Фразеологизъм: "да се оригваш на работнически стол".
Виц: "Две хлебарки, една тлъста и една – кожа и кости, обсъждат прехраната. Дебелата казва: "Живея в добър ресторант. Видя ли клиент, хвърлям се в супата. Носят му друга, и цялата паница остава за мен". Кльощавата помръдва унило с мустаци: "Аз живея в стол. Гледам да не падна в супата. Иначе някой веднага ме улавя, крещи "Мръвка!" и почва да ме глозга!"
Песен: "Дотук добре, но кой ще ми услужи с купонче за студентски стол?"
Лична история: "Когато бях на 12, ходех на уроци по пиано. Един ден Ани, с която свирехме на четири ръце Унгарските танци на Брамс, не дойде. Намерили й въшки. На следващата седмица очаквах да я видя подстригана. Тя обаче си седеше пред пианото с дългата си пухкава коса. Историята се беше преобърнала. Ани си признала, че в училищната столова отказала да изяде целия компот от сливи, и леличката, след няколко закани, й го изсипала на главата. В детския си ужас от внушителната фигура в оцапана престилка, тя пазила тайната достатъчно дълго, че сиропът да кристализира в косата й. Отнело известно време и докато майка й стигне до истината.
Стихче: "Сутринта настъпи хлад./ Наш Гъбарко сети глад,/ влезе в ресторант голям./ Викна: "Дайте ми да ям!"/ Тук безплатна е храната / за работници в гората./ Никой теб не те познава..."
Една социална институция може да бъде най-ясно разпозната като такава, когато започне да прелива във фикция. Тя навлиза в ежедневните разкази на хората, в смешките им и в езика им, после си проправя път към легендите на епохата и призракът й често се оказва по-устойчив от нейното физическо съществуване. В този смисъл столовата от времето на соца си е 100% обществена институция.
Изразът "като на стол", употребяван най-често пейоративно, още служи да описва лоша, примитивно сготвена храна, твърде семпло меню, неприятна миризма във въздуха, кошмарно обслужване или потискаща обстановка. Понякога, много рядко – сготвена, почти домашна храна.
Но освен езиково призракът на социалистическата столова продължава да живее и по един по-неприятен начин: чрез свои само леко подобрени подобия. "Кантината" щастливо и мирно съжителства с гурме културата и в най-развитите кулинарно дъжави, но в България устойчивите представи от някогашната соц реалност пречат на много днешни заведения от този тип да станат нормални места за хранене. В тях личат и устойчивите лоши практики, и възпитаната у хората непретенциозност към храната.
Историческата реалност, в която те се коренят, е обект на неизличим колективен спомен. Чудно монолитен в някои свои части, и радикално разнопосочен в други, обобщен, той звучи горе-долу така:
Първо, още преди да си отворил вратата, те удря миризмата – тежка смесица от дезинфектант, евтин сапун, пържен лук, прегорена риба и наситените аромати на сготвени чушки и домати. Нещо уютно и нещо грозно, нещо умиляващо и нещо брутално. Миризма, противоречива като мътните реки на живота.
С разтварянето на вратата идва вторият елемент – шумът. Специфичен звук от тракане на метални прибори в метални чинии, на метални чинии върху голи маси, на голи маси върху гол под, на метални крака на столове върху цимент, на пластмасови табли и крака в груби обувки, бученето на горещия въздух от сешоарите за ръце – всичките тези неуютни тонове, умножени от ехото в подобната на тунел зала. И бъбренето - на няколко десетки до няколко стотин усти, крясъците на "лелките" иззад отворите в стената.
Понякога – и музика. Но рядко. По онова време партията има проблем с музиката. "Основните положения", които приема през 1982 г., препоръчват "да се подобри масовата интонационна среда, като се даде предимство на мелодии и ритми, които отговарят на народния вкус и социалистическия начин на живот. Българските естрадни артисти да изпълняват песни на чужди автори само в превод на български език. Да се подберат народни, възрожденски, революционни, лирически, детски и други песни, както и хора и ръченици за изпълнение по радиото и телевизията, в заведенията за обществено хранене, при народни тържества и веселия, на семейни празници и в приятелски кръгове".
За да не газят из опасни територии, учрежденски, университетски, работнически, ученически столове предпочитат да не замъгляват тракането на алпаката с ненужни мелодии.
След звука идва третият елемент – гледката. Отваряш вратата и пред теб се разкрива голямо, полуиндустриално помещение с циментова мозайка и голи прозорци, отвъд които като че винаги е зима и винаги духа студен вятър. Сивеещо неоново осветление – неизменно неоново, като че в обикновените лампи има нещо несъвместимо, дори оскърбително за духа на социализма. И опашка от хора. Те стискат в ръка малки листчета с небрежно отпечатани цифри и букви – купоните, които са а. купили, б. разменили, в. измолили, г. уредили с връзки – или иначе казано, придобили чрез която и да е от малобройните форми на търговски отношения от онази епоха.
Сивотата, неуютът и студът са норма в социалистическия стол. Те са стандарт. В отделни периоди, на отделни места се случва те да се натъкнат на не съвсем осъзнатата съпротива на "лелките". Водени от някакво майчино чувство на грижа и нужда да внесат поне малко човещина, те понякога окачват по прозорците силонови завеси, закриват масите с покивки или заселват первазите с прораснали от обилно поливане мушката и кактуси. Съвсем мимолетни, тези усилия са и абсурдни – като рози в устата на космат звяр, предметите от нормалния човешки бит само подчертават колко немислим и невъзможен е всякакъв уют в социалистическата столова.
Менюто
Да си спомниш едно типично меню на соц стола 20 години по-късно не е някакво особено предизвикателство – онези, които са се хранили в столова в продължение на години, трябва да са яли стотици пъти дузината ястия, които се въртят най-често в нея: пилешка супа с дребна юфка, водниста боб чорба, яко застроена супа топчета за начало. Лятото – и редичък таратор, който се случва да е от прекалено кисело кисело мляко, с леко ферментирали краставици. След това – пиле с картофи или със зеле, гювеч, руло "Стефани", шницел (по виенски!). Веднъж в седмицата – деликатесната днес печена скумрия, в отговор на идеите за здравословно редуване на храните. Десерти: малеби (розово, обикновено пукнато, и с попил в пукнатината сироп), крем карамел и сутляш (мляко с ориз, поръсено с канела).
И ако менюто е повече от унифицирано, мненията за качества на храната варират диаметрално. От "винаги беше евтино и вкусно", до "толкова беше гадно, че едва издържах седмица и се отказах".
Интересно е, че в спомените на хората тази храна някак се идентифицира с домашно готвене, много от тях имат представата, че "лелите", както са наричани тогава готвачите, обикновено от женски пол, приготвят каквото си знаят от вкъщи. Истината е различна – тези "лели" не са като "лионските майки" - автори на талантлива, автентична кухня и матриарси на изкуството на готвенето, ами соц столовете готвят по общ рецептурник. Един от тях е издаден през 1960 г. - "Сборник готварски рецепти за заведенията за обществено хранене" на Стефан Бояджиев, Захари Захариев и Георги Шишков. По-късно, от 1972 г. нататък това е "Единен сборник рецепти за заведенията за обществено хранене" на по-голям колектив автори.
Рецептите, които тези книги съдържат, всъщност са доста прецизна класическа кухня. Тя е описана достатъчно прескриптивно, за да не поощрява някакви излишни усилия на фантазията, но не е лоша сама по себе си – точно обратното, точното следване на рецептите осигурява съвсем прилично сготвена храна. Подходът, от една страна, е леко индустриализиран (говори се например за "порционни" парчета, месото е "от труп"). От друга, теглото на продуктите е с нюанси от по 2-3 грама и доматите в гювеча се белят. Онова, което повечето преживели социализма са поглъщали в столовите, изглежда, е било следствие от един нетворчески, затова пък доста либерален откъм спестяване на усилия и продукти прочит на рецептурника.
Въпрос на престиж
Една от най-любопитните страни по време на соца са разнопосочните сигнали, които яденето на стол подава за статута на хората. В столова се хранят хора от различни социални прослойки и това носи най-различна информация за тях.
От една страна, да ядеш на стол може да изразява отсъствие на време за домашна кухня или изобщо на домашна кухня. Учениците, които ядат в стол например, често остават и в занималня, което по онова време е тълкувано донякъде като липса на добра майчина грижа - поради непопулярния тогава развод например.
За други обаче храненето на стол е даже престижно. Така е често за студентите, които идват от провинцията в забранената по онова време София. Социализмът ограничава свободната миграция дори в рамките на държавата и когато човек благополучно се оказва приет в университет и по този начин получава своята така желана "виза" за столицата, столовите на университетите са мястото, където той я демонстрира и й се радва, показва я на обществото. Отделно, столовете на учебните заведения са привиждани в йерархия на престижност, която съответства на тази на самите учебни заведения по онова време. Най-желан сред всички е Софийският университет, заедно с него – и столовата му. Която освен всичко друго е и сравнително шик, в красивата стара сграда с високи тавани.
Освен това столовите варират в качеството си. Като всичко друго, което демонстрира макар и малко предимства, те стават обект на лека нелегална търговия (т.е. купоните им), или пък на упражняване на връзки и по този начин – на демонстриране на статут.
Следите остават
Всяка столова има свой статут в сложна йерархия с останалите. Храненето в нея носи различна информация за статута на хората. Но най-трайният отпечатък, който социалистическата столова като институция оставя след себе си, е идеята за "българско сготвено" заедно с неговия контекст, с цялостната представа какво е нормално, когато става дума за храна.
И днес, повече от двайсет години по-късно, нейните ниски стандарти правят българите едни от най-непретенциозните клиенти в ресторант в Европа. Те осигуряват роенето на копия на соц столовите в днешни условия и още по-лошо – обричат на мъчително съществуване всеки ресторант, който дръзне да се стреми към високо ниво.
---
За възстановяването на колективния спомен за социалистическата столова са използвани седем интервюта с хора, израснали по времето на социализма, публикации в сайта detstvoto.net, "Времето, в което живях и хората, с които работих", мемоари на Станиш Бонев.
09, 55, 26 Юли 2013, 09:55
Страхотна статия! Благодаря за удоволствието на автора! Наистина се върнах в спомените си години назад, когато в името на приключението и от солидарност с колегите си от провинцията ние, софиянците, ходехме с тях в студентските столове! Особено се котираше един строл на Графа, над Млечния бар, култовия Млечен бар.. Спомени, спомени.. Още веднъж поздравления!
Mal
-2
04, 21, 06 Юни 2013, 04:21
Колективизма
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
+1
04, 21, 06 Юни 2013, 04:21
така се налагаше олективизма
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
23, 25, 01 Април 2013, 23:25
Браво за статията
From the depths of Norway , take out your crop pain and feel the true evil !
-1
14, 26, 18 Декември 2012, 14:26
цялата тая социална дейност социалицЪма копира от капитализЪма .Столовете или както там са ги има във всяка уважаваща себе си компания.Няма ги в адвокатските кантори, защото и по филмите там ходят на обяди-срещи.Хората вързани за струг или бюро неминуемо са вързани и със "стола" .Е, друг е въпроса за нивото му, но ...., но сега пък къде е, тая мазна манджа............. или [...]
Read the full comment бързо хранене??????
+1
11, 58, 17 Януари 2012, 11:58
"Най-желан сред всички е Софийският университет, заедно с него – и столовата му." Хммм, неточно: най-желана е столовата на Медицински университет, няма спор. Само да спомена, че там се сервираше дори телешко със сини сливи...
+2
20, 18, 16 Декември 2011, 20:18
Хаааааааа!
Статията е много добра. Върнахте ме доста години назад.
Мразех ученическия стол. Наложи се една зима да ям там - бях на 12г. Не обръщах толкова внимание на храната. Тормозеше ме начина на хранене - трябваше да съм с много други хора в описаната по-горе обстановка, трябваше да се редя на опашка за купон за другия ден, трябваше да гледам миячката през гишето как лангърка в едни мазен леген приборите и накрая ги ливосваше с вода. Минаваше през помещението с кофите с помия и мръсна вода. Тя беше мръсна. Тътреше бели чехли и гласът й [...]
Read the full comment беше навсякъде. Не обръщах иначе внимание какво точно ям. Накрая се примолих на майка ми да не ме праща там.
На детските лагери беше отврат - няма да забравя едно горещо лято как през ден имаше боб с варена наденица. Пържена.
Два пъти в годината ходимхе по бригади. И там същата отврат. Олиото не се пестеше, ама никак.
И сега като прочетох всичко това изведнъж разбрах защо не ходя на "обедно меню". Колкото и да е приятно мястото, колкото и да го хвалят за меню и цени,не, не ми е приятно.
Сигурно и заради това - яденето под строй в определен час. Предпочитам да изляза да се разходя, ако не е хубаво времето да почета в интернет, а за ядене гледам да си нося сандвич или да си купя някой по-малко вредна отврат. Засега солетките вършат добра работа.
-1
15, 53, 27 Ноември 2011, 15:53
Интересна статия!
Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
-1
Най-четени статии // за Ноември
Реклама »
Към мобилната версия на сайта
©2001-2024 Икономедиа АД съгласно Общи условия за ползване . Политика за бисквитките . Декларация за поверителност .
Поставянето на връзки към материали в сайтовете на Икономедиа е свободно.
Сайтът е разработка на Economedia. Всички права запазени.
Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.
Бизнес: Капитал • Кариери • Бизнес • Регал • Одит
Новини: Дневник • Европа
IT: Digitalk
Развлечение: Бакхус • LIGHT
На английски: Kapital Insights