е да има кой да отреагира. За съжаление много рядко съм оставяла повече от 10% за обслужване. Случаите се броят на пръсти...Такава е нашата действителност.
Най-четени статии // за Октомври
Реклама »
Към мобилната версия на сайта
©2001-2024 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване . Политика за бисквитките . Декларация за поверителност .
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно.
Сайтът е разработка на Economedia. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
Бизнес: Капитал • Кариери • Бизнес • Регал • Одит
Новини: Дневник • Европа
IT: Digitalk
Развлечение: Бакхус • LIGHT
На английски: Kapital Insights